Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu biologii komórki, podstaw histologii.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu hodowli komórek i tkanek.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wprowadzenie podstaw dotyczących inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej.
C-2Poznanie najważniejszych metod stosowanych w hodowlach tkankowych i technikach regeneracyjnych.
C-3Teoretyczne podstawy technik prowadzenia hodowli tkankowych i badań z zakresu regeneracji komórek i tkanek.
C-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.1
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.1
T-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.1
T-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.1
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.1
T-A-6Banki komórek i tkanek.1
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
7
wykłady
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro2
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.1
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.2
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.1
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.26
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.12
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.12
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.1_W01
Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
BT_2A_W06, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BTZ-S-O6.1_W02
Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
BT_2A_W10R2A_W05C-4T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.1_U01
Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07C-4T-A-1, T-A-2, T-A-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.1_W01
Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O6.1_W02
Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O6.1_U01
Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007
  2. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Atala A., Lanza R., Thomson J.A., Nerem R., Principles of regenerative medicine., Elsevier, Amsterdam, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.1
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.1
T-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.1
T-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.1
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.1
T-A-6Banki komórek i tkanek.1
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro2
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.1
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.2
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.1
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.26
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.1_W01Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wprowadzenie podstaw dotyczących inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej.
C-2Poznanie najważniejszych metod stosowanych w hodowlach tkankowych i technikach regeneracyjnych.
C-3Teoretyczne podstawy technik prowadzenia hodowli tkankowych i badań z zakresu regeneracji komórek i tkanek.
Treści programoweT-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.
T-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.1_W02Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.
Treści programoweT-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O6.1_U01Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.
Treści programoweT-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.
T-A-6Banki komórek i tkanek.
Metody nauczaniaM-2opowiadanie
M-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0