Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_1A_BT-S-A9.3_K01 | Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_1A_K05 | wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
---|
BT_1A_K03 | rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider |
BT_1A_K04 | wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
R1A_K02 | potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
R1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
R1A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R1A_K06 | ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R1A_K07 | ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
R1A_K08 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
InzA_K02 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań. |
---|
Treści programowe | T-W-4 | Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne). |
---|
T-W-8 | Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka. |
T-W-3 | Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego). |
T-W-2 | Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka - zachowanie. Wpływ hałasu na zdrowie i zachowanie ludzi. |
T-W-9 | Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe). |
T-W-6 | Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia). |
T-W-7 | Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych). |
T-W-1 | Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko. Percepcja i wiedza środowiskowa. |
T-W-5 | Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne). |
Metody nauczania | M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
---|
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna). |
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny). |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |