Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Hydrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrobiologia | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw zoologii, szczegónie bezkęgowców oraz ekologii i ochrony wód |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi kryteriami identyfikacji grup taksonomicznych bezkręgowców żyjących w wodach śródlądowych i morskich. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze znaczeniem hydrobiontów w ekosystemamach wodnych |
C-3 | Zapoznanie z biologią podstawowych grup sytrematycznych hydrobiontów bezkręgowych |
C-4 | Zapoznanie z metodami badawczymi w hydrobiologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły peryfitonu, psammonu, bentosu. | 2 |
T-A-2 | Biologia i różnorodność hydrobiontów tworzących zespoły planktonu, pleustonu i neustonu | 3 |
T-A-3 | Flora i fauna Bałtyku oraz wydm nadmorskich | 2 |
T-A-4 | Biologia inwazyjnych gatunków hydrobiontów i ich wpływ na ekosystemy wodne | 1 |
T-A-5 | Sprawdzian z zakresu ćwiczenia 1-4. | 1 |
T-A-6 | Narzędzia i metody badawcze stosowane w hydrobiologii | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Porifera (Spongia) – gąbki Ogólna budowa gąbek, budowa i powstawanie szkieletu, rozmnażanie bezpłciowe gąbek. Rola gąbek w środowisku. Charakterystyka rzędu Ceractinomorpha. | 3 |
T-L-2 | Coelenterata (parzydełkowce) Charakterystyka typu parzydełkowców oraz poszczególnych gromad i podgromad. Budowa polipa i meduzy u omawianych gromad. Przemiana pokoleń. | 3 |
T-L-3 | Rotatoria (wrotki) Budowa i biologia wrotków: jama ciała, układ trawienny, wydalniczy i nerwowy; różnice pomiędzy wrotkami planktonowymi i osiadłymi. Znaczenie omawianych grup w środowisku. | 2 |
T-L-4 | Annelida (pierścienice) Charakterystyczne cechy typu Annelida. Homonomia i heteronomia. Rozmnażanie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek. Przystosowania Hirudinea do pasożytnictwa. Znaczenie wieloszczetów, skąposzczetów i pijawek w środowisku. | 3 |
T-L-5 | Bryozoa (mszywioły) Budowa i biologia mszywiołów; znaczenie mszywiołów w środowisku. Echinodermata (szkarłupnie) Cechy charakterystyczne Echinodermata i cechy gromad rozgwiazd, wężowideł, jeżowców, strzykw, liliowców – budowa zewnętrzna, wewnętrzna (budowa szkieletu, układ pokarmowy, nerwowy, narządy zmysłu, układ ambulakralny, oddechowy, krwionośny, pseudohemalny; wydalanie). | 3 |
T-L-6 | Sprawdzian pisemny z zakresu ćwiczeń 1-5 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gąbki (Porifera) – budowa i systematyka, biologia gąbek (odżywianie, rozmnażanie), znaczenie. Parzydełkowce (Cnidaria) – charakterystyczne cechy, typy komórek, przemiana pokoleń. Stułbiopławy (Hydrozoa) i krążkopławy (Scyphozoa) – budowa, podział, znaczenie, koralowce (Anthozoa) – budowa, systematyka, znaczenie. | 2 |
T-W-2 | Budowa i biologia wirków (Turbellaria) i wrotków (Rotatoria) i ich znaczenie w ekosystemach wodnych. Charakterystyczne cechy pierścienic (Annelida). Cechy wieloszczetów (Polychaeta). Różnice pomiędzy wieloszczetami pełzającymi (Errantia) a osiadłymi (Sedentaria). Cechy skąposzczetów (Oligochaeta). | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka typu stawonogów (Arthropoda), systematyka. Skorupiaki (Crustacea) – charakterystyka, systematyka. Skorupiaki niższe (Entomostraca) – charakterystyczne cechy wspólne, omówienie grup: skrzelonogi (Branchiopoda) (ze szczególnym uwzględnieniem wioślarek (Cladocera)), widłonogi (Copepoda), małżoraczki (Ostracoda) i splewki (Branchiura), wąsonogi (Cirripedia). | 2 |
T-W-4 | Mszywioły (Bryozoa) – budowa, biologia, znaczenie. Ramienionogi (Brachiopoda) – charakterystyka. Charakterystyka szkarłupni (Echinodermata). Budowa, biologia i znaczenie: liliowców (Crinoidea), rozgwiazd (Asteroidea), wężowideł (Ophiuroidea), jeżowców (Echinoidea) i strzykw (Holothurioidea). | 2 |
T-W-5 | Szczecioszczękie – (Chaetognatha) – charakterystyka, znaczenie. Charakterystyczne cechy strunowców (Chordata). Charakterystyka osłonic (Tunicata), systematyka. Ogonice (Appendiculariae), żachwy (Ascidiae), sprzągle (Salpae) – budowa, biologia. Bezczaszkowce (Acrania) – budowa, biologia. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do wykonywania zajęć zaplanowanych na ćwiczeniach | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego z wykorzystaniem mikroskopu biologicznego i stereoskopowego |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne - metody eksponujące (projekcja filmów), prezentacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka- student zalicza pisemnie i ustnie materiał teoretyczny, który przygotował w domu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji i dyskusja z jej zakresu |
S-3 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta, związane z wyszukiwaniem obiektów mikroskopowych w preparatach |
S-4 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do narysowanych obiektów biologicznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikroskopowych i makroskopowych obiektów hydrobiologicznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-D3_W01 Student potrafi dobierać, nazywać, tłumaczyć i posługiwać się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną oraz wybierać właściwe metody w badanich hydrobiologicznych | BL_2A_W03, BL_2A_W15 | P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-5, S-1 |
BL_2A_BLW-S-D3_W01 Student potrafi oznaczyć, wymienić, rozpoznać oraz wskazać i scharakteryzować specyfikę biologii i rozwoju podstawowych grup systematycznych hydrobiontów | BL_2A_W10, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-3, C-1 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-6, S-2, S-5, S-1, S-4 |
BL_2A_BLW-S-D3_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. Potrafi także rozpoznać przedstawicieli tych hydrobiontów | BL_2A_W09, BL_2A_W14, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-5, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-D3_U01 Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną | BL_2A_U12, BL_2A_U15 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
BL_2A_BLW-S-D3_U02 Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne bezkręgowców wodnych | BL_2A_U10, BL_2A_U14, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3, C-4, C-1 | T-A-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-6, S-2, S-5, S-1 |
BL_2A_BLW-S-D3_U03 Student potrafi ocenić i interpretować znaczenie grup ekologicznych zoohydrobiontów w ekosytemach słodkowodnych i morskich | BL_2A_U10, BL_2A_U12, BL_2A_U14, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-5, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D3_K01 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-6, S-2, S-5, S-1, S-4 |
BL_2A_BLW-S-D3_K02 Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych | BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K05, BL_2A_K07, BL_2A_K08 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07, P2A_K08 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-D3_W01 Student potrafi dobierać, nazywać, tłumaczyć i posługiwać się specjalistyczną terminologią hydrobiologiczną oraz wybierać właściwe metody w badanich hydrobiologicznych | 2,0 | Student nie dobiera i nie definiuje specjalistycznej terminologii hydrobiologicznej; nie zna metod i narzędzi badawczych stosowanych w hydrobiologii, |
3,0 | Student rozumie podstawowe "suche" pojęcia z zakresu hydrobiologii, potrafi je zdefiniować nie zna i nie dobiera jednak konkretnych przykładów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii | |
3,5 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do pojedynczych przykładów, wykorzystując w nomenklaturze jedynie nazwy polskie organizmów, zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii | |
4,0 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety | |
4,5 | Student rozumie i definiuje podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi ją właściwie objaśnić, odnosząc do kilku przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce | |
5,0 | Student rozumie i definiuje nie tylko podstawową terminologię hydrobiologiczną, potrafi się nią właściwie posługiwać odnosząc ją do wielu przykładów (zna nazewnictwo polskie i łacińskie organizmów wodnych), zna metody i narzędzia badwcze w hydrobiologii, umie wskazać ich wady i zalety oraz warunki ich stosowania w praktyce | |
BL_2A_BLW-S-D3_W01 Student potrafi oznaczyć, wymienić, rozpoznać oraz wskazać i scharakteryzować specyfikę biologii i rozwoju podstawowych grup systematycznych hydrobiontów | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i rozpoznać ani scharakteryzować grup systematycznych zoohydrobiontów, nie potrafi wskazać na specyfikę ich biologii i rozwoju |
3,0 | Student bardzo ogólnikowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak wskazać i objaśnić specyfiki biologii i rozwoju zwierząt je reprezentujących; dobiera jedynie pojedyncze przykłady zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna jedynie polskie nazwy omawianych gatunków | |
3,5 | Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, jednak zna jedynie polskie nazwy tych gatunków | |
4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać i objaśnić specyfikę ich biologii i rozwoju, dobiera po kilka przykładów zwierząt z poszczególnych grup systematycznych, zna mniej niż połowę nazewnictwa łacińskiego omawianych gatunków oraz większość nazewnictwa w języku polskim | |
4,5 | Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim | |
5,0 | Student szczegółowo potrafi scharakteryzować grupy systematyczne zoohydrobiontów, potrafi wskazać różnice w biologii i rozwoju poszczególnych grup, zna ponad połowę nazewnictwa łacińskigo omawianych gatunków oraz prawidłowo nazewnictwo w języku polskim | |
BL_2A_BLW-S-D3_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć, opisać i podsumować znaczenie poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich. Potrafi także rozpoznać przedstawicieli tych hydrobiontów | 2,0 | Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani opisać znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w wodnych ekosystemach śródlądowych i morskich |
3,0 | Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, nie potrafi jednak wytłumaczyć znaczenia poszczególnych grup hydrobiontów w ekosystemach | |
3,5 | Student wymienia (w języku polskim) pojedyncze gatunki hydrobiontów w ekosystemach słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie pojedynczych grup hydrobiontów w ekosystemach | |
4,0 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać tylko nieliczne gatunki | |
4,5 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, umie rozpoznać większość z objętych programem gatunków | |
5,0 | Student poprawnie wymienia (w języku polskim i łacińskim) hydrobionty ekosystemów słodkowodnych i morskich, potrafi wytłumaczyć znaczenie większości z obowiązujących grup hydrobiontów, praktycznie rozpoznaje większość z objętych programem gatunków, potrafi porównać następstwa ich występowania w ekosystemach wodnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-D3_U01 Student posiada umiejętności swobodnego, właściwego dobierania i posługiwania się terminologią hydrobiologiczną | 2,0 | Student nie korzysta, nie dobiera i nie stosuje nazewnictwa hydrobiologicznego |
3,0 | Student wykorzystuje zaledwie kilka, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się bardzo ubogą terminologią hydrobiologiczną, nie rozwija i nie interpretuje nawet podstawowych obowiązujących terminów | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, jednak interpretuje jedynie podstawowe obowiązujące terminy | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii | |
4,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje większość podstawowej, obowiązującej terminologii | |
5,0 | Student poprawnie wykorzystuje większość, spośród obowiązującej terminologii hydrobiologicznej, posługuje się tą terminologią swobodnie i prawidłowo w mowie i piśmie, interpretuje nie tylko podstawową, ale także szczegółową obowiązującą terminologię | |
BL_2A_BLW-S-D3_U02 Student przeprowadza obserwację, analizuje i identyfikuje podstawowe grupy systematyczne bezkręgowców wodnych | 2,0 | Student nie posługuje się umiejetnością wyszukiwania, zaprezentowania oraz zweryfikowania przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych |
3,0 | Student posługuje się jedynie umiejetnością wyszukiwania pojedynczych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi | |
3,5 | Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać jedynie w języku polskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi | |
4,0 | Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, nie umie jednak weryfikować i interpretować różnic między nimi | |
4,5 | Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi | |
5,0 | Student posługuje się umiejetnością wyszukiwania większej liczby, zróżnicowanych przedstawicieli podstawowych grup bezkręgowców wodnych, umie je nazwać w języku polskim i łacińskim, umie weryfikować i interpretować różnice między nimi oraz wykorzystywać te umiejętności w analizowaniu przystosowań do określonego trybu życia | |
BL_2A_BLW-S-D3_U03 Student potrafi ocenić i interpretować znaczenie grup ekologicznych zoohydrobiontów w ekosytemach słodkowodnych i morskich | 2,0 | Student nie potrafi ocenić i wyszukiwać grup ekologicznych zoohydrobiontów, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych |
3,0 | Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnością dobierania i weryfikowania reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych | |
3,5 | Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania i nazywania (w języku polskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych | |
4,0 | Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) pojedynczych reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych | |
4,5 | Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych | |
5,0 | Student potrafi wyszukać grupy ekologiczne zoohydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w języku polskim i łacińskim) większości reprezentatów poszczególnych grup ekologicznych, potrafi łączyć i analizować cechy adaptacyjne zoohydrobiontów na różnych poziomach oragznizacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-D3_K01 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | 2,0 | Student nie ma kompetencji do świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma kompetencje i jest zaangazowany w świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażaniu oceny i interpretacji na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | |
BL_2A_BLW-S-D3_K02 Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych | 2,0 | Student nie postrzega realacji i zależności między organizmami środowiska wodnego nie jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postrzega realacje i zależności między organizmami środowiska wodnego jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii tych organizmów oraz ich roli w ekosytemach wodnych |
Literatura podstawowa
- Jura Czesław, Bezkręgowce, Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa., 1996, ISBN 83-01-12043-6
- Mikulski S., Biologia wód śródlądowych., PWN, Warszawa, 1982
- Starmach K., Wróbel S., Pasternak K., Hydrobiologia, Limnologia, PWN, Warszawa, 1979
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkręgowce. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecinie., 2006
Literatura dodatkowa
- Jura C., Krzanowska H. (red.), Leksykon biologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1992
- Stańczykowska A., Zwierzęta bezkręgowe naszych wód., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
- Żmudziński L., Świat zwierzęcy Bałtyku., Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990