Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zielarstwo i fitoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zielarstwo i fitoterapia
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,60,41zaliczenie
wykładyW2 14 1,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z roślinami wykorzystywanymi do celów leczniczych oraz korzyściami i ograniczeniami stosowania leków roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie.3
T-A-2Zioła dla niemowląt.1
T-A-3Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce.1
T-A-4Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej.1
6
wykłady
T-W-1Historia i znaczenie ziołolecznictwa (ludy pierwotne, starożytność, odrodzenie, wiek XVIII, XIX, XX, słynni zielarze).1
T-W-2Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich.3
T-W-3Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania.3
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym.2
T-W-5Fitoterapia wybranych schorzeń.5
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytorynych3
A-A-3Przygotowanie sie do kolokwium5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury3
A-A-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury7
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna surowce zielarskie oraz możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność kojarzenia faktów dotyczących biologicznej aktywności poszczególnych surowców roślinnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
BL_2A_U05, BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna surowce zielarskie oraz możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność kojarzenia faktów dotyczących biologicznej aktywności poszczególnych surowców roślinnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
2,0Student : - nie potrafi nakreślić wykorzystania roślin w fitoterapii - nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela zaproponować fitoterapii wybranych schorzeń
3,0Student: - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapii - z wydatną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
3,5Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - z nieznaczną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
4,0Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - samodzielnie potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
4,5Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje
5,0Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje, - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego zastosowania surowców zielarskich i ich preparatów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. E. Lamer-Zarawska (red.), B. Kowal-Gierczak (red.), J. Niedworok (red.), Fitoterapia i leki roślinne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. Błecha K., Wawer I., Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Bonimed, 2011
  3. Lutomski J., Alkiewicz J., Leki roślinne w profilaktyce i terapii, PZWL, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Strzelecka H., Kowalski J., Encyklopedia zielarstwa i ziołolecznictwa, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie.3
T-A-2Zioła dla niemowląt.1
T-A-3Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce.1
T-A-4Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i znaczenie ziołolecznictwa (ludy pierwotne, starożytność, odrodzenie, wiek XVIII, XIX, XX, słynni zielarze).1
T-W-2Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich.3
T-W-3Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania.3
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym.2
T-W-5Fitoterapia wybranych schorzeń.5
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytorynych3
A-A-3Przygotowanie sie do kolokwium5
A-A-4Czytanie wskazanej literatury3
A-A-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium11
A-W-4Czytanie wskazanej literatury7
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna surowce zielarskie oraz możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z roślinami wykorzystywanymi do celów leczniczych oraz korzyściami i ograniczeniami stosowania leków roślinnych
Treści programoweT-W-1Historia i znaczenie ziołolecznictwa (ludy pierwotne, starożytność, odrodzenie, wiek XVIII, XIX, XX, słynni zielarze).
T-W-3Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania.
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym.
T-W-5Fitoterapia wybranych schorzeń.
T-W-2Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich.
T-A-2Zioła dla niemowląt.
T-A-3Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce.
T-A-4Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-1Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność kojarzenia faktów dotyczących biologicznej aktywności poszczególnych surowców roślinnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z roślinami wykorzystywanymi do celów leczniczych oraz korzyściami i ograniczeniami stosowania leków roślinnych
Treści programoweT-W-3Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania.
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym.
T-W-2Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich.
T-A-2Zioła dla niemowląt.
T-A-3Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce.
T-A-4Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-1Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-1Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student : - nie potrafi nakreślić wykorzystania roślin w fitoterapii - nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela zaproponować fitoterapii wybranych schorzeń
3,0Student: - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapii - z wydatną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
3,5Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - z nieznaczną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
4,0Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - samodzielnie potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń
4,5Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje
5,0Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje, - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego zastosowania surowców zielarskich i ich preparatów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z roślinami wykorzystywanymi do celów leczniczych oraz korzyściami i ograniczeniami stosowania leków roślinnych
Treści programoweT-W-1Historia i znaczenie ziołolecznictwa (ludy pierwotne, starożytność, odrodzenie, wiek XVIII, XIX, XX, słynni zielarze).
T-W-3Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania.
T-W-4Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym.
T-W-5Fitoterapia wybranych schorzeń.
T-W-2Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich.
T-A-2Zioła dla niemowląt.
T-A-3Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce.
T-A-4Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej.
T-A-1Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.