Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Ekologia gleby:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia gleby
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,30,41zaliczenie
wykładyW2 14 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentow organizmów występujących w glebie i ich roli, interakcji między organizmami oraz wpływu bioróżnorodności na funkcjonowanie całego ekosystemu.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym oraz z wpływem czynników antropogenicznych na funkcjonowanie biocenozy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.2
6
wykłady
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie się do kolokwium3
A-A-2uczestnictwo w zajęciach6
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia3
A-W-4konsultacje2
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena formująca: prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01
Student potrafi definiować grupy organizmów glebowych, ich aktywność środowiskową. Student zna rolę poszczególnych grup mikroorganizmów i interakcje zachodzące między nimi. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności w glebach żyznych i poddanych działaniu antropogenicznemu
BL_2A_W01, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01
Student portafi ocenić rolę organizmów glebowych w tworzeniu bioróżnorodności i równowagi. Potrafi znaleźć powiąznie między negatywnym wpływem czynników na organizmy glebowe, a upośledzeniem funkcjonowania całej biocenozy
BL_2A_U01P2A_U06, P2A_U07C-2T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
BL_2A_K01, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-1, C-2T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-A-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01
Student potrafi definiować grupy organizmów glebowych, ich aktywność środowiskową. Student zna rolę poszczególnych grup mikroorganizmów i interakcje zachodzące między nimi. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności w glebach żyznych i poddanych działaniu antropogenicznemu
2,0
3,0Student jedynie wymienia grupy organizmów glebowych bez szerszego scharakteryzowania i opisu ich roli w ekosystemie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01
Student portafi ocenić rolę organizmów glebowych w tworzeniu bioróżnorodności i równowagi. Potrafi znaleźć powiąznie między negatywnym wpływem czynników na organizmy glebowe, a upośledzeniem funkcjonowania całej biocenozy
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawową rolę organizmów glebowych w tworzeniu dobrze funkcjonujacej biocenozy, bez szerszego opisu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01
Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
  2. McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.2
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.2
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.2
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.2
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.1
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.1
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.2
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie się do kolokwium3
A-A-2uczestnictwo w zajęciach6
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2czytanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia3
A-W-4konsultacje2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_W01Student potrafi definiować grupy organizmów glebowych, ich aktywność środowiskową. Student zna rolę poszczególnych grup mikroorganizmów i interakcje zachodzące między nimi. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności w glebach żyznych i poddanych działaniu antropogenicznemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow organizmów występujących w glebie i ich roli, interakcji między organizmami oraz wpływu bioróżnorodności na funkcjonowanie całego ekosystemu.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym oraz z wpływem czynników antropogenicznych na funkcjonowanie biocenozy
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie wymienia grupy organizmów glebowych bez szerszego scharakteryzowania i opisu ich roli w ekosystemie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_U01Student portafi ocenić rolę organizmów glebowych w tworzeniu bioróżnorodności i równowagi. Potrafi znaleźć powiąznie między negatywnym wpływem czynników na organizmy glebowe, a upośledzeniem funkcjonowania całej biocenozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym oraz z wpływem czynników antropogenicznych na funkcjonowanie biocenozy
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-6Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego.
T-W-2Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem.
T-W-7Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych.
T-W-3Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-5Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-A-2Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja.
T-A-1Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawową rolę organizmów glebowych w tworzeniu dobrze funkcjonujacej biocenozy, bez szerszego opisu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O2.1_K01Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentow organizmów występujących w glebie i ich roli, interakcji między organizmami oraz wpływu bioróżnorodności na funkcjonowanie całego ekosystemu.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym oraz z wpływem czynników antropogenicznych na funkcjonowanie biocenozy
Treści programoweT-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-8Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-1Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe.
T-A-3Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: prezentacja
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0