Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Rośliny zarodnikowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny zarodnikowe | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, systematyki roślin i ekologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd i oznaczanie gatunków wątrobowców i glewików. | 4 |
T-L-2 | Przegląd i oznaczanie gatunków mchów właściwych. Zróżnicowanie morfologiczne gatunków różnych biotopów. | 4 |
T-L-3 | Przegląd i oznaczanie gatunków torfowców. Morfologiczna i mikroskopowa analiza przystosowań do gromadzenia wody, rola w procesie torfotwórczym. | 4 |
T-L-4 | Przegląd i oznaczanie gatunków widłaków. | 2 |
T-L-5 | Przegląd i oznaczanie gatunków skrzypów. | 2 |
T-L-6 | Przegląd i oznaczanie gatunków paproci różnozarodnikowych. Przystosowania morfologiczne od życia w środowisku wodnym. | 2 |
T-L-7 | Przegląd i oznaczanie paproci jednakozarodnikowych. | 4 |
T-L-8 | Udział i rola paprotników w zbiorowiskach roślinnych. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka gromady mszaki Bryopsida. Przegląd systematyczny klas mszaków, zróżnicowanie budowy morfologicznej. | 4 |
T-W-2 | Przystosowania mszaków do środowiska. Mszaki wód, zbiorowisk leśnych, muraw napiaskowych i siedlisk antropogenicznych. | 5 |
T-W-3 | Rola wybranych grup mszaków w genezie i funkcjonowaniu ekosystemów. Ekosystemy mszarne i mechowiskowe. | 4 |
T-W-4 | Charakterystyka gromady paprotniki Pteridophyta. Przegląd systematyczny klas: widłaki - Lycopsida, skrzypy Sphaenopsida i paprocie Filicopsida. | 4 |
T-W-5 | Znaczenie paprotników w funkcjonowaniu ekosystemów, gatunki charakterystyczne i wskaźnikowe. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do pisemnego i praktycznego zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-L-3 | Zaliczenie przedmiotu | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Czytanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian praktyczny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_W01 Zna podział systematyczny roślin zarodnikowych oraz cechy morfologiczne pozwalające na określenie przynależności do wyższych jednostek systematycznych. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D3_W02 Zna zależności pomiędzy budową roślin zarodnikowych a warunkami środowiska ich życia. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-8 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_U01 Potrafi posługiwać się kluczami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin zarodnikowych. | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_K01 ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_W01 Zna podział systematyczny roślin zarodnikowych oraz cechy morfologiczne pozwalające na określenie przynależności do wyższych jednostek systematycznych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podział roślin zarodnikowych na wyższe jednostki systematyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLR-S-D3_W02 Zna zależności pomiędzy budową roślin zarodnikowych a warunkami środowiska ich życia. | 2,0 | |
3,0 | Zna główne cechy budowy poszczególnych grup systematycznych roślin zarodnikowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_U01 Potrafi posługiwać się kluczami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin zarodnikowych. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady posługiwania się kluczami i przewodnikami do oznaczania roślin, nie rozpoznaje gatunków roślin zarodnikowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D3_K01 ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi | 2,0 | |
3,0 | Wyraża przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego korzystania ze środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.W.A., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
- Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A., Rośliny zarodnikowe, PWN, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Wójciak H., Porosty, mszaki, paprotniki., Multico, Warszawa, 2007
- Mickiewicz J., Sobotka D., Zarys briologii., PWN, Warszawa, 1973