Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fitosocjologia i kartografia geobotaniczna | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw botaniki systematycznej w zakresie: znajomości pospolitych gatunków, znajomości zasad nomenklatury naukowej gatunków, podstawowe umiejętności pracy z mapą: interpretacja skali, strony świata, umiejętność interpretacji podstawowych kartograficznych znaków graficznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej zróżnicowania szaty roślinnej, kryteriów rozróżniania siedlisk przyrodniczych stanowiących jeden z przedmiotów ochrony w sieci ostoi Natura 2000 oraz umiejętności analizy fitosocjologicznej szaty roślinnej. |
C-2 | Nabycie umiejętności stosowania metod i interpretowania wyników z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartorafii fitoekologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy opracowania i interpretacji map geobotanicznych | 2 |
T-L-2 | Kartografia florystyczna i mapy florystyczne. Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne | 5 |
T-L-3 | Kartografia fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne | 3 |
T-L-4 | Mapy antropogenicznych przeobrażeń szaty roślinnej. Mapy zjawisk synantropizacji. | 2 |
T-L-5 | Roślinność jako przedmiot kartowania. | 2 |
T-L-6 | Analiza zbiorowisk roślinnych i ich parametrów przy użyciu metody Braun-Blanqueta, cechy analityczne i syntetyczne fitocenoz, analiza warunków siedliskowych z zastosowaniem liczb wskaźnikowych. | 11 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy i zasady kartografii geobotanicznej | 2 |
T-W-2 | Kartografia florystyczna i mapy florystyczne | 2 |
T-W-3 | Kartografia fitogeograficzna i mapy fitogeograficzne | 2 |
T-W-4 | Kartografi fitoekologiczna i mapy fitoekologiczne | 2 |
T-W-5 | Kartografia geobotaniczna ogólna i specjalna. Kartografia geobotaniczna stosowana | 2 |
T-W-6 | Kartografia fitosocjologiczna i mapy roślinności | 2 |
T-W-7 | Metody fitosocjologii | 8 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-L-4 | dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-3 | zaliczenie pisemne | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemna praca opisowa (kolokwium z kartografii geobotanicznej, kolokwium z fitosocjologii) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: Ocena referatów wykonanych przez studentów, prezentujących wyniki przeprowadzonej analizy fitosocjologicznej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_W01 Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu. | BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLR-S-B3_W02 Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych | BL_2A_W15 | P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_U01 Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych. | BL_2A_U12, BL_2A_U15 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-1 | T-W-7, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
BL_2A_BLR-S-B3_U02 Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej. | BL_2A_U15 | P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_K01 Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-7, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
BL_2A_BLR-S-B3_K02 Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem. | BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07 | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_W01 Potrafi definiować podstawowe pojęcia fitosocjologiczne oraz identyfikować wybrane zbiorowiska roślinne polskiego niżu. | 2,0 | |
3,0 | Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia fitosocjologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLR-S-B3_W02 Potrafi definiować podstawowe pojęcia z kartografii geobotanicznej oraz rozróżniać i charakteryzować rodzaje map geobotabnicznych | 2,0 | |
3,0 | Słabo i z błędami definiuje podstawowe pojęcia z zakresu kartografii geobotanicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_U01 Potrafi przeprowadzić analizę fitosocjologiczną szaty roślinnej na podstawie zdjęć fitosocjologicznych. | 2,0 | |
3,0 | prawidłowo zestawi tabelę fitosocjologiczną z 10 gotowych zdjęć fitosocjologicznych, nie potrafi jej zinterpretować ani scharakteryzować zbiorowiska pod kątem siedliskowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLR-S-B3_U02 Potrafi stosować metody i interpretować wyniki z zakresu: kartografii florystycznej, kartografii fitogeograficznej, kartografii fitosocjologicznej, kartografii fitoekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-B3_K01 Zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróżnorodność danego obszaru oraz w metodach jej badania. | 2,0 | |
3,0 | Słabo zorientowany w znaczeniu roślinności jako elementu determinującego bioróznorodność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLR-S-B3_K02 Kompetentny do posługiwania się podstawowymi rodzajami map geobotanicznych i interpretowania danych, których są źródłem. | 2,0 | |
3,0 | wykona i przedstawi na piśmie nie w pełni kompletne 2 zadania kartograficzne spośród omawianych 4 typów kartografii geobotanicznej: florystycznej, fitogeograficznej, fitoekologicznej i fitosocjologicznej, pozostałych 2 zadań nie wykona | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Faliński J. B., Kartografia geobotaniczna, PPWK, Warszawa, 1990, T. 1-3
- Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, SGGW, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ecological indicator vatues of vascular plants of Poland, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001