Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Metody produkcji surowic i szczepionek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody produkcji surowic i szczepionek | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami wytwarzania i produkcji surowic odpornościowych i szczepionek. |
C-2 | Zaznajomienie studenta z rodzajami, typami i pochodzeniem szczepionek. |
C-3 | Przedstawienie metod uodporniania i następujących w ich wyniku reakcji immunologicznych. |
C-4 | Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu wakcynologii weterynaryjnej |
C-5 | Zapoznanie studenta z najczęściej stosowanymi surowicami antytoksycznymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Układ immunologiczny a efekty szczepień | 2 |
T-A-2 | Klasyfikacja szczepionek - rodzaje, typy i pochodzenie szczepionek | 2 |
T-A-3 | Nowe trendy i tendencje wakcynologii. Kierunki rozwoju wakcynologii | 2 |
T-A-4 | Udoskonalanie szczepionek | 2 |
T-A-5 | Szczepienia i szczepionki na świecie | 2 |
T-A-6 | Skład szczepionki a reakcja immunologiczna i uodpornienie | 2 |
T-A-7 | Szczepienia i szczepionki dla zwierząt | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów. Produkcja surowic przeciwko tężcowych i przeciwko jadom. | 2 |
T-W-2 | Produkcja i wykorzystanie immunoglobuliny klasy IgY w profilaktyce zakażeń bakteryjnych | 2 |
T-W-3 | Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach | 2 |
T-W-4 | Szczepionki stosowane w zakażeniach wewnątrzkomórkowymi fakultatywnymi patogenami bakteryjnymi | 2 |
T-W-5 | Produkcja i wykorzystanie naturalnych i syntetycznych immunomodulatorów | 2 |
T-W-6 | Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii różnych schorzeń | 2 |
T-W-7 | Szczepionki przeciw Staphylococcus aureus. Unikanie odpowiedzi immunologicznej przez S. aureus | 2 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 13 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 19 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_W01 student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typów szczepionek, zna kierunki rozwoju wakcynologii, oraz tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego. | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O5.3_W02 Student zna podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, zna rolę adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zna zasady profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_U01 Student potrafi klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O5.3_U02 Student interpretuje efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | BL_2A_U08 | P2A_U01, P2A_U04 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_K01 student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania. | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O5.3_K02 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii | BL_2A_K04 | P2A_K03, P2A_K04 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_W01 student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typów szczepionek, zna kierunki rozwoju wakcynologii, oraz tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie rozpoznać poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, nie zna kierunków rozwoju wakcynologii, nie tłumaczy zasad uodparniania immunologicznego. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student rozpoznaje poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego ; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia poszczególne rodzaje i typy szczepionek, kierunki rozwoju wakcynologii, tłumaczy zasady uodparniania immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat rozpoznawania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek, kierunków rozwoju wakcynologii i zasad uodparniania immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_2A_BLM-S-O5.3_W02 Student zna podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, zna rolę adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zna zasady profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów | 2,0 | Student nie zna podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, nie zna roli adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, nie zna zasad profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy związanej z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia podstawy immunologiczne związane z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstaw immunologicznych związanych z produkcją biopreparatów, rolą adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepionkach, zasadami profilaktyki i terapii niektórych chorób zwierzęcych przy użyciu szczepionek, autoszczepionek i immunomodulatorów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_U01 Student potrafi klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować szczepionek i analizować reakcji układu immunologicznego po uodpornieniu |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | |
4,5 | Student potrafi dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze klasyfikować szczepionki i analizować reakcje układu immunologicznego po uodpornieniu | |
BL_2A_BLM-S-O5.3_U02 Student interpretuje efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | 2,0 | Student nie potrafi interpretować efektu immunologicznego i terapeutycznego podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | |
4,5 | Student potrafi dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze interpretować efekt immunologiczny i terapeutyczny podania wybranego biopreparatu - szczepionki, autoszczepionki czy immunomodulatora |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O5.3_K01 student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania. | 2,0 | Student nie jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania. |
3,0 | Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny do klasyfikowania poszczególnych rodzajów i typów szczepionek biorąc pod uwage ich skład, formę, metodę wytwarzania i sposób działania. | |
BL_2A_BLM-S-O5.3_K02 Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii | 2,0 | Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, nie wykazuje dbałości o dobrostan zwierząt, nie ma świadomości konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii |
3,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt, ma świadomość konieczności stosowania wybranych metod terapeutycznych w animaloterapii |
Literatura podstawowa
- Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D., Zieliński A., Wakcynologia, Wydawnictwo α-medica Press, Bielsko-Biała, 2007
- Mrożek-Budzyn D., Wakcynologia praktyczna, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2009
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W, Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007