Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunoprofilaktyka | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z podstaw immunologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków. | 2 |
T-A-2 | Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce. | 2 |
T-A-3 | Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne. | 2 |
T-A-4 | Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS. | 2 |
T-A-5 | Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego. | 2 |
T-A-6 | Immunoprofilaktyka swoista i immunoterapia w nowotworzeniu. | 2 |
T-A-7 | Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. | 2 |
T-A-8 | Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. | 2 |
T-A-9 | Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz. | 2 |
T-A-10 | Znaczenie immunoprofilaktyki w rybactwie. | 1 |
T-A-11 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów. | 2 |
T-W-2 | Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta. | 2 |
T-W-3 | Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt. | 2 |
T-W-4 | Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka. | 2 |
T-W-5 | Rola selenu, magnezu i witaminy E w immunoprofilaktyce chorób zwierząt. | 1 |
T-W-6 | Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujace i immunosupresyjne | 2 |
T-W-7 | Czynnik martwicy nowotworów (TNF). | 2 |
T-W-8 | Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka. | 2 |
T-W-9 | Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych. | 2 |
T-W-10 | Immunologia przewodu pokarmowego ssaków. Rola płytek Peyera i migdałków podniebiennych. | 2 |
T-W-11 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną |
M-3 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BL_2A_BLZ-S-O7.3_W02 Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_U01 Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | BL_2A_U08, BL_2A_U03 | P2A_U01, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | BL_2A_K05, BL_2A_K06 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K06, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_2A_BLZ-S-O7.3_W02 Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych | 2,0 | Student nie zna korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_U01 Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | 2,0 | Student nie umie opisać metod zapobiegania chorobom zwierząt |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
4,5 | Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.3_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym |
Literatura podstawowa
- Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
- Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971