Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologia estuariów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia estuariów
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,70,29zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,60,29zaliczenie
wykładyW3 10 0,70,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, zoologii kręgowców i bezkręgowców, fizyki, podstaw analizy statystycznej, ekologii ogólnej, ekologii morza

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z fukncjonoiwaniem charakterystycznych ekosystemów przejściowych jakimi są estuaria
C-2Skutki antropogenne w estuariach - sedymentacjia metali ciężkich i zanieczyszczeń komunalnych, wielokobszarowych i przemysłowych
C-3Inwazja gatunków obcych etc.- rola degradacyjna transportu morskiego i śródlądowego oraz działalności komercyjnej rybactwa i akwakultur

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady estuariów w Polsce i na świecie3
T-A-2Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty)4
T-A-3Sedymenty jako charakterystyczne środowisko abiotyczne fauny i flory bentonicznej estuaryjnej3
10
laboratoria
T-L-1Szacowanie zagęszczenia i biomasy wybranych hydrobiontów estuariowych5
T-L-2Analiza granulometryczna osadów - środowiska życia pelonu5
10
wykłady
T-W-1Określenie pojęcia estuarium. Klasyfikacje estuariów.1
T-W-2Klasyfikacja estuariów w oparciu o stratyfikację zasoleniową wód1
T-W-3Klasyfikacja przestrzenna i ekologiczna estuariów1
T-W-4Produkcja pierwotna w wodach estuariowych, pierwiastki biogenne i ich zachowanie2
T-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton2
T-W-6Ichtiofauna jako bioindykator zmian jakości środowiska estuariowego1
T-W-7Rola makrofitów w litoralu i infralitoralu estuarium1
T-W-8Antropogenne wykorzystanie estuariów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do kollokwium6
A-A-3Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń2
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu3
21
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie wyników w laboratorium8
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury6
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.3_W01
Opisuje funkcjonowanie ekotonu wód słodkich i słonych jako charakterystycznego ekosystemu estuaryjnego
BL_2A_W04, BL_2A_W10, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
BL_2A_BLW-S-O4.3_W02
Identyfikuje pozytywne i negatywne skutki antropopresji w estauariach
BL_2A_W09, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-3T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.3_U01
Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę środowiska osadowego
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-A-3, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
BL_2A_BLW-S-O4.3_U02
Potrafi oszacować zagęszczenie i biomasę wybranych hydrobiontów wód estuaryjnych
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-L-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O4.3_K01
Ma świadomość zagrożeń środowisk estuariowych wynikających z napływu gatunków obcych
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-3T-W-8, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.3_W01
Opisuje funkcjonowanie ekotonu wód słodkich i słonych jako charakterystycznego ekosystemu estuaryjnego
2,0Nie zna pojęcia ekotonu w odniesieniu do środowiska wodnego
3,0Potrafi objaśnić różnice abiotyczne między wodami słodkimi a słonymi
3,5Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi a słonymi
4,0Potrafi objaśnić różnice biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi
4,5Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi
5,0Tłumaczy funkcjonowanie ekosystemu estuaryjnego
BL_2A_BLW-S-O4.3_W02
Identyfikuje pozytywne i negatywne skutki antropopresji w estauariach
2,0Nie zna skutków antropopresji w środowisku
3,0Wymienia podstawowe efekty antropopresji w środowisku wodnym
3,5Opisuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wodnym
4,0Wskazuje pozytywne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych
4,5Wskazuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych
5,0Identyfikuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O4.3_U01
Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę środowiska osadowego
2,0Nie potrafi wymienić właściwości fizycznych i chemicznych osadów dennych
3,0Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, ale nie potrafii przeprowadzić samodzielnie analizy granulometrycznej
3,5Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, potrafii z pomocą prowadzącego przeprowadzić analizę granulometryczną
4,0Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną
5,0Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki
BL_2A_BLW-S-O4.3_U02
Potrafi oszacować zagęszczenie i biomasę wybranych hydrobiontów wód estuaryjnych
2,0Nie zna żadnych wskaźników biocenotycznych
3,0Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne
3,5Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi nietóre z nich obliczyć
4,0Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi je obliczyć
4,5Potrafi obliczyć i zinterpretować niektóre zadane wskaźniki biocenotycznePo
5,0Potrafi obliczyć i zinterpretować wszystkie zadane wskaźniki biocenotyczne

Literatura podstawowa

  1. Radawana S., Ekotony słodkowodne. Struktura, rodzaje i funkcjonowanie, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1998
  2. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1999
  3. Duxbury A.C. Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, Wyd. Nauk PWN, Warszawa, 2002
  4. Odum E.P., Podstaway ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, Wyd. Naukowe PWN, 1996
  2. Krebs C.J., Ekologia. eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wyd. PWN, Warszawa, 1996
  3. Chojnacki J.C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady estuariów w Polsce i na świecie3
T-A-2Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty)4
T-A-3Sedymenty jako charakterystyczne środowisko abiotyczne fauny i flory bentonicznej estuaryjnej3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szacowanie zagęszczenia i biomasy wybranych hydrobiontów estuariowych5
T-L-2Analiza granulometryczna osadów - środowiska życia pelonu5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określenie pojęcia estuarium. Klasyfikacje estuariów.1
T-W-2Klasyfikacja estuariów w oparciu o stratyfikację zasoleniową wód1
T-W-3Klasyfikacja przestrzenna i ekologiczna estuariów1
T-W-4Produkcja pierwotna w wodach estuariowych, pierwiastki biogenne i ich zachowanie2
T-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton2
T-W-6Ichtiofauna jako bioindykator zmian jakości środowiska estuariowego1
T-W-7Rola makrofitów w litoralu i infralitoralu estuarium1
T-W-8Antropogenne wykorzystanie estuariów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie do kollokwium6
A-A-3Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń2
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu3
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Opracowanie wyników w laboratorium8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury6
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.3_W01Opisuje funkcjonowanie ekotonu wód słodkich i słonych jako charakterystycznego ekosystemu estuaryjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z fukncjonoiwaniem charakterystycznych ekosystemów przejściowych jakimi są estuaria
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja estuariów w oparciu o stratyfikację zasoleniową wód
T-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton
T-W-4Produkcja pierwotna w wodach estuariowych, pierwiastki biogenne i ich zachowanie
T-W-7Rola makrofitów w litoralu i infralitoralu estuarium
T-W-6Ichtiofauna jako bioindykator zmian jakości środowiska estuariowego
T-A-2Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty)
T-A-3Sedymenty jako charakterystyczne środowisko abiotyczne fauny i flory bentonicznej estuaryjnej
T-L-1Szacowanie zagęszczenia i biomasy wybranych hydrobiontów estuariowych
T-L-2Analiza granulometryczna osadów - środowiska życia pelonu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia ekotonu w odniesieniu do środowiska wodnego
3,0Potrafi objaśnić różnice abiotyczne między wodami słodkimi a słonymi
3,5Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi a słonymi
4,0Potrafi objaśnić różnice biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi
4,5Potrafi objaśnić różnice abiotyczne i biotyczne między wodami słodkimi, słonawymi a słonymi
5,0Tłumaczy funkcjonowanie ekosystemu estuaryjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.3_W02Identyfikuje pozytywne i negatywne skutki antropopresji w estauariach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Skutki antropogenne w estuariach - sedymentacjia metali ciężkich i zanieczyszczeń komunalnych, wielokobszarowych i przemysłowych
C-3Inwazja gatunków obcych etc.- rola degradacyjna transportu morskiego i śródlądowego oraz działalności komercyjnej rybactwa i akwakultur
Treści programoweT-W-8Antropogenne wykorzystanie estuariów
T-W-3Klasyfikacja przestrzenna i ekologiczna estuariów
T-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton
T-A-1Przykłady estuariów w Polsce i na świecie
T-A-2Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna skutków antropopresji w środowisku
3,0Wymienia podstawowe efekty antropopresji w środowisku wodnym
3,5Opisuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wodnym
4,0Wskazuje pozytywne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych
4,5Wskazuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych
5,0Identyfikuje pozytywne i negatyne skutki antroporesji w śrdowisku wód morskich i estuaryjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.3_U01Potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę środowiska osadowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Skutki antropogenne w estuariach - sedymentacjia metali ciężkich i zanieczyszczeń komunalnych, wielokobszarowych i przemysłowych
Treści programoweT-A-3Sedymenty jako charakterystyczne środowisko abiotyczne fauny i flory bentonicznej estuaryjnej
T-L-2Analiza granulometryczna osadów - środowiska życia pelonu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić właściwości fizycznych i chemicznych osadów dennych
3,0Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, ale nie potrafii przeprowadzić samodzielnie analizy granulometrycznej
3,5Zna właściwości fizyczne i chemiczne osadów dennych, potrafii z pomocą prowadzącego przeprowadzić analizę granulometryczną
4,0Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki
4,5Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną
5,0Potrafii przeprowadzić samodzielnie analizę granulometryczną i zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.3_U02Potrafi oszacować zagęszczenie i biomasę wybranych hydrobiontów wód estuaryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z fukncjonoiwaniem charakterystycznych ekosystemów przejściowych jakimi są estuaria
Treści programoweT-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton
T-W-6Ichtiofauna jako bioindykator zmian jakości środowiska estuariowego
T-A-2Hydrobionty estuariów - tolerancja ekologiczna (eurybionty)
T-L-1Szacowanie zagęszczenia i biomasy wybranych hydrobiontów estuariowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych wskaźników biocenotycznych
3,0Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne
3,5Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi nietóre z nich obliczyć
4,0Zna wybrane wskaźniki biocenotyczne i potrafi je obliczyć
4,5Potrafi obliczyć i zinterpretować niektóre zadane wskaźniki biocenotycznePo
5,0Potrafi obliczyć i zinterpretować wszystkie zadane wskaźniki biocenotyczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O4.3_K01Ma świadomość zagrożeń środowisk estuariowych wynikających z napływu gatunków obcych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Inwazja gatunków obcych etc.- rola degradacyjna transportu morskiego i śródlądowego oraz działalności komercyjnej rybactwa i akwakultur
Treści programoweT-W-8Antropogenne wykorzystanie estuariów
T-W-5Bioróżnorodność estuariów. Hydrobionty - plankton, bentos i nekton
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem multimediów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem stosownej aparatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzanie i ocena wiedzy z wykładów
S-3Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Weryfikacja frekwencji na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Weryfikacja wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - ocena wykonanego zadania