Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLR-S-O5.3_W03 | wiedza na temat czynników wpływających na gospodarkę wodną, znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i możliwości regulowania stosunków powietrzno-wodnych gleb |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_W03 | wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody |
---|
BL_2A_W04 | opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze |
BL_2A_W09 | zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_W01 | rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P2A_W02 | konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych |
P2A_W04 | ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie |
P2A_W05 | ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej |
P2A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych |
P2A_W07 | ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie się z szeroko pojętym zagadnieniami znaczenia wody w środowisku przyrodniczym i wpływie działalności człowieka na zagadnienia regulowania i określania potrzeb wodnych |
---|
C-2 | ocena stanu środowiska wodno-glebowego |
C-3 | ocena przyczyn nadmiernego uwilgotnienia i niedoboru wody |
Treści programowe | T-W-1 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia , zrównoważony rozwój a gospodarka wodna |
---|
T-W-3 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych, dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych, charakterystyka odpływu rzecznego, wpływ powodzi na środowisko |
T-W-2 | Systemy zarządzania i administrowania gospodark wodną, Prwao Wodne i Ramowa Dyrektywa Wodna, pozwolenia wodno-prawne |
T-W-4 | Czynniki wpływajace na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, zasoby wodne, ocena ilościowa i jakościowa zasobów wodnych |
T-W-5 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych, czynniki wpływajace na potrzeby regulowania stosunków wodnych gleb |
T-W-6 | Sposoby regulowania stosunków wodnych, odwodnienia i nawodnienia |
T-W-7 | Potrzeby wodne roślin, systemy odwadniająco-nawadniajace |
T-W-8 | Nietechniczne sposoby regulacji stosunków wodnych, fitomelioracje, agromelioracje |
T-A-3 | Obliczenia systemów odwadniająco-nawdniajcych |
T-A-1 | Praca na mapach, zlewniach rzecznych |
T-A-2 | Obliczenia bilansowe dla zlewni wybranych rzek |
T-L-1 | Sytemy nawadnijace- obliczenia nawodnień mechanicznych |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: kolokwia cząstkowe |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie ma wiedzy na temat czynników wpływających na gospodarowanie wodami w środowisku przxyrodniczym |
3,0 | ma wiedzę na temat wpływ czynników antropogenicznych na gospodarkę wodną w środowisku przyrodniczym i możliwości wyboru opowiednich zabiegów melioracyjnych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |