Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny ozdobne | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii i systematyce roślin |
W-2 | Znajomość podstaw geografii świata |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pochodzeniem, liczebnością i rozmieszczeniem roślin ozdobnych na kuli ziemskiej |
C-2 | Rozróżnianie i rozpoznawanie, na podstawie cech morfologicznych, najważniejszych gatunków roślin ozdobnych |
C-3 | Wskazanie i dobranie właściwych metod rozmnażania roślin ozdobnych |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi zasadami pielęgnacji roślin we wnętrzach i uprawach gruntowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody rozmnażania roślin ozdobnych | 2 |
T-A-2 | Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin ozdobnych | 2 |
T-A-3 | Przedłużanie trwałości materiału roślinnego. Zaliczenie pisemne | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Państwa roślinne - charakterystyka roślin o walorach dekoracyjnych i użytkowych. | 2 |
T-W-2 | Typy roślinności w różnych strefach klimatycznych. Roślinność endemiczna. | 2 |
T-W-3 | Ozdobne rośliny cebulowe, bulwiaste i kłączowe | 2 |
T-W-4 | Rośliny jednoroczne, dwuletnie i byliny stosowane w ogrodach przydomowych i terenach zielenii | 4 |
T-W-5 | Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych. Zaliczenie pisemne | 4 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczenich audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 14 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcjach dydaktycznych | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_W01 Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych | BL_2A_W01, BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
BL_2A_BLR-S-O3.3_W02 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne i metody rozmnażania | BL_2A_W07 | P2A_W04, P2A_W05 | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_U01 Określa, na podstawie cech morfologicznych, najważniejsze rodzaje, gatunki i odmiany roślin ozdobnych | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_K01 Jest zorientowany w aktualnym asortymencie roślin ozdobnych | BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_W01 Charakteryzuje roślinność typową dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student wymienia miejsca pochodzenia i podstawowe gatunki roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje niektóre miejsca pochodzenia oraz podstawowe gatunki roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu znajomości pochodzenia, metod przystosowania oraz charakteryzuje typową roślinność dla poszczególnych stref geograficzno-roślinnych. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat powiązań między środowiskiem naturalnym, a budową i adaptacją roślin do poszczególnych stref klimatycznych. Wymienia i charakteryzuje wybrane gatunki. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań między środowiskiem naturalnym, a budową i adaptacją roślin do poszczególnych stref klimatycznych. Wymienia i charakteryzuje większość poznanych gatunków. | |
BL_2A_BLR-S-O3.3_W02 Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne i metody rozmnażania | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student wymienia poznane zabiegi pielęgnacyjne i metody rozmnażania roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student wymienia i charakteryzuje poznane zabiegi pielęgnacyjne oraz metody rozmnażania roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu pielęgnacji i rozmnażania roślin ozdobnych. Proponuje właściwe metody pielęgnacji i rozmnażania dla poszczególnych grup uprawnych. | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu pielęgnacji i rozmnażania roślin ozdobnych. Potrafi przewidywać efekty przyczynowo-skutkowe zachodzących procesów. Dobiera właściwe metody pielęgnacji i rozmnażania dla poszczególnych grup uprawnych | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji i rozmnażania roślin ozdobnych. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe zachodzące między roślinami, a środowiskiem uprawy. Samodzielnie proponuje właściwe metody pielęgnacji i rozmnażania dla poszczególnych grup uprawnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_U01 Określa, na podstawie cech morfologicznych, najważniejsze rodzaje, gatunki i odmiany roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student wymienia podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany należące do poszczególnych grup uprawnych roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student wymienia poznane rodzaje, gatunki i odmiany oraz na podstawie cech morfologicznych określa podstawowe | |
4,0 | Student na podstawie cech morfologicznych określa wybrane rodzaje, gatunki i odmiany roślin ozdobnych. | |
4,5 | Student na podstawie cech morfologicznych określa większość poznanych rodzajów, gatunków i odmian roślin ozdobnych | |
5,0 | Student na podstawie cech morfologicznych określa wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany roślin ozdobnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O3.3_K01 Jest zorientowany w aktualnym asortymencie roślin ozdobnych | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student jest zorientowany w asortymencie i rozpoznaje podstawowe rodzaje należące do poszczególnych grup uprawnych roślin ozdobnych. | |
3,5 | Student jest zorientowany w asortymencie i rozpoznaje podstawowe rodzaje oraz gatunki roślin ozdobnych. | |
4,0 | Student jest zorientowany w asortymencie i rozpoznaje wybrane rodzaje, gatunki oraz odmiany roślin ozdobnych. | |
4,5 | Student jest zorientowany w asortymencie i rozpoznaje większość z poznanych rodzajów, gatunków oraz odmian roślin ozdobnych. | |
5,0 | Student jest zorientowany w asortymencie i rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki oraz odmiany roślin ozdobnych. |
Literatura podstawowa
- Chmiel H., Uprawa roślin ozdobnych, PWR i L, Warszawa, 2000
- Krause J., Lisiecka A., Kwiaty jednoroczne, Medix Plus, Poznań, 2006
- Krause J., Kwitnące cebule, KRPZD, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWR i L, Warszawa, 2011
- Rudnicki R. M., Nowak J., Jak przedłużyć trwałość kwiatów ciętych i roślin doniczkowych, PHU Mutual Benefit, Skierniewice, 1992