Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Plechowce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Plechowce | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw biologii oraz zasad systematyki roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin plechowatych oraz z ich znaczeniem w środowisku i gospodarce człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Specyficzne cechy komórek roślin plechowatych | 2 |
T-L-2 | Stopnie organizacji morfologicznej glonów | 2 |
T-L-3 | Formy i organy rozmnażania płciowego i bezpłciowego | 2 |
T-L-4 | Przegląd taksonomiczny ważniejszych rodzajów oraz wybranych gatunków sinic i roślin plechowatych | 19 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cytologia, stopnie organizacji morfologicznej i sposoby rozmnażania się plechowców. | 2 |
T-W-2 | Przegląd systematyczny ważniejszych jednostek i przedstawicieli roślin plechowatych z uwzględnieniem cech budowy, rozmnażania, występowania oraz znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka. | 6 |
T-W-3 | Charakterystyka grup ekologicznych plechowców ekosystemów wodnych i lądowych. Czynniki fizyczne i chemiczne warunkujące życie organizmów plechowatych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 9 |
A-L-3 | zaliczenie zajęć | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie problematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | zaliczenie zajęć | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (umiejętność obserwacji mikroskopowych i rozpoznawanie rodzajów roślin plechowatych) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_W01 potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne roślin plechowatych | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLR-S-D1_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i objaśniać ich znaczenie w przyrodzie | BL_2A_W10, BL_2A_W17 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_U01 potrafi prowadzić monitoring przyrodniczy z wykorzystaniem glonów jako organizmów bioindykacyjnych, oraz zinterpretować wyniki | BL_2A_U10, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3 |
BL_2A_BLR-S-D1_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę o budowie roślin plechowatych do określania ich przynależność taksonomicznej | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_K01 jest świadomy zróżnicowania roślin plechowatych i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej | BL_2A_K01, BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_W01 potrafi wymienić i scharakteryzować cechy systematyczne roślin plechowatych | 2,0 | student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
3,5 | student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,0 | student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,5 | student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
5,0 | student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
BL_2A_BLR-S-D1_W02 potrafi wymienić i scharakteryzować grupy ekologiczne glonów i objaśniać ich znaczenie w przyrodzie | 2,0 | student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
3,5 | student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,0 | student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
4,5 | student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt | |
5,0 | student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_U01 potrafi prowadzić monitoring przyrodniczy z wykorzystaniem glonów jako organizmów bioindykacyjnych, oraz zinterpretować wyniki | 2,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej |
3,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych | |
3,5 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych | |
4,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych | |
4,5 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych | |
5,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych | |
BL_2A_BLR-S-D1_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę o budowie roślin plechowatych do określania ich przynależność taksonomicznej | 2,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, nie potrafi rozpoznać i podać przynależności do rodzaju żadnego okazu rośliny plechowatej |
3,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 3 okazów roślin plechowatych | |
3,5 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 6 okazów roślin plechowatych | |
4,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 9 okazów roślin plechowatych | |
4,5 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 12 okazów roślin plechowatych | |
5,0 | student korzystając z mikroskopu optycznego, stereoskopowego i kluczy, potrafi rozpoznać i podać przynależność do rodzaju 15 okazów roślin plechowatych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D1_K01 jest świadomy zróżnicowania roślin plechowatych i ich roli w środowisku oraz rozumie potrzebę poszerzania swej wiedzy na ten temat w oparciu o różne źródła informacji naukowej | 2,0 | student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0) |
3,0 | student uzyska 21-28 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
3,5 | student uzyska 29-31 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,0 | student uzyska 32-35 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
4,5 | student uzyska 36-37 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. | |
5,0 | student uzyska 38-40 pkt za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 pkt. |
Literatura podstawowa
- Kadłubowska J. Z., Zarys algologii, PWN, Warszawa, 1975
- Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Jasnowski M., Kowalski W., Friedrich S., Starczewska H., Hydrobotanika. Ćwiczenia z hydrobotaniki, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 1978
- Kawecka B., Eloranta P. V., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych, PWN, Warszawa, 1994
- Podbielkowski Z., Glony, PZWSz, Warszawa, 1967