Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.2
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.2
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.4
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania4
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.2
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.4
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.3
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.3
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.2
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.5_W01
Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
BL_2A_W16P2A_W03, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O5.5_W02
Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
BL_2A_W11, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O5.5_W03
Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.5_U01
Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
BL_2A_U08, BL_2A_U15P2A_U01, P2A_U02, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-4
BL_2A_BLM-S-O5.5_U02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.5_K01
Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.5_W01
Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
2,0Student nie zna podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
3,0Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich.
3,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych.
4,0Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
4,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy, potrafi rejestrowac i interpretowac widma analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF.
5,0Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, interperetuje uzyskane wyniki
BL_2A_BLM-S-O5.5_W02
Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
2,0Student nie zna nowych metod szybkiego poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
3,0Student wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna).
3,5Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
4,0Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu oraz charakteryzuje biomarkery płynów ustrojowych.
4,5Student opisuje zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
5,0Student charakteryzuje wszystkie poznane w trakcie zajęc technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
BL_2A_BLM-S-O5.5_W03
Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
2,0Student nie zna parametrów homeostazy zwiazanych z badaniem wskaźników predykcyjnych, nie zna pojecia normy i nie potrafi zdefiniowac wartości prawidłowej i nieprawidłowej.
3,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych.
3,5Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, definiuje wartości prawidłowe wybranych wskaźników.
4,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, opisuje zmienność osobniczą a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej.
4,5Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, poprawnie ocenia czułość i swoistość diagnostyczną testu.
5,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia do oceny tych wskaźników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.5_U01
Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
2,0Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych.
3,0Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych.
3,5Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych.
4,0Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych.
4,5Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych.
5,0Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych.
BL_2A_BLM-S-O5.5_U02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
2,0Student nie zna podstawowych procesów zachodzących w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań.
3,0Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań.
3,5Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
4,0Student zna dobrze procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
4,5Student zna dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
5,0Student zna bardzo dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
  2. Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
  3. Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008
  2. W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.2
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.2
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.4
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania4
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.2
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.2
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.4
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.3
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.3
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.2
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.10
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_W01Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W16ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat chemii biologicznej i fizjologicznej organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych technik i metod stosowanych w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
3,0Student podaje podstawowe techniki oznaczania molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, opisuje jedną z nich.
3,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz podaje współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych.
4,0Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy.
4,5Student podaje podstawowe metody oznaczania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych, wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych, zna ogólne zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy, potrafi rejestrowac i interpretowac widma analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF.
5,0Student opisuje wszystkie przeanalizowane techniki oznaczania wskażników predykcyjnych, interperetuje uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_W02Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nowych metod szybkiego poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
3,0Student wymienia współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna).
3,5Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
4,0Student charakteryzuje wybrane technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu oraz charakteryzuje biomarkery płynów ustrojowych.
4,5Student opisuje zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
5,0Student charakteryzuje wszystkie poznane w trakcie zajęc technologie w badaniach poznawania procesów zachodzących w fizjologii i patofizjologii organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_W03Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna parametrów homeostazy zwiazanych z badaniem wskaźników predykcyjnych, nie zna pojecia normy i nie potrafi zdefiniowac wartości prawidłowej i nieprawidłowej.
3,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych.
3,5Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, definiuje wartości prawidłowe wybranych wskaźników.
4,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, opisuje zmienność osobniczą a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej.
4,5Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, podaje pojęcie normy, podaje wartości referencyjne, poprawnie ocenia czułość i swoistość diagnostyczną testu.
5,0Student wymienia parametry homeostazy związanej z badaniem wskaźników predykcyjnych, potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia do oceny tych wskaźników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_U01Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U15student posiada umiejętność prawidłowego zastosowania specjalistycznej terminologii, a w pracy badawczej zastosować poznane metody, potrafi także przygotować projekt własnych badań naukowych prawidłowo dobierając piśmiennictwo;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U05stosuje metody statystyczne oraz techniki i narzędzia informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych o charakterze specjalistycznym
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
P2A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym dotyczących, zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych.
3,0Student zna zaledwie jedną technikę oznaczania wskaźników predykcyjych i potrafi dostowac ją do określonych badań naukowych.
3,5Student potrafi skorzystac z niektórych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i potrafi dostowac je do określonych badań naukowych.
4,0Student potrafi skorzystac z technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i zinterpretowac procedury niezbędne do ich wykonania oraz potrafi dostowac techniki do określonych badań naukowych.
4,5Student potrafi przygotowac, opisac i przeanalizowac próby do określonych technik badawczych i dostosowac je do określonych badań naukowych.
5,0Student bardzo dobrze korzysta ze znajomości przerobionych technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejetnie je dobiera do określonych badań naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_U02Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych procesów zachodzących w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań.
3,0Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, nie potrafi zinerpretowac żadnych wyników badań.
3,5Student zna niektóre procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
4,0Student zna dobrze procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
4,5Student zna dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
5,0Student zna bardzo dobrze i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie, potrafi zinerpretowac wybiórczo wyniki badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.5_K01Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.