Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt
Sylabus przedmiotu Diagnostyka mikrobiologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka mikrobiologiczna | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii oraz immunologii |
W-2 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce mikrobiologicznej. |
C-2 | Przdedstawienie zasad organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z rolą laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Warunki bezpiecznej pracy w diagnostycznym laboratorium mikrobiologicznym. | 2 |
T-L-2 | Zasady identyfikacji i typowania drobnoustrojów. | 2 |
T-L-3 | Hodowla drobnoustrojów o specjalnych wymaganiach odżywczych i wolnorosnących. | 2 |
T-L-4 | Interpretacja wyników badania mikrobiologicznego. | 2 |
T-L-5 | Identyfikacja bakterii. | 4 |
T-L-6 | Interpretacja wyników testów lekowrażliwości uzyskanych metodą in vitro. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego. | 2 |
T-W-2 | Rola laboratorium mikrobiologicznego w wykrywaniu i monitorowaniu zakażeń. | 2 |
T-W-3 | Zasady pobierania, transportu i przechowywania próbek do badań mikrobiologicznych. | 2 |
T-W-4 | Automatyczne techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w laboratorium diagnostycznym. | 2 |
T-W-5 | Diagnostyka zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Wykrywanie toksyn wytwarzanych przez bakterie. | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie metod biologii molekularnej w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2 |
T-W-7 | Metody i zasady oznaczania lekowrażliwości poszczególnych grup bakterii. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie podanej literatury | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych). |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_W01 Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego. | BL_2A_W03, BL_2A_W19 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07, P2A_W09 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
BL_2A_BLM-S-O3.1_W02 Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. | BL_2A_W08 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_U01 Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLM-S-O3.1_U02 Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego. | BL_2A_U15 | P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-1, C-3 | T-W-4, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_K01 student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania. | BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K04, P2A_K07 | C-1, C-3 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_W01 Rozumie i zna zasady organizacji i funkcjonowania mikrobiologicznego laboratorium diagnostycznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat podstawowych zasad organizacji i funkcjonowania laboratorium diagnostycznego, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_2A_BLM-S-O3.1_W02 Zna techniki identyfikacji drobnoustrojów stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. | |
3,5 | Student objaśnia podstawowe techniki stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia podstawowe technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia techniki stosowane w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat technik stosowanych w mikrobiologicznym laboratorium diagnostycznym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_U01 Wykorzystuje odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać odpowiednich metod i technik w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | |
4,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać odpowiednie metody i techniki w celu izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | |
BL_2A_BLM-S-O3.1_U02 Interpretuje wyniki badania mikrobiologicznego. | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wyników badania mikrobiologicznego. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób interpretować wyniki badania mikrobiologicznego. | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego. | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie interpretować wyniki badania mikrobiologicznego. | |
4,5 | Student potrafi dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze interpretować wyniki badania mikrobiologicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.1_K01 student jest zdolny do wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej w zależności od rodzaju i wyznaczonego celu badania. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej. |
3,0 | Student jest świadomy na poziomie podstawowym ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student jest w pełni świadomy ważności prawidłowego wyboru odpowiedniej metody i techniki diagnostycznej. |
Literatura podstawowa
- Grzybowski J., Reiss J., Praktyczna bakteriologia lekarska i sanitarna, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Krawczyk B., Kur J., Diagnostyka molekularna w mikrobiologii, Wydaw. PG, Gdańsk, 2008
- ESzewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Tomaszewski J.J., Diagnostyka laboratoryjna, PZWL, Warszawa, 1993
- Zaremba M.L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997