Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Wady wrodzone u ludzi i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wady wrodzone u ludzi i zwierząt
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 25 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u ludzi i zwierząt w poszczególnych układach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.2
T-A-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.2
T-A-3Zaburzenia rozwojowe oczu: małoocze, bezocze, wodoocze, jednooczność, katarakta, zmętnienie rogówki, ubytki (szczeliny) oka, ślepota, wrodzone podwinięcie brzegu powiek.2
T-A-4Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.2
T-A-5Zaburzenia rozwojowe układu moczo-płciowego. Wrodzone zaburzenia nerek.Zaburzenia rozwojowe dróg rodnych samicy. Zdwojenie szyjki macicznej. Choroba białych jałowic. Frymartynizm. Niedorozwój gruczołów rozrodczych. Wnętrostwo. Obojnactwo.2
T-A-6Wrodzone i dziedziczne przyczyny zaburzeń płodności.2
T-A-7Przepukliny, ubytki w powłokach brzusznych, wypadnięcie trzewi, wynicowanie.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.2
T-W-2Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt i ludzi.2
T-W-3Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe.2
T-W-4Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych oraz u ludzi.2
T-W-5Anomalie układu pokarmowego.2
T-W-6Wady rozwojowe układu nerwowego.2
T-W-7Wady układu krążenia.2
T-W-8Zaburzenia układu ruchu.2
T-W-9Zaburzenia ciążowe, patologia ciąży.2
T-W-10Zaburzenia układu oddechowego.2
T-W-11Anomalie mózgowia i czaszki, zaburzenia czynnościowe na podłożu dysplazji mózgu.2
T-W-12Zaburzenia szkieletu odnóży.2
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_W01
definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi u ludzi i zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
BL_2A_W03, BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_U01
potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u ludzi i zwierząt
BL_2A_U01, BL_2A_U03P2A_U06, P2A_U07C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_K01
ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_W01
definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi u ludzi i zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u ludzi i zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u ludzi i zwierząt
4,0zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_U01
potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u ludzi i zwierząt
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt
3,0potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt
3,5zna terminologię zaburzeń rozwojowych
4,0potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O3.4_K01
ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u ludzi i zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Kubasiewicz M., Zaburzenia rozwojowe u zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1986
  2. Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
  3. Nieberle K., Cohrs P., Szczegółowa anatomia patologiczna zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Stojałowski K., Anatomia patologiczna w zarysie, PZWL, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.2
T-A-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.2
T-A-3Zaburzenia rozwojowe oczu: małoocze, bezocze, wodoocze, jednooczność, katarakta, zmętnienie rogówki, ubytki (szczeliny) oka, ślepota, wrodzone podwinięcie brzegu powiek.2
T-A-4Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.2
T-A-5Zaburzenia rozwojowe układu moczo-płciowego. Wrodzone zaburzenia nerek.Zaburzenia rozwojowe dróg rodnych samicy. Zdwojenie szyjki macicznej. Choroba białych jałowic. Frymartynizm. Niedorozwój gruczołów rozrodczych. Wnętrostwo. Obojnactwo.2
T-A-6Wrodzone i dziedziczne przyczyny zaburzeń płodności.2
T-A-7Przepukliny, ubytki w powłokach brzusznych, wypadnięcie trzewi, wynicowanie.2
T-A-8Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.2
T-W-2Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt i ludzi.2
T-W-3Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe.2
T-W-4Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych oraz u ludzi.2
T-W-5Anomalie układu pokarmowego.2
T-W-6Wady rozwojowe układu nerwowego.2
T-W-7Wady układu krążenia.2
T-W-8Zaburzenia układu ruchu.2
T-W-9Zaburzenia ciążowe, patologia ciąży.2
T-W-10Zaburzenia układu oddechowego.2
T-W-11Anomalie mózgowia i czaszki, zaburzenia czynnościowe na podłożu dysplazji mózgu.2
T-W-12Zaburzenia szkieletu odnóży.2
T-W-13Zaliczenie wykładów.1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.4_W01definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi u ludzi i zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u ludzi i zwierząt w poszczególnych układach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u ludzi i zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u ludzi i zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u ludzi i zwierząt
4,0zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u ludzi i zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.4_U01potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u ludzi i zwierząt w poszczególnych układach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt
3,0potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u ludzi i zwierząt
3,5zna terminologię zaburzeń rozwojowych
4,0potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O3.4_K01ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u ludzi i zwierząt w poszczególnych układach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u ludzi i zwierząt