Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia środowiskowa
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
C-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
C-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.2
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.2
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności1
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.2
7
wykłady
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.2
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.2
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie podanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01
Student powinien scharakteryzować grupy mikroorganizmów zasiedlających różne ekosystemy i ich rolę w tych środowiskach
BL_2A_W14, BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
BL_2A_U10, BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-3T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01
Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
BL_2A_K03, BL_2A_K01, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01
Student powinien scharakteryzować grupy mikroorganizmów zasiedlających różne ekosystemy i ich rolę w tych środowiskach
2,0
3,0Podstawowa wiedza o grupach mikroorganizmów glebowych i wodnych odgrywających podstawową rolę w swoich ekosystemach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01
Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
2,0
3,0Umiejętność kojarzenia poszczególnych grup mikroorganizmów z efektami ich działalności w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01
Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000
  2. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, t. 1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, PWN, Warszawa, 2007
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.2
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.2
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności1
T-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.2
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.2
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3przygotowanie się do kolokwium3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2studiowanie podanej literatury3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_W01Student powinien scharakteryzować grupy mikroorganizmów zasiedlających różne ekosystemy i ich rolę w tych środowiskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
BL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
C-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
Treści programoweT-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza o grupach mikroorganizmów glebowych i wodnych odgrywających podstawową rolę w swoich ekosystemach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_U01Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
Treści programoweT-A-4Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza.
T-A-2Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności
T-A-1Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb.
T-W-4Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność kojarzenia poszczególnych grup mikroorganizmów z efektami ich działalności w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O7.8_K01Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie.
C-1Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze).
C-2Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe.
T-W-3Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych.
T-W-1Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-A-3Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie.
3,5
4,0
4,5
5,0