Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Mikologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikologia | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem grzybów w różnych ekosystemach |
C-2 | Zapoznanie z charakterystyką systematyczną, morfologiczną i cechami biologicznymi grzybów |
C-3 | Zapoznanie z wybranymi mikotoksynami i ich wpływem na zdrowie człowieka i zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zakładanie hodowli stacjonarnej grzybów | 2 |
T-A-2 | Mikrohodowle | 1 |
T-A-3 | Różnicowanie gatunkowe grzybów | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie testów biochemicznych w diagnostyce grzybów | 2 |
T-A-5 | Metody oznaczenia lekowrażliwości grzybów | 2 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce grzybów i OGP w świecie organizmów żywych; specyfika ich budowy i biologii. Przegląd systematyczny grzybów i OGP; cykle rozwojowe, rozmnażanie wegetatywne i generatywne w różnych grupach systematycznych grzybów. | 4 |
T-W-2 | Występowanie grzybów w przyrodzie; grupy troficzne grzybów; produkty metabolizmu pierwotnego grzybów saprotroficznych i patogenicznych i ich znacznie w ekosystemach Grzyby jako komponenty związków symbiotycznych; mikoryza ektotroficzna i endotroficzna, grzyby lichenoidowe, przykłady i znaczenie w ekosystemach. | 3 |
T-W-3 | Grzyby toksynotwórcze, toksyny przez nie produkowane oraz wpływ mikotoksyn na zdrowie konsumentów Trucizny i metabolity wtórne grzybów i ich znaczenie | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną |
M-3 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca stopień przygotowania studenta do mających się odbyć zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów oraz audytoriów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_W01 Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej | BL_1A_W07 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O7.2_W02 Student zna problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami | BL_1A_W09 | P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-3 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O7.2_W03 Student wymienia metody hodowli grzybów, różnicuje wybrane gatunki grzybów, nazywa metody oznaczania lekowrażliwości grzybów | BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_U01 Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O7.2_U02 Student wykorzystuje odpowiednie metody, służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_K01 Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O7.2_K02 Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt | BL_1A_K06 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_W01 Student rozumie znaczenie grzybów w środowisku, zna budowę i biologię grzybów, zna zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia grzybów w środowisku, nie zna budowy i biologii grzybów,nie zna zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia znaczenie grzybów w środowisku, budowę i biologię grzybów oraz zasady współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia grzybów w środowisku, budowy i biologii grzybów oraz zasad współczesnej nomenklatury mikologicznej; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_1A_BL-S-O7.2_W02 Student zna problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami | 2,0 | Student nie zna problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia problematykę związaną z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat problematyki związanej z produkowanymi przez grzyby trucizami oraz ich wtórnymi metabolitami; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BL_1A_BL-S-O7.2_W03 Student wymienia metody hodowli grzybów, różnicuje wybrane gatunki grzybów, nazywa metody oznaczania lekowrażliwości grzybów | 2,0 | Student nie zna metod hodowli grzybów, nie różnicuje wybranych gatunków grzybów, nie zna metod oznaczania lekowrażliwości grzybów |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | Student objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia metody hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów oraz metody oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod hodowli grzybów, różnicowania wybranych gatunków grzybów, metod oznaczania lekowrażliwości grzybów; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_U01 Student umie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, potrafi ocenić rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | 2,0 | Student nie umie analizować znaczenia grzybów w ekosystemie, nie potrafi ocenić roli grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | |
4,5 | Student potrafi dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze analizować znaczenie grzybów w ekosystemie, oceniać rolę grzybów jako czynników powstawania i szerzenia się chorób grzybiczych, a także występowania zatruć spowodowanych ich toksynami | |
BL_1A_BL-S-O7.2_U02 Student wykorzystuje odpowiednie metody, służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | 2,0 | Student nie zna i nie wykorzystuje metod służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | |
4,5 | Student potrafi dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać metody służące do izolacji, hodowli i identyfikacji grzybów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O7.2_K01 Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań, nie wykazuje aktywności w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań oraz rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student wykazuje aktywną postawę w realizacji wyznaczonych zadań, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji | |
BL_1A_BL-S-O7.2_K02 Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość znaczenia grzybów w ekosystemie oraz ich wpływu na zdrowie człowieka i zwierząt |
Literatura podstawowa
- Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, ART, Olsztyn, 1992
- Schollenberger A., Sadowski J. M., Mikrobiologia i choroby zakaźne zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1982
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Müller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
- Marcinkowska J., Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, Fundacja-Rozwój SGGW, Warszawa, 2003
- Gumińska B., Wojewoda W., Grzyby i ich oznaczanie, PWRiL, Warszawa, 1983
- Burakiewicz A., Lisiewska M., Nita J., Mikologia. Przewodnik do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2007
- Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, PWN, Warszawa, 1998
- Pod red. Dynowskiej M.& Ejdys E., Mikologia laboratoryjna. Przygotowanie materiału badawczego i diagnostyka, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2011
Literatura dodatkowa
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971