Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Behawior rozrodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Behawior rozrodu
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu zoologii, fizjologii oraz biologii rozwoju zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
C-2Doskonalenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z dostępnych źródeł informacji oraz umiejętności ich analizy, syntezy i prezentowania
C-3Wdrażanie do dyscypliny pracy w grupie i współodpowiedzialności za pracę zespołową
C-4Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.5
5
wykłady
T-W-1Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej.3
T-W-2Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez)1
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).2
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")2
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach dotyczących przygotowania prezentacji (merytoryczne opracowanie tematu i zgadnień prezentacji, metody wyszukiwania i opracowywania wiadomości z dostępnych źródeł informacji)8
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i zdobywanie wiadomości z dostępnych źródeł informacji do przygotowania prezentacji8
A-A-4Przygotowanie prezentacji7
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie końcowe (omówienie i poprawa)3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny obrazujący zachowania rozrodcze różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezntacja - przygotowanie prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowywanych w zespole

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_W01
Student wyjaśnia zalety rozmnażania osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa
BL_1A_W19, BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2M-1, M-2S-1
BL_1A_BL-S-O11.2_W02
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań rozrodczych, objaśnia ich ewolucyjne uwarunkowania i znaczenie przystosowawcze u poszczególnych osobników oraz grup systematycznych zwierząt
BL_1A_W19, BL_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-4, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_U01
Student w interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozordczych zwierząt właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska
BL_1A_U05, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-4, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1
BL_1A_BL-S-O11.2_U02
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania określonych przez prowadzącego zagadnień związanych z zachowaniami rozrodczymi
BL_1A_U05, BL_1A_U07P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-4, C-1T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_K01
Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową
BL_1A_K03, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-2, C-3T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-4S-2
BL_1A_BL-S-O11.2_K02
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
BL_1A_K01, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-4, C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_W01
Student wyjaśnia zalety rozmnażania osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zalet wynikających z rozmnażania osobników płciowych oraz z przewagi selekcyjnej ich potomstwa
3,0Student wymienia niektóre zalety rozmnażania płciowego
3,5Student wymienia i ogólnie wyjaśnia niektóre zalety rozmnażania płciowego
4,0Student wymienia wszystkie zalety rozmnażania płciowego i ogólnie wyjaśnia niektóre z nich
4,5Student wymienia i ogólnie wyjaśnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego
5,0Student wymienia i wyczerpująco uzasadnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego
BL_1A_BL-S-O11.2_W02
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań rozrodczych, objaśnia ich ewolucyjne uwarunkowania i znaczenie przystosowawcze u poszczególnych osobników oraz grup systematycznych zwierząt
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowych wzorców zachowań rozrodczych
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych, nie umie jednak objaśnić ich znaczenia przystosowawczego
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych ogólnie wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania
4,0Student wymienia i charakteryzuje większość poznanych wzorców zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania
4,5Student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania większości z nich
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_U01
Student w interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozordczych zwierząt właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich przykładów do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych
3,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów ilustrujących te zjawiska, ma jednak problem z uzasadnieniem doboru
3,5Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów i potrafi to uzasadnić
4,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt w większości dobiera właściwe przykłady i potrafi to uzasadnić
4,5Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze dobiera właściwe przykłady i wiele poprawnie uzasadnia
5,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska i potrafi to uzasadnić
BL_1A_BL-S-O11.2_U02
Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania określonych przez prowadzącego zagadnień związanych z zachowaniami rozrodczymi
2,0Student nie potrafi pozyskać z różnych źródeł merytorycznie istotnych informacji do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi
3,0Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje
3,5Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; starannie je opracowuje i prezentuje
4,0Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje
4,5Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; starannie je opracowuje i/lub prezentuje
5,0Student pozyskane z różnych źródeł informacje wykorzystuje do wyczerpującego zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi; student w opracowaniu i prezentacji wyróżnia się wnikliwością oraz dbałością o szczegóły

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.2_K01
Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową
2,0Student nie ma świadomości wpływu pracy własnej w efekty zespołu; nie wykazuje współodpowiedzialności za pracę grupową
3,0Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-O11.2_K02
Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
2,0Student nie rozumie znaczenia naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
3,0Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. R., Davies N. B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Nukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nowakowska M., Dzikość serca. Wielka księga zachowań zwierząt., Wydawnictwo Edipresse Polska, Warszawa, 2004
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2007
  3. Sparks J., Walka płci, Grupa Wydawnicza Bertelsmann, Warszawa, 2001
  4. Strielnikoff D., Wielka encyklopedia zwierząt. Tom 1-30, Oxford Educational, Inowrocław, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej.3
T-W-2Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez)1
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).2
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")2
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach dotyczących przygotowania prezentacji (merytoryczne opracowanie tematu i zgadnień prezentacji, metody wyszukiwania i opracowywania wiadomości z dostępnych źródeł informacji)8
A-A-3Czytanie wskazanej literatury i zdobywanie wiadomości z dostępnych źródeł informacji do przygotowania prezentacji8
A-A-4Przygotowanie prezentacji7
A-A-5Uczestnictwo w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie wskazanego piśmiennictwa5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-5Zaliczenie końcowe (omówienie i poprawa)3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_W01Student wyjaśnia zalety rozmnażania osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
Treści programoweT-W-2Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić zalet wynikających z rozmnażania osobników płciowych oraz z przewagi selekcyjnej ich potomstwa
3,0Student wymienia niektóre zalety rozmnażania płciowego
3,5Student wymienia i ogólnie wyjaśnia niektóre zalety rozmnażania płciowego
4,0Student wymienia wszystkie zalety rozmnażania płciowego i ogólnie wyjaśnia niektóre z nich
4,5Student wymienia i ogólnie wyjaśnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego
5,0Student wymienia i wyczerpująco uzasadnia wszystkie zalety rozmnażania płciowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_W02Student wymienia i charakteryzuje podstawowe wzorce zachowań rozrodczych, objaśnia ich ewolucyjne uwarunkowania i znaczenie przystosowawcze u poszczególnych osobników oraz grup systematycznych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt
C-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
Treści programoweT-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-1Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej.
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny obrazujący zachowania rozrodcze różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowych wzorców zachowań rozrodczych
3,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych, nie umie jednak objaśnić ich znaczenia przystosowawczego
3,5Student wymienia i charakteryzuje kilka podstawowych wzorców zachowań rozrodczych ogólnie wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania
4,0Student wymienia i charakteryzuje większość poznanych wzorców zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania
4,5Student wymienia i charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania większości z nich
5,0Student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane wzorce zachowań rozrodczych wyjaśniając ich znaczenie przystosowawcze i ewolucyjne uwarunkowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_U01Student w interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozordczych zwierząt właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt
C-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
Treści programoweT-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-1Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej.
T-W-2Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez)
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny obrazujący zachowania rozrodcze różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać odpowiednich przykładów do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych
3,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów ilustrujących te zjawiska, ma jednak problem z uzasadnieniem doboru
3,5Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt dobiera kilka właściwych przykładów i potrafi to uzasadnić
4,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt w większości dobiera właściwe przykłady i potrafi to uzasadnić
4,5Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze dobiera właściwe przykłady i wiele poprawnie uzasadnia
5,0Student do interpretacji teoretycznych zagadnień dotyczących zachowań rozrodczych zwierząt zawsze właściwie dobiera przykłady ilustrujące te zjawiska i potrafi to uzasadnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_U02Student potrafi wykorzystać wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji do zaprezentowania określonych przez prowadzącego zagadnień związanych z zachowaniami rozrodczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U07umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z dostępnych źródeł informacji oraz umiejętności ich analizy, syntezy i prezentowania
C-4Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt
C-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
Treści programoweT-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezntacja - przygotowanie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowywanych w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pozyskać z różnych źródeł merytorycznie istotnych informacji do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi
3,0Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje
3,5Student pozyskuje z różnych źródeł niewielką ilość merytorycznie istotnych informacji związanych z zachowaniami rozrodczymi; starannie je opracowuje i prezentuje
4,0Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; niestarannie je opracowuje i/lub prezentuje
4,5Student pozyskuje z różnych źródeł odpowiednią ilość informacji merytorycznie istotnych do zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia; starannie je opracowuje i/lub prezentuje
5,0Student pozyskane z różnych źródeł informacje wykorzystuje do wyczerpującego zaprezentowania określonego przez prowadzącego zagadnienia związanego z zachowaniami rozrodczymi; student w opracowaniu i prezentacji wyróżnia się wnikliwością oraz dbałością o szczegóły
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_K01Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Doskonalenie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z dostępnych źródeł informacji oraz umiejętności ich analizy, syntezy i prezentowania
C-3Wdrażanie do dyscypliny pracy w grupie i współodpowiedzialności za pracę zespołową
Treści programoweT-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezntacja - przygotowanie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przygotowywanych w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu pracy własnej w efekty zespołu; nie wykazuje współodpowiedzialności za pracę grupową
3,0Student ma świadomość wpływu pracy własnej w efekty zespołu; wykazuje współodpowiedzialność za pracę grupową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.2_K02Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-4Kształtowanie postawy zainteresowania różnorodnością procesów i zjawisk zachodzących w świecie organizmów żywych; kształtowanie naukowego podejścia w interpretacji zachowań ludzi i zwierząt
C-1Zapoznanie z wybranymi aspektami zachowań socjalnych zwierząt wrunkującymi ich sukces rozrodczy. Poznanie teoretycznych podstaw zagadnień związanych z behawiorem rozorodu zwierząt oraz mechanizmami zachowań rozrodczych.
Treści programoweT-A-1Zachowania socjalne i rozrodcze oraz ich znaczenie przystosowacze warunkujące sukces reprodukcyjny u poszczególnych grup systematycznych zwierząt: przykłady alternatywnych strategii i taktyk rozordczych, utrzymywania hierarchii w grupie, rywalizacji i konkurencji, zalotów, rozorodu i opieki nad potomstwem u wybranych gatunków zwierząt.
T-W-1Nauki behawioralne - przedmiot zainteresowania poszczególnych dyscyplin. Koncepcje klasyczne, modyfikacje sfery teoretycznej i praktyki badawczej.
T-W-2Ewolucja rozmnażania płciowego - przystosowania i mechanizmy utrzymujące rozmnażanie płciowe (przegląd hipotez)
T-W-3Płeć i dymorfizm płciowy. Typy sygnalizacji i odbiór sygnałów rozordczych (środowisko życia a użyteczność kanałów komunikacyjnych).
T-W-4Systemy rozrodcze zwierząt. Optymalne strategie rozrodcze samic i samców. Teorie konfliktu płci, doboru płciowego i doboru naturalnego (proporcja płci, dostęp i konkurencja o członków drugiej płci, hipoteza Fishera i "upośledzenia")
T-W-5Formy opieki rodzicielskiej a maksymalizacja sukcesu reprodukcyjnego (modele inwestycji rodzicielskich, zachowania altruistyczne w zorganizowanych grupach socjalnych, pasożytnictwo lęgowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny obrazujący zachowania rozrodcze różnych gatunków zwierząt w ich naturalnym środowisku
M-4Samodzielne dochodzenie do wiedzy i jej prezntacja - przygotowanie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące treści programowe wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
3,0Student rozumie znaczenie naukowego podejścia w interpretowaniu zachowań ludzi i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0