Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Protozoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Protozoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością świata pierwotniaków |
C-2 | Rola pierwotniaków w biotopach naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia badań nad pierwotniakami. Najważniejsi twórcy protozoologii | 2 |
T-W-2 | Morfologia komórki pierwotniaka. Rola organelli komórkowych | 2 |
T-W-3 | Pierwotniaki skałotwórcze i skamieniałości przewodnie | 2 |
T-W-4 | Pierwotniaki symbiotyczne | 2 |
T-W-5 | Pierwotniaki jako pasożyty zwierząt i ludzi | 4 |
T-W-6 | Pierwotniaki jako wskaźniki stanu czystości wód oraz wskaźniki pracy osadu czynnego w oczyszczalniach biologicznych | 2 |
T-W-7 | Pierwotniaki w eksperymentach laboratoryjnych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem programu power point |
M-2 | filmy dotyczące pierwotniaków |
M-3 | Pokaz z użyciem żywych pierwotniaków oraz pierwotniaków utrwalonych na preparatach mikroskopowych, a także skorupek pierwotniaków skałotwórczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny pisany na ostatnim ćwiczeniu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe | BL_1A_W08, BL_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | — | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O1.1_W02 Potrafi scharakteryzować najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki | BL_1A_W07 | P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2 | — | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_U01 Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki. | BL_1A_U03, BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | — | — | — | — |
BL_1A_BL-S-O1.1_U02 Student zyskuje biegłość w posługiwaniu się mikroskopem laboratoryjnym. | BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_W01 Student powinien być w stanie scharakteryzować morfologię komórki pierwotniaka, rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe | 2,0 | Student nie zna budowy komórki pierwotniaka. |
3,0 | Student zna budowę komórki pierwotniaka w stopniu dostatecznym, potrafi rozpoznawać najważniejsze organelle komórkowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-O1.1_W02 Potrafi scharakteryzować najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki | 2,0 | Student nie zna chorób powodowanych przez pierwotniaki. |
3,0 | Student zna najważniejsze choroby powodowane przez pierwotniaki w naszym klimacie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_U01 Student rozumie rolę, jaką spełniają pierwotniaki w środowisku naturalnym. Potrafi wykorzystać tę wiedzę do uniknięcia chorób pasożytniczych, powodowanych przez pierwotniaki. | 2,0 | |
3,0 | Zna elementarne sposoby zapobiegania chorobom powodowanym przez pierwotniaki i potrafi je wykorzystać do uniknięcia chorób. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_1A_BL-S-O1.1_U02 Student zyskuje biegłość w posługiwaniu się mikroskopem laboratoryjnym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie korzystać z mikroskopu laboratoryjnego oraz sporządzać preparaty, korzystając z przygotowanych hodowli pierwotniaków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska zrozumienie powiązań łączących świat organizmów jedno i wielokomórkowych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie powiązania łączące pierwotniaki ze zwierzętami wielokomórkowymi. Potrafi określić rolę pierwotniaków w tych związkach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czapik A., Podstawy protozoologii, PWN, Warszawa, 1992
- Raabe Z., Zarys protozoologii, PWN, Warszawa, 1972
- Kadłubowski R., Kurnatowska A.( red.), Protozoologia lekarska, w - Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999
- Kayser F.H., Kurt A.B., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2006