Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona bioróżnorodności
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Salicki <Wieslaw.Salicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,70,29zaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki, zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
C-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
C-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20
zajęcia terenowe
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina5
5
wykłady
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.2
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.2
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.2
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.3
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji przez studentów15
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury9
A-A-4Przygotowanie się do sprawdzianów7
51
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych4
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
S-5Ocena formująca: ocena zrozumienia celów i form ochrony bioróżnorodności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_W01
Student potrafi scharakteryzować obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1S-1
BL_1A_BL-S-C22_W02
Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-1M-2, M-3, M-4S-2, S-3
BL_1A_BL-S-C22_W03
Student potrafi rozpoznać zespoły roślinne w różnorodnym pod względem abiotycznym terenie
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2T-T-1M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_U01
Student potrafi rozpoznawać i oceniać stan zagrożenia organizmów i planować sposób ich ochrony.
BL_1A_U03, BL_1A_U08P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-2T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C22_K01
Student będzie pracować indywidualnie i w grupach przez co nabędzie świadomy odpowiedzialności zarówno za opinie indywidualne jak i podejmowane wspólnie. Poznanie skali zagrożenia bioróżnorodności rozwinie wrażliwość na potrzeby różnych organizmów.
BL_1A_K03, BL_1A_K06P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-3T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_W01
Student potrafi scharakteryzować obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
2,0brak znajomości aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń, konwencji międzynarodowych)
3,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe), znajomość statusu zagrożenia gatunków
3,5znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość statusu zagrożenia gatunków
4,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość niektórych organizmów chronionych, znajomość statusu zagrożenia gatunków
4,5znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytoium objętego ochroną, znajomość statusu zagrożenia gatunków
5,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytorium objętego ochroną; znajomość statusu zagrożenia gatunków, znajomość kryterium oceny zagraożenia bioróżnorodności
BL_1A_BL-S-C22_W02
Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
2,0brak prezentacji sprawdzian: niedostateczna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
3,0prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, nieestetyczna, przedstawiona w sposób niekomunikatywny sprawdzian: mierna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
3,5prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób mało komunikatywny sprawdzian: wystarczająca znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
4,0prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób wystarczająco komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
4,5prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, estetyczna, przedstawiona w sposób komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeńa bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
5,0prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, wysoce estetyczna, przedstawiona w sposób bardzo komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności gatunków i wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wszystkich jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących i metody jej badania
BL_1A_BL-S-C22_W03
Student potrafi rozpoznać zespoły roślinne w różnorodnym pod względem abiotycznym terenie
2,0Brak opisu geograficzno - przyrodniczego obserwowanego terenu
3,0Ogólny opis geograficzno - przyrodniczy
3,5Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych,
4,0Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących
4,5Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu
5,0Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu, nazwy zespołów i roślin w języku łacińskim, praca z fotografiami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_U01
Student potrafi rozpoznawać i oceniać stan zagrożenia organizmów i planować sposób ich ochrony.
2,0brak aktywności
3,0aktywność wymuszona
3,5aktywność samodzielna z małym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego
4,0aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego
4,5aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu w szerszym ujęciu ogólnym
5,0aktywność samodzielna z bardzo dobrym zrozumieniem tematu w szerokim ujęciu ujęciu ogólnym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C22_K01
Student będzie pracować indywidualnie i w grupach przez co nabędzie świadomy odpowiedzialności zarówno za opinie indywidualne jak i podejmowane wspólnie. Poznanie skali zagrożenia bioróżnorodności rozwinie wrażliwość na potrzeby różnych organizmów.
2,0brak zaangażowania w pracy zespołowej
3,0słabe zaangażowanie w pracy zespołowej
3,5dostateczne zaangażowanie w pracy zespołowej, opinie indywidualne
4,0dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, wyrażanie własnych opinii
4,5bardzo dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, słabe wyrażanie opinii własnych
5,0wybitne zaangażowanie w pracy zespołowej, wyraźne cechy przywódcze, bardzo dobre wyrażanie opinii własnych

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003
  2. Głowaciński Z. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
  3. Głowaciński Z., Nowacki J. (red.), Polska czerwona księga zwierząt. Bezkręgowce, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków, 2004
  4. Kaźmierczakowa R, Zarzycki K. (red.), Polska czerwona księga roślin, Instytut Botaniki im. W. Szafera PAN, Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Olaczek M., Warcholińska A. U. (red.), Ochrona środowiska i żywych zasobów przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999
  2. Paulin A. S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Wilson E.O., Różnorodność życia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1999
  4. Weiner J, Życie i ewolucja biosfery, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów3
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt2
T-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych4
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów3
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących1
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących1
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie1
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce1
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim1
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności1
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności1
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.2
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.2
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).1
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.1
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.2
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.2
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.3
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie prezentacji przez studentów15
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury9
A-A-4Przygotowanie się do sprawdzianów7
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć terenowych4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zalecanej literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W01Student potrafi scharakteryzować obowiązujące w Polsce i na świecie akty prawne dotyczące zagadnień ochrony bioróżnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z obowiązującymi krajowymi i wybranymi międzynarodowymi aktami prawnymi dotyczącymi ochrony bioróżnorodności
Treści programoweT-W-1Bioróżnorodność - podstawowe pojęcia i definicje. Konferencja o różnorodności biologicznej z 1992 roku. GBIF - Światowa Sieć Informacji o Bioróżnorodności.
T-W-5Różnorodność zwierząt i roślin Polski - Polskie Czerwone Księgi Zwierząt.
T-W-6Międzynarodowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody ożywionej, ratyfikowane przez Polskę.
T-W-3Kryteria uznawania gatunków za zagrożone wyginięciem (IUCN/WCU).
T-W-2Ochrona przyrody a bioróżnorodność. Tempo wymierania gatunków. "Hotspots" najbogatsze w gatunki i jednocześnie najbardziej zagrożone obszary na Ziemi.
T-W-4Zagrożone gatunki roślin i zwierząt na świecie. Ochrona in situ i ex situ.
T-W-7Polskie akty prawne dotyczące ochrony przyrody.
T-W-8Krajowa strategia ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test podsumowujący część wykładową przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak znajomości aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń, konwencji międzynarodowych)
3,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe), znajomość statusu zagrożenia gatunków
3,5znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość statusu zagrożenia gatunków
4,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość niektórych organizmów chronionych, znajomość statusu zagrożenia gatunków
4,5znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytoium objętego ochroną, znajomość statusu zagrożenia gatunków
5,0znajomość aktów prawnych (ustawy, rozporządzenia, konwencje międzynarodowe) i ich załączników, znajomość organizmów chronionych i terytorium objętego ochroną; znajomość statusu zagrożenia gatunków, znajomość kryterium oceny zagraożenia bioróżnorodności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W02Student rozpoznaje rośliny, zwierzęta, zespoły roślin, krajobrazy, których występowanie w różnych środowiskach abiotycznych przyrody polskiej stanowi o jej różnorodności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
C-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu
Treści programoweT-A-3Bioróżnorodność Polski - różnorodność zbiorowisk roślinnych
T-A-2Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa zwierząt
T-A-4Bioróżnorodność Polski - różnorodność krajobrazów
T-A-5Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa roślin dziko żyjących
T-A-6Bioróżnorodność Polski - różnorodność wewnątrzgatunkowa zwierząt dziko żyjących
T-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-1Bioróżnorodność Polski - różnorodność gatunkowa roślin, mikroorganizmów i grzybów
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacje z użyciem komputera
M-4praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny podsumowujący moduł prezentacji bioróżnorodności organizmów i zespołów organizmów w Polsce
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak prezentacji sprawdzian: niedostateczna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
3,0prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, nieestetyczna, przedstawiona w sposób niekomunikatywny sprawdzian: mierna znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
3,5prezentacja ppt nie w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób mało komunikatywny sprawdzian: wystarczająca znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
4,0prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, mało estetyczna, przedstawiona w sposób wystarczająco komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
4,5prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, estetyczna, przedstawiona w sposób komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeńa bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wyższych jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących
5,0prezentacja ppt w pełni wyczerpująca zadany temat, wysoce estetyczna, przedstawiona w sposób bardzo komunikatywny sprawdzian: znajomość wybranych gatunków zwierząt, roślin, grzybów Polski, liczebności gatunków i wyższych taksonów w przyrodzie, zagrożeń bioróżnorodności, sposobów ochrony różnorodności; znajomość klas zbiorowisk roślinnych i roślin charakterystycznych; znajomość wszystkich jednostek systematycznych krajobrazów Polski i miejsc ich występowania; znajomość różnorodności wewnątrzgatunkowej roślin i zwierząt dziko żyjących i metody jej badania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_W03Student potrafi rozpoznać zespoły roślinne w różnorodnym pod względem abiotycznym terenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
Treści programoweT-T-1Obserwacja terenowa bioróżnorodności okolic Szczecina
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak opisu geograficzno - przyrodniczego obserwowanego terenu
3,0Ogólny opis geograficzno - przyrodniczy
3,5Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych,
4,0Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących
4,5Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu
5,0Opis geograficzno - geologiczny obserwowanego terenu, opis zespołów roślinnych, opis gatunków dominujących i charakterystycznych dla zespołu, nazwy zespołów i roślin w języku łacińskim, praca z fotografiami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_U01Student potrafi rozpoznawać i oceniać stan zagrożenia organizmów i planować sposób ich ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceny stanu bioróżnorodności i jej ochrony
Treści programoweT-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena zrozumienia celów i form ochrony bioróżnorodności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności
3,0aktywność wymuszona
3,5aktywność samodzielna z małym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego
4,0aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu z ukierunkowaniem przez prowadzącego
4,5aktywność samodzielna z dobrym zrozumieniem tematu w szerszym ujęciu ogólnym
5,0aktywność samodzielna z bardzo dobrym zrozumieniem tematu w szerokim ujęciu ujęciu ogólnym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C22_K01Student będzie pracować indywidualnie i w grupach przez co nabędzie świadomy odpowiedzialności zarówno za opinie indywidualne jak i podejmowane wspólnie. Poznanie skali zagrożenia bioróżnorodności rozwinie wrażliwość na potrzeby różnych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do prezentacji stanu ochrony bioróżnorodności na terenie Polski i regionu
Treści programoweT-A-9Natura 2000 - realizacja na Pomorzu Zachodnim
T-A-7Natura 2000 - realizacja w Europie
T-A-8Natura 2000 - realizacja w Polsce
T-A-10Bałtyk - zagrożenia, ochrona bioróżnorodności
T-A-11Nizinne Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
T-A-12Górskie Parki Narodowe w Polsce - ocena bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-4praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zaangażowania w pracy zespołowej
3,0słabe zaangażowanie w pracy zespołowej
3,5dostateczne zaangażowanie w pracy zespołowej, opinie indywidualne
4,0dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, wyrażanie własnych opinii
4,5bardzo dobre zaangażowanie w pracy zespołowej, kompatybilne z grupą, słabe wyrażanie opinii własnych
5,0wybitne zaangażowanie w pracy zespołowej, wyraźne cechy przywódcze, bardzo dobre wyrażanie opinii własnych