Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności
Sylabus przedmiotu Terapie genowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Terapie genowe | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z genetyką, fizjologią człowieka oraz z różnego typu technikami biologii molekularnej i inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i utrwalenie zagadnień związanych z ideą oraz możliwościami stosowania terapii genowych |
C-2 | poznanie wybranych chorób jednogenowych i możliwości zastosowania terapii genowych w ich leczeniu |
C-3 | przybliżenie najważniejszych metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie wybranych jednogenowych chorób genetycznych z uwzględnieniem mutacji je wywołujących. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej. | 2 |
T-A-2 | Omówienie technik (PCR, nested-PCR, PCR-RFLP, SSCP, SNaPshot, HD-PCR, mikromacierze cDNA i oligonukleotydowe) oraz innych metod analitycznych standardowo stosowanych do identyfikacji podłoża genetycznego determinującego powstawanie choroby genetycznej. Zaliczenie przedmiotu. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień terapii genowej. Zasadnicze metody i cele genoterapii. Typy terapii genowej. | 1 |
T-W-2 | Typy chorób genetycznych pod kątem możliwości zastosowania do ich leczenia terapii genowej. Przegląd dotychczasowych zastosowań terapii genowej. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje i konstrukcja wektorów stosowanych w terapii genowej. | 1 |
T-W-4 | Genoterapia i immunogenoterapia z zastosowaniem oligonukleotydów antysensowych oraz aspekty praktyczne regulacji transkrypji genów. | 1 |
T-W-5 | Zasady i zastosowanie mitochondrialnej terapii genowej. Angiogeneza oraz terapia genowa proangiogenna i antyangiogenna. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | ćwiczenia | 5 |
A-A-2 | przygotowanie referatu | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczającego ćwiczenia | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 5 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykłady | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja nad samodzielnym przygotowaniem referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność i zaangażowanie na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: głos w dyskusji nad istotą, znaczeniem i aspektami etycznymi terapii genowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczające wykłady |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena treści i formy przedstawienia referatu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_W01 Zna idee, cele, istotę i metody stosowane w terapiach genowych u ludzi | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-3, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_U01 Student rozumie, zna sens oraz istotę i rodzaje mutacji zachodzących w genomie człowieka i potrafi je powiązać z wybranymi chorobami genetycznymi u ludzi | BL_1A_U11, BL_1A_U16 | P1A_U01, P1A_U02, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11, P1A_U12 | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2 |
BL_1A_BL-S-O10.3_U02 Student potrafi scharakteryzować strategie, metody i techniki stosowane w terapiach genowych u ludzi | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_K01 Student ma świadomość wpływu zmian mutacyjnych w genomie na zdrowie człowieka, a przez to rozumie potrzebę opracowywania nowych metod i strategii leczenia genami | BL_1A_K04, BL_1A_K02 | P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06 | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_W01 Zna idee, cele, istotę i metody stosowane w terapiach genowych u ludzi | 2,0 | student nie rozumie istoty, celów i nie zna metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi. |
3,0 | student wykazuje minimum wiedzy w odniesieniu celów i metod stosowanych w terapiach genowych u ludzi. Potrafi wymienić podstawowe strategie i metody wykorzystywane w leczeniu genami. | |
3,5 | student rozróżnia i charakteryzuje w zadowalającym stopniu metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana | |
4,0 | student szczegółowo rozróżnia i charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, a także nazwać choroby genetyczne i warunkujące je mutacje, do których dana strategia została zaprojektowana, wypowiedzi wymagają jednak merytorycznych korekt | |
4,5 | student wyczerpująco charakteryzuje metody stosowane w terapiach genowych, potrafi wymienić opisać istotę ich działania, nazwać choroby genetyczne i determinujące je podłoże genetyczne | |
5,0 | student dogłębnie rozumie idee terapii genowych, zna metody, rozumie sens ich działania, posługuje się wiedzą w sposób swobodny |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_U01 Student rozumie, zna sens oraz istotę i rodzaje mutacji zachodzących w genomie człowieka i potrafi je powiązać z wybranymi chorobami genetycznymi u ludzi | 2,0 | student nie rozumie pojęcia mutacji, nie jest w stanie wymienić poznanych mutacji genowych w kontekście determinowanych chorób genetycznych |
3,0 | student wykazuje minimum wiedzy na temat mutacji, jest w stanie wymienić tylko wybrane i wybrane przypisać do jednostek chorobowych | |
3,5 | student rozróżnia i charakteryzuje w sposób zadowalający poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych | |
4,0 | student szczegółowo rozróżnia i w sposób zadowalający charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian | |
4,5 | student wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania | |
5,0 | student swobodnie przedstawia wiedzę na temat poznanych mutacji i ich roli w deteminowaniu chorób genetycznych, dogłębnie i wyczerpująco nazywa, rozróżnia i charakteryzuje poznane mutacje, jest w stanie je wymienić i przypisać do jednostek chorobowych, opisać ich lokazację, podać charakter zmian oraz wymienić strategie genowe opracowane na potrzeby ich naprawiania | |
BL_1A_BL-S-O10.3_U02 Student potrafi scharakteryzować strategie, metody i techniki stosowane w terapiach genowych u ludzi | 2,0 | student nie rozumie idei stosowania terapii genowych, a przez to nie rozumie i nie potrafi scharakteryzować istoty i strategii terapii genowych |
3,0 | student wykazuje minimum wiedzy na temat metod stosowanych w terapiach genowych, popełnia wiele błędów przy charakterystyce posczególnych z nich | |
3,5 | student rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie | |
4,0 | student szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, w stopniu zadowalającym je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie | |
4,5 | student wyczerpująco i szczegółowo nazywa, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty | |
5,0 | student dogłębnie rozumie, wyczerpująco i szczegółowo potrafi nazwać, rozróżnia i charakteryzuje strategie i techniki terapii genowych u ludzi, wyczerpująco je opisuje podając istotę działania i przeznaczenie i efekty |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O10.3_K01 Student ma świadomość wpływu zmian mutacyjnych w genomie na zdrowie człowieka, a przez to rozumie potrzebę opracowywania nowych metod i strategii leczenia genami | 2,0 | student nie rozumie sensu wpływu mutacji na funkcjonowanie organizmu człowieka |
3,0 | student wykazuje minimum świadomości na temat zmian mutacyjnych i ich konsekwencji dla organizmu człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji popełnia wiele błędów. | |
3,5 | student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, przy wypowiedziach argumentujących rolę mutacji w organizmie człowieka, popełnia drobne błędy | |
4,0 | student ma świadomość roli jaką odgrywają mutacje w organizmie człowieka, jest w stanie zaproponować teoretyczne rozwiązania zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania | |
4,5 | student bardzo dobrze rozumie rolę mutacji w organizmie człowieka oraz potrzebę zapobiegania powstawaniu zmian mutacyjnych de novo, potrafi w oparciu o przyswojona wiedzę zaproponować teoretyczne rozwiązania, ukierunkowane strategie, zmierzające do kompensacji lub wyciszenia efektów ich działania | |
5,0 | student dogłębnie rozumie mechanizm funkcjonownia mutacji, logicznie i merytorycznie poprawnie łączy i przedstawia wiedzę na temat metod i strategii zmierzających do usunięcia negatywnych efektów ich działania. |
Literatura podstawowa
- Szala S. (red.)., Terapie genowe, PWN, Warszawa, 2003
- Srebro Z., Lach H., Genoterapia, PZWL, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Bala J., Biologia molekularna w medycynie, PWN, Warszawa, 2001
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2001