Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z technologii żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy żywienia człowieka na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie technologii w podstawowych gałęziach przemysłu spożywczego, przedstawienie aspektów towaroznawczch produktów spożywczych i przemian zachodzących w czasie przygotowywania potraw
C-2Zapoznanie studentów z róznymi typami żywności z puunktu widzenia stopnia prztworzenia i rodzaju utrwalenie
C-3Przybliżenie studentom kategorii żywności z punktu widzenia wpływu na zdrowie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i cechyb technologii żywności1
T-W-2Produkcja zdrowej żywności. Typy żywności. Składniki żywności funkcjonalnej1
T-W-3Żywność wygodna, żywność minimalnie przetworzona1
T-W-4Substancje dodatkowe w żywności. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania substancji dodatkowych.2
T-W-5Utrwalanie żywności konwencjonalne i niekonwencjonalne. Metody fizyczne, chemiczne i biologiczne. Zasady przechowywania żywności5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5poprawa zaliczenia wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_W01
Student potrafi objaśnić procesy zachodzące podczas przetwarzania żywności
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_U01
student potrafi dobrać właściwą kategorię wyrobu spożywczego ze względu na specyficzny skład i przeznaczenie
BL_1A_U20P1A_U01C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_K01
student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji
BL_1A_K07, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_W01
Student potrafi objaśnić procesy zachodzące podczas przetwarzania żywności
2,0Student nie umie wymienić podstawowych procesów zachodzących przy przetwarzaniu żywności
3,0studen w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności
3,5student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i do każdej grupy podać po jednym przykładzie
4,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności iw każdej grupie szczegółowo wymieni wszystkie procesy
4,5student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i prawie wszystkie scharakteryzuje
5,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i wszystkie grupy poprawnie opisze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_U01
student potrafi dobrać właściwą kategorię wyrobu spożywczego ze względu na specyficzny skład i przeznaczenie
2,0student nie potrafi sklasyfikować wyrobów spożywczych
3,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych bez ich charakterystyki
3,5student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 60%
4,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 80%
4,5student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować
5,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować oraz dobrać ze względu na skład i przeznaczenie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O2.1_K01
student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji
2,0student nie potrafi korzystać z dodatkowych źródeł informacji
3,0student potrafi skorzystać jedynie ze źródeł internetowych dla rozwijania swej wiedzy
3,5student dla rozwjanie swej wiedzy potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, ale nie zwsze trafnie je dobierać do problemu
4,0student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie potrafi odrzucić nieaktualne źródła
4,5student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie wystarczająco kreatywnie do problemu
5,0student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
  2. Świderski F., Zalewski S, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WN-T, Warszawa, 2006
  3. Mitek M., Słowiński M.i, Wybrane zagadnienia z technologii żywności, SGGW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski S., Gwiazda K., Dąbrowski K., Dodatki funkcjonalne do żywności, Agro & Food Technology, Katowice, 1993

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i cechyb technologii żywności1
T-W-2Produkcja zdrowej żywności. Typy żywności. Składniki żywności funkcjonalnej1
T-W-3Żywność wygodna, żywność minimalnie przetworzona1
T-W-4Substancje dodatkowe w żywności. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania substancji dodatkowych.2
T-W-5Utrwalanie żywności konwencjonalne i niekonwencjonalne. Metody fizyczne, chemiczne i biologiczne. Zasady przechowywania żywności5
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5poprawa zaliczenia wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.1_W01Student potrafi objaśnić procesy zachodzące podczas przetwarzania żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie technologii w podstawowych gałęziach przemysłu spożywczego, przedstawienie aspektów towaroznawczch produktów spożywczych i przemian zachodzących w czasie przygotowywania potraw
Treści programoweT-W-5Utrwalanie żywności konwencjonalne i niekonwencjonalne. Metody fizyczne, chemiczne i biologiczne. Zasady przechowywania żywności
T-W-2Produkcja zdrowej żywności. Typy żywności. Składniki żywności funkcjonalnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wymienić podstawowych procesów zachodzących przy przetwarzaniu żywności
3,0studen w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności
3,5student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i do każdej grupy podać po jednym przykładzie
4,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności iw każdej grupie szczegółowo wymieni wszystkie procesy
4,5student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i prawie wszystkie scharakteryzuje
5,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i wszystkie grupy poprawnie opisze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.1_U01student potrafi dobrać właściwą kategorię wyrobu spożywczego ze względu na specyficzny skład i przeznaczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie studentom kategorii żywności z punktu widzenia wpływu na zdrowie
C-2Zapoznanie studentów z róznymi typami żywności z puunktu widzenia stopnia prztworzenia i rodzaju utrwalenie
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie technologii w podstawowych gałęziach przemysłu spożywczego, przedstawienie aspektów towaroznawczch produktów spożywczych i przemian zachodzących w czasie przygotowywania potraw
Treści programoweT-W-3Żywność wygodna, żywność minimalnie przetworzona
T-W-2Produkcja zdrowej żywności. Typy żywności. Składniki żywności funkcjonalnej
Metody nauczaniaM-2Film dydaktyczny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi sklasyfikować wyrobów spożywczych
3,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych bez ich charakterystyki
3,5student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 60%
4,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 80%
4,5student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować
5,0student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować oraz dobrać ze względu na skład i przeznaczenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O2.1_K01student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie studentom kategorii żywności z punktu widzenia wpływu na zdrowie
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i cechyb technologii żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi korzystać z dodatkowych źródeł informacji
3,0student potrafi skorzystać jedynie ze źródeł internetowych dla rozwijania swej wiedzy
3,5student dla rozwjanie swej wiedzy potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, ale nie zwsze trafnie je dobierać do problemu
4,0student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie potrafi odrzucić nieaktualne źródła
4,5student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie wystarczająco kreatywnie do problemu
5,0student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji