Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie leków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bioinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie leków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl>, Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mikrobiologii, immunologii, enzymologii i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi możliwościami produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Preparaty enzymatyczne w przemyśle farmaceutycznym. | 2 |
T-A-2 | Biotechnologiczne metody produkcji witamin z wykorzystaniem mikroorganizmów. | 2 |
T-A-3 | Metody wytwarzania IFN-alfa i INF-beta. Mechanizm działania interferonów. | 2 |
T-A-4 | Wytwarzanie i oznaczanie wybranych interleukin. Charakterystyka farmakologiczna wybranych cytokin. | 2 |
T-A-5 | Leki i preparaty ziołowe. | 2 |
T-A-6 | Metody biotechnologiczne w produkcji surowic i szczepionek. | 2 |
T-A-7 | Immunostumulatory pochodzienia naturalnego - sposoby pozyskiwania, mechanizm działania. | 2 |
T-A-8 | Pisemne zaliczenie części audytoryjnej. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja antybiotyków. Mechanizmy działania antybiotyków. Oporność bakterii na antybiotyki. | 3 |
T-W-2 | Projektowanie metabolizmu, otrzymywanie szczepów przemysłowych. Klasyczne metody otrzymywania i hodowli szczepów wysokowydajnych (mutageneza; wytwarzanie, fuzja i odnawiania protoplastów; optymalizacja warunków wzrostu). | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie nanocząsteczek jako matryc leków docelowych. Mikrocząsteczki w lecznictwie - właściwości i zastosowanie. | 2 |
T-W-4 | Perspektywy walki z bakteriami chorobotwórczymi. Problemy i kierunki rozwoju przemysłu antybiotyków. Lokalizacja biosyntezy antybiotyków w komórkach. Sterowanie procesami biosyntezy antybiotyków. | 4 |
T-W-5 | Immobilizacja grzybni wybranych szczepów. Immobilizacja komórek i struktur komórkowych drożdży i bakterii na różnych nośnikach. Perspektywy wykorzystania immobilizowanych komórek mikroorganizmów w przemyśle farmaceutycznym. | 3 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów. | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzeelne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się studentów do zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie części wykładowej i audytoryjnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_W01 Student objaśnia biotechnologiczne podłoże produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych. | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BI_1A_BI-S-O11.2_W02 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych. | BI_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_U01 Student analizuje metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenia ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków. | BI_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U04 | InzA_U01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_K01 Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów i ich wykorzystania do produkcji leków, na zdrowie i życie ludzi i zwierząt. | BI_1A_K07 | P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_W01 Student objaśnia biotechnologiczne podłoże produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić biotechnologicznego podłoża produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat biotechnologicznego podłoża produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia biotechnologiczne podłoże produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia biotechnologiczne podłoże produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia biotechnologiczne podłoże produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat biotechnologicznego podłoża produkcji nowoczesnych środków terapeutycznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BI_1A_BI-S-O11.2_W02 Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić roli mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji określonych preparatów terapeutycznych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_U01 Student analizuje metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenia ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków. | 2,0 | Student nie potrafi analizować metabolicznej aktywności wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalnej przydatności w produkcji wybranych terapeutyków |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób analizować metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie analizować metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie analizować metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków | |
4,5 | Student potrafi dobrze analizować metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze analizować metaboliczną aktywność wybranych mikroorganizmów i ocenić ich potencjalną przydatność w produkcji wybranych terapeutyków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BI_1A_BI-S-O11.2_K01 Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów i ich wykorzystania do produkcji leków, na zdrowie i życie ludzi i zwierząt. | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów i ich wykorzystania do produkcji leków, na zdrowie i życie ludzi i zwierząt. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów i ich wykorzystania do produkcji leków, na zdrowie i życie ludzi i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość wpływu działań prowadzonych przez człowieka, w tym działań dotyczących modyfikacji mikroorganizmów i ich wykorzystania do produkcji leków, na zdrowie i życie ludzi i zwierząt. |
Literatura podstawowa
- L. P. Garrod, H.P., Lambert, F. O`Grady, Antybiotyko-chemioterapia, PZWL, Warszawa, 1993
- Fiebig A., Farmacja stosowana, PZWL, Warszawa, 1997
- Koszyk-Gindifer Z., Antybiotyki współczesny stan wiedzy, PWiWPChi L, Warszawa, 1990
- O. Kayser, R.H. Muller, Biotechnologia farmaceutyczna, PZWL, Warszawa, 2003
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998