Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie technik komputerowych w planowaniu doświadczeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zastosowanie technik komputerowych w planowaniu doświadczeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Pilawka <Ryszard.Pilawka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 24 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej obsługi komputera (w tym obsługi stron internetowych, baz danych, pakietu biurowego).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z: 1. Dostępnymi dla studentów bazami artykułów online. 2. Dostępnymi dla studentów bazami patentów. 3. Dostępnymi dla studentów bazami norm. 4. Sposobami określania cytowań, indeksu H. 5. Zastosowania technik komputerowych w planowaniu doswiadczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się z bazą danych literaturowych dostępnych dla studentów i pracowników ZUT9
T-L-2Zapoznanie się z bazą patentów2
T-L-3Zapoznanie się z bazą patentów1
T-L-4Struktura i sposoby używania wybranego programu statystycznego2
T-L-5Dobór parametrów równań regresji liniowej i wielokrotnej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej2
T-L-6Dobór parametrów równań regresji nieliniowej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej2
T-L-7Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą pakietu oprogramowania ChemCad6
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Zapoznanie się z dostepną literaturą10
A-L-3Praca samodzielna50
A-L-4Konsultacje z wykładowcą16
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Metody programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta po wykładzie informujacym o bazach dostępnych dla studentów ZUT
S-2Ocena podsumowująca: Okreslenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o innych bazach danych
S-3Ocena formująca: Kontrola postępu z realizacji zadań z zakresu wybranych technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu doswiadczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualne (przy komputerach) z zakresu technik komputeorwych w planowaniu doswiadczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B05_W01
Wiedza o bazach danych dostępnych w internecie oraz o technikach komputerowych wykorzystywanych w planowaniu eksperymentów.
TICh_3A_W02, TICh_3A_W03, TICh_3A_W06, TICh_3A_W08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B05_U01
Określone umięjetności wykorzystania baz danych dostępnych internetowo oraz technik komputerowych w planowaniu eksperymentów.
TICh_3A_U01, TICh_3A_U02, TICh_3A_U03, TICh_3A_U04, TICh_3A_U06, TICh_3A_U09, TICh_3A_U10, TICh_3A_U11, TICh_3A_U15C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B05_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o bazach danych dostępnych internetowych i technikach komputerowych w planowaniu eksperymentów.
TICh_3A_K01, TICh_3A_K02, TICh_3A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B05_W01
Wiedza o bazach danych dostępnych w internecie oraz o technikach komputerowych wykorzystywanych w planowaniu eksperymentów.
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu baz danych dostepnych w internecie oraz technik komputerowych wykorzystywancyh w planowaniu eksperymentów. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B05_U01
Określone umięjetności wykorzystania baz danych dostępnych internetowo oraz technik komputerowych w planowaniu eksperymentów.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu baz danych dostepnych w internecie oraz technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu eksperymentów. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B05_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o bazach danych dostępnych internetowych i technikach komputerowych w planowaniu eksperymentów.
2,0
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzą podstawową, zna nieliczne bazy danych i techniki komputerowe w planowaniu eksperymentów, jest w niewielki sprosób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dokumentacja programów narzedziowych

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się z bazą danych literaturowych dostępnych dla studentów i pracowników ZUT9
T-L-2Zapoznanie się z bazą patentów2
T-L-3Zapoznanie się z bazą patentów1
T-L-4Struktura i sposoby używania wybranego programu statystycznego2
T-L-5Dobór parametrów równań regresji liniowej i wielokrotnej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej2
T-L-6Dobór parametrów równań regresji nieliniowej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej2
T-L-7Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą pakietu oprogramowania ChemCad6
24

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Zapoznanie się z dostepną literaturą10
A-L-3Praca samodzielna50
A-L-4Konsultacje z wykładowcą16
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B05_W01Wiedza o bazach danych dostępnych w internecie oraz o technikach komputerowych wykorzystywanych w planowaniu eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W02w zależności od wybranego kierunku badań w dyscyplinie naukowej „Technologia Chemiczna” lub „Inżynieria Chemiczna” ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
TICh_3A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii i inżynierii chemicznej charakterystycznych dla wybranego kierunku badań
TICh_3A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z: 1. Dostępnymi dla studentów bazami artykułów online. 2. Dostępnymi dla studentów bazami patentów. 3. Dostępnymi dla studentów bazami norm. 4. Sposobami określania cytowań, indeksu H. 5. Zastosowania technik komputerowych w planowaniu doswiadczeń.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z bazą danych literaturowych dostępnych dla studentów i pracowników ZUT
T-L-2Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-3Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-4Struktura i sposoby używania wybranego programu statystycznego
T-L-5Dobór parametrów równań regresji liniowej i wielokrotnej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-6Dobór parametrów równań regresji nieliniowej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-7Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą pakietu oprogramowania ChemCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Metody programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta po wykładzie informujacym o bazach dostępnych dla studentów ZUT
S-2Ocena podsumowująca: Okreslenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o innych bazach danych
S-3Ocena formująca: Kontrola postępu z realizacji zadań z zakresu wybranych technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu doswiadczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualne (przy komputerach) z zakresu technik komputeorwych w planowaniu doswiadczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu baz danych dostepnych w internecie oraz technik komputerowych wykorzystywancyh w planowaniu eksperymentów. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B05_U01Określone umięjetności wykorzystania baz danych dostępnych internetowo oraz technik komputerowych w planowaniu eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U01potrafi biegle pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną, inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
TICh_3A_U02potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TICh_3A_U03potrafi przy użyciu różnych technik w przejrzysty sposób porozumiewać się w środowisku zawodowym w języku polskim i angielskim oraz w innych środowiskach w języku polskim i co najmniej w jednym języku obcym spośród takich, jak: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TICh_3A_U04na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować w języku polskim i angielskim publikację naukową z zakresu technologii chemicznej lub inżynierii chemicznej, zgodnie z wymogami wydawnictw, szczególnie w tematyce wybranego kierunku badań
TICh_3A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się niezbędnego do realizacji celów badawczych
TICh_3A_U09potrafi łączyć wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań badawczych
TICh_3A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie wybranego kierunku badań
TICh_3A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach realizowanych w zakresie wybranego kierunku badań
TICh_3A_U15potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do opracowania nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z: 1. Dostępnymi dla studentów bazami artykułów online. 2. Dostępnymi dla studentów bazami patentów. 3. Dostępnymi dla studentów bazami norm. 4. Sposobami określania cytowań, indeksu H. 5. Zastosowania technik komputerowych w planowaniu doswiadczeń.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z bazą danych literaturowych dostępnych dla studentów i pracowników ZUT
T-L-2Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-3Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-4Struktura i sposoby używania wybranego programu statystycznego
T-L-5Dobór parametrów równań regresji liniowej i wielokrotnej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-6Dobór parametrów równań regresji nieliniowej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-7Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą pakietu oprogramowania ChemCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Metody programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta po wykładzie informujacym o bazach dostępnych dla studentów ZUT
S-2Ocena podsumowująca: Okreslenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o innych bazach danych
S-3Ocena formująca: Kontrola postępu z realizacji zadań z zakresu wybranych technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu doswiadczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualne (przy komputerach) z zakresu technik komputeorwych w planowaniu doswiadczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu baz danych dostepnych w internecie oraz technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu eksperymentów. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B05_K01Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o bazach danych dostępnych internetowych i technikach komputerowych w planowaniu eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K01potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy
TICh_3A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną
TICh_3A_K03posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z: 1. Dostępnymi dla studentów bazami artykułów online. 2. Dostępnymi dla studentów bazami patentów. 3. Dostępnymi dla studentów bazami norm. 4. Sposobami określania cytowań, indeksu H. 5. Zastosowania technik komputerowych w planowaniu doswiadczeń.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie się z bazą danych literaturowych dostępnych dla studentów i pracowników ZUT
T-L-2Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-3Zapoznanie się z bazą patentów
T-L-4Struktura i sposoby używania wybranego programu statystycznego
T-L-5Dobór parametrów równań regresji liniowej i wielokrotnej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-6Dobór parametrów równań regresji nieliniowej do danych doświadczalnych metodami statystyki matematycznej
T-L-7Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą pakietu oprogramowania ChemCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Metody programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta po wykładzie informujacym o bazach dostępnych dla studentów ZUT
S-2Ocena podsumowująca: Okreslenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o innych bazach danych
S-3Ocena formująca: Kontrola postępu z realizacji zadań z zakresu wybranych technik komputerowych wykorzystywanych w planowaniu doswiadczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualne (przy komputerach) z zakresu technik komputeorwych w planowaniu doswiadczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzą podstawową, zna nieliczne bazy danych i techniki komputerowe w planowaniu eksperymentów, jest w niewielki sprosób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje
3,5
4,0
4,5
5,0