Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków

Sylabus przedmiotu Aplikacje bionanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje bionanomateriałów
Specjalność Nanotechnologie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna I
W-2Chemia organiczna II
W-3Technologia chemiczna surowce przemysłu syntezy chemicznej
W-4Chemia ogólna i nieorganiczna I
W-5Technologia ogólna i nieorganiczna II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania bionanomateriałów, z ich strukturą oraz właściwościami, które wływają na ich szerokie zastosowanie w medycynie i w innych galęziach życia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Najnowszy stan wiedzy na temat nowych bionanomateriałów3
T-W-2Dendrymery, proteiny, polipeptydy, lipidy kationowe, oddczynniki prowokujące tworzenie cząstek DNA, polimery3
T-W-3Nanorurki węglowe, nanokrystaliczne materiały magnetyczne3
T-W-4Nanomuszle złota2
T-W-5Magnetyczne nanosfery2
T-W-6Zastosowania bionanomateriałów2
T-W-7Nanotechnologia w niewirusowym transporcie genów3
T-W-8Nanomateriały w transporcie leków antyrakowych3
T-W-9Zastosowanie w diagnozie i terapii nanomuszli metali3
T-W-10Nanotechnologia a oczyszczanie oddczyników biologicznych3
T-W-11Wpływ bionanotechnologii na przemysł, społeczeństwo i edukację3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Zapoznanie się z literaturą przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialana

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-06_W01
Definiowanie i wyliczanie głównych zastosowań bionanomateriałów oraz opisywanie ich struktury
TCH_2A_W01, TCH_2A_W11, TCH_2A_W12T2A_W01, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-06_U01
Korzystanie z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentowanie ich zastosowań
TCH_2A_U10, TCH_2A_U11T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15InzA2_U01, InzA2_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-06_W01
Definiowanie i wyliczanie głównych zastosowań bionanomateriałów oraz opisywanie ich struktury
2,0nie potrafi wcale definiować i wyliczać głównych zastosowań bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
3,5w co najmniej 61% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
4,0w co najmniej 71% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
4,5w co najmniej 81% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
5,0w co najmniej 91% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-06_U01
Korzystanie z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentowanie ich zastosowań
2,0nie potraf wcale korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
3,0w co najmniej 51% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
3,5w co najmniej 61% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
4,0w co najmniej 71% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
4,5w co najmniej 81% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
5,0w co najmniej 91% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie

Literatura podstawowa

  1. C.S.S.R. Kumar, J. Hormes, C. Leuschner, Nanofabrication towards biomedical applications, Wiley-Vch, 2005
  2. A.V.Narlkar, Y.Y. Fu, The Oxford Handbook of Nanoscience and Technolofy- Applications, OXFORD University press, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najnowszy stan wiedzy na temat nowych bionanomateriałów3
T-W-2Dendrymery, proteiny, polipeptydy, lipidy kationowe, oddczynniki prowokujące tworzenie cząstek DNA, polimery3
T-W-3Nanorurki węglowe, nanokrystaliczne materiały magnetyczne3
T-W-4Nanomuszle złota2
T-W-5Magnetyczne nanosfery2
T-W-6Zastosowania bionanomateriałów2
T-W-7Nanotechnologia w niewirusowym transporcie genów3
T-W-8Nanomateriały w transporcie leków antyrakowych3
T-W-9Zastosowanie w diagnozie i terapii nanomuszli metali3
T-W-10Nanotechnologia a oczyszczanie oddczyników biologicznych3
T-W-11Wpływ bionanotechnologii na przemysł, społeczeństwo i edukację3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zapoznanie się z literaturą przedmiotu30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu z przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_W01Definiowanie i wyliczanie głównych zastosowań bionanomateriałów oraz opisywanie ich struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania bionanomateriałów, z ich strukturą oraz właściwościami, które wływają na ich szerokie zastosowanie w medycynie i w innych galęziach życia.
Treści programoweT-W-1Najnowszy stan wiedzy na temat nowych bionanomateriałów
T-W-2Dendrymery, proteiny, polipeptydy, lipidy kationowe, oddczynniki prowokujące tworzenie cząstek DNA, polimery
T-W-3Nanorurki węglowe, nanokrystaliczne materiały magnetyczne
T-W-4Nanomuszle złota
T-W-5Magnetyczne nanosfery
T-W-6Zastosowania bionanomateriałów
T-W-7Nanotechnologia w niewirusowym transporcie genów
T-W-8Nanomateriały w transporcie leków antyrakowych
T-W-9Zastosowanie w diagnozie i terapii nanomuszli metali
T-W-10Nanotechnologia a oczyszczanie oddczyników biologicznych
T-W-11Wpływ bionanotechnologii na przemysł, społeczeństwo i edukację
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialana
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale definiować i wyliczać głównych zastosowań bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
3,0w co najmniej 51% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
3,5w co najmniej 61% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
4,0w co najmniej 71% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
4,5w co najmniej 81% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
5,0w co najmniej 91% potrafi definiować i wyliczać główne zastosowania bionanomateriałów oraz opisywać ich struktury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_U01Korzystanie z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentowanie ich zastosowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami otrzymywania bionanomateriałów, z ich strukturą oraz właściwościami, które wływają na ich szerokie zastosowanie w medycynie i w innych galęziach życia.
Treści programoweT-W-1Najnowszy stan wiedzy na temat nowych bionanomateriałów
T-W-2Dendrymery, proteiny, polipeptydy, lipidy kationowe, oddczynniki prowokujące tworzenie cząstek DNA, polimery
T-W-3Nanorurki węglowe, nanokrystaliczne materiały magnetyczne
T-W-4Nanomuszle złota
T-W-5Magnetyczne nanosfery
T-W-6Zastosowania bionanomateriałów
T-W-7Nanotechnologia w niewirusowym transporcie genów
T-W-8Nanomateriały w transporcie leków antyrakowych
T-W-9Zastosowanie w diagnozie i terapii nanomuszli metali
T-W-10Nanotechnologia a oczyszczanie oddczyników biologicznych
T-W-11Wpływ bionanotechnologii na przemysł, społeczeństwo i edukację
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialana
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potraf wcale korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
3,0w co najmniej 51% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
3,5w co najmniej 61% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
4,0w co najmniej 71% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
4,5w co najmniej 81% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie
5,0w co najmniej 91% potrafi korzystać z wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania nowych bionanomateriałów oraz zaprezentować ich zastosowanie