Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Przyjazne dla środowiska technologie polimerowe

Sylabus przedmiotu Genetyka i inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i inżynieria genetyczna
Specjalność Biotechnologia przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z biologii molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie biologii molekularnej i poznaje możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w planowaniu procesów biotechnologicznych.
C-2Student umie zaproponować alternatywny dla technologii chemicznej proces biotechnologiczny, prowadzony z użyciem organizmów zmodyfikowanych genetycznie
C-3Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności2
T-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.2
T-W-3Sposoby poznania genomów roślin i zwierząt. Organizmy modelowe.2
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.4
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin4
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt6
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA2
T-W-8Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych2
T-W-9Inzynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne4
T-W-10Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na temat zagrożeń płynących z inżynierii genetycznej.2
A-W-6Zaliczenie1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja naukowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z zaliczenia wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich terminach egzaminu.
S-2Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-09_W011
Student posiada wiedzę podstawową niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań wprowadzenia produktów modyfikowanych genetycznie do środowiska. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego oraz potrafi dokonać wyboru nowych rozwiązań lub produktów w celu osiągnięcia określonych korzysći. Potrafi posłużyć się zasobami informacji patentowej oraz danych dostępnych w bankach genów. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat technik, narzędzi i materiałów wykorzystywanych przez inżynierię genetyczną, które mogą być zastosowane w czasie realizacji procesów technologicznych.
TCH_2A_W11, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-09_W011
Student posiada wiedzę podstawową niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań wprowadzenia produktów modyfikowanych genetycznie do środowiska. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego oraz potrafi dokonać wyboru nowych rozwiązań lub produktów w celu osiągnięcia określonych korzysći. Potrafi posłużyć się zasobami informacji patentowej oraz danych dostępnych w bankach genów. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat technik, narzędzi i materiałów wykorzystywanych przez inżynierię genetyczną, które mogą być zastosowane w czasie realizacji procesów technologicznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć inżynierii genetycznej i gentyki (np. organizm transgeniczny, GMO, wektor, zwierzęta nokautowane, proteomika itp.). Nie umie wymienić żadnej z metod inżynierii genetycznej. Nie potrafi wyliczyć korzyści i wad zastosowań inżynierii genetycznej.
3,0Student zna podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej (np. organizm GMO, zwierzę nokautowane, genomika itp.). Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej. Umie wymienić cele głównych modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych (w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii wymienić główne korzyści i wady zastosowań inżynierii gentycznej.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, definicje oraz prawa genetyki i inżynierii genetycznej. Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej i opisać wybrane. Umie wymienić wszystkie cele modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych ( w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii definiować korzyści i wady zastoswań inżynierii genetycznej.
4,0Student dobrze zna metody i techniki inzynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii gentycznej w wybranym przez siebie procesie technologicznym. Potrafi wskazać nowe właściwości,uzyskane technikami inżynierii genetycznej w wybranych produktach. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów.
4,5Student dobrze zna metody i techniki inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii genetycznej na kilku wybranych przykładach. Potrafii wskazać nowe właściwości, uzyskanetechnikami inżynierii genetycznej w produktach sostepnych na runkach Polskich i UE. Zna akty prawne, obowiązujące w Polsce i UE, dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod diagnostyki molekularnej. Swobodnie porusza się po technikach inżynierii genetycznej. Potrafi posługiwać się zasobami informacji patentowej. Umie dokonać wyboru nowych rozwiązań biotechnologicznych, w celu zwiększenia efektywności procesów technologicznych. Zna sytuację prawną (w kraju, UE i na świecie) inżynierii genetycznej. Wie jak patentować nowe produkty inżynierii genetycznej. Umie formułować własne opinie na temat zasadności legislacji nowych projektów inżynierii genetycznej. Potrafi podsumować osiągnięcia inżynierii genetycznej w rozwoju technologii przemysłowych.

Literatura podstawowa

  1. Retledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszwa, 2010, 1
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Gajewski W., Węgliński P., Inżynieria genetyczna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2001, (wydania nowsze)
  4. Ullmann's, Biotechnology and Biochemical Engineering, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2007, tom I i II

Literatura dodatkowa

  1. Kur J., Podstawy inżynierii genetycznej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Kofta W., Podstawy inżynierii genetycznej, Prószynski i spółka, Warszawa, 2007
  3. Smith J.M., Nasiona kłamstwa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
  4. Twardowski T., Społeczne i prawne aspekty biotechnologii, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności2
T-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.2
T-W-3Sposoby poznania genomów roślin i zwierząt. Organizmy modelowe.2
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.4
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin4
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt6
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA2
T-W-8Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych2
T-W-9Inzynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne4
T-W-10Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów8
A-W-3Konsultacje z wykładowcą5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5Studenci samodzielnie wyszukują materiały źródłowe potrzebne do dyskusji na temat zagrożeń płynących z inżynierii genetycznej.2
A-W-6Zaliczenie1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-09_W011Student posiada wiedzę podstawową niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań wprowadzenia produktów modyfikowanych genetycznie do środowiska. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego oraz potrafi dokonać wyboru nowych rozwiązań lub produktów w celu osiągnięcia określonych korzysći. Potrafi posłużyć się zasobami informacji patentowej oraz danych dostępnych w bankach genów. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat technik, narzędzi i materiałów wykorzystywanych przez inżynierię genetyczną, które mogą być zastosowane w czasie realizacji procesów technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student poszerza swoją wiedzę w dziedzinie biologii molekularnej i poznaje możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w planowaniu procesów biotechnologicznych.
C-3Student wyszukuje, selekcjonuje informacje naukowe i bibliogarfię, przydatne do dyskusji na temat zagrożeń związanych z inżynierią genetyczną.
C-2Student umie zaproponować alternatywny dla technologii chemicznej proces biotechnologiczny, prowadzony z użyciem organizmów zmodyfikowanych genetycznie
Treści programoweT-W-1Historia genetyki od czasu odkrycia DNA w 1944 roku do współcxzesności
T-W-4Inżynieria genetyczna mikrooganizmów. Przenoszenie materiału genetycznego w glebie, wodzie i organizmach żywych.
T-W-5Inżynieria genetyczna roślin
T-W-6Inżynieria genetyczna zwierząt
T-W-7Konstruowanie komputerów na bazie DNA
T-W-8Podstawowe założenia terapii genowej. Klonowanie terapeutyczne z komórek macierzystych
T-W-2Reakcja PCR i przykłady zastosowań w diagnostyce molekularnej.
T-W-9Inzynieria genetyczna - zagrożenia realne i nierealne
T-W-10Poteomika - podstawy inżynierii białkowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja naukowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena punktowa na podstawie zaliczenia pisemnego w postaci testu zamkniętego. Ustala się II terminy zaliczenia w sesji i I w terminie poprawkowym. Suma puntów uzyskanych z zaliczenia wynosi maksymalnie 100. Do puntów z zaliczenia doliczana jest premia punktowa wynosząca maksymalnie 1/4 uzyskanej liczby punktów tj. 25 punktów. Premię punktową uwzględnia się na wszystkich terminach egzaminu.
S-2Ocena formująca: W czasie trwania semestru możliwe jest zdobycie dodatkowej premii punktowej w wysokości maksymalnie 25pkt. Premię przyznaje się za uczestnictwo w wykładach 10pkt (>90% obecności na wykładach), 5 ( 50-90% obecności na wykladach), do maksymalnie 15 puktów za aktywny udział w dyskusji, według zasady: 10pkt przygotowanie własnej prezentacji multimedialnej, po 1 pkt - za zabranie głosu w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć inżynierii genetycznej i gentyki (np. organizm transgeniczny, GMO, wektor, zwierzęta nokautowane, proteomika itp.). Nie umie wymienić żadnej z metod inżynierii genetycznej. Nie potrafi wyliczyć korzyści i wad zastosowań inżynierii genetycznej.
3,0Student zna podstawowe pojęcia inżynierii genetycznej (np. organizm GMO, zwierzę nokautowane, genomika itp.). Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej. Umie wymienić cele głównych modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych (w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii wymienić główne korzyści i wady zastosowań inżynierii gentycznej.
3,5Student zna podstawowe pojęcia, definicje oraz prawa genetyki i inżynierii genetycznej. Potrafii wymienić główne metody inżynierii genetycznej i opisać wybrane. Umie wymienić wszystkie cele modyfikacji genetycznych, prowadzonych na organizmach żywych ( w tym bakteriach, roślinach i zwierzętach). Potrafii definiować korzyści i wady zastoswań inżynierii genetycznej.
4,0Student dobrze zna metody i techniki inzynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii gentycznej w wybranym przez siebie procesie technologicznym. Potrafi wskazać nowe właściwości,uzyskane technikami inżynierii genetycznej w wybranych produktach. Zna podstawowe akty prawne, obowiązujące w Polsce i dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów.
4,5Student dobrze zna metody i techniki inżynierii genetycznej. Ma wiedzę podstawową, dotyczącą diagnostyki molekularnej. Potrafii posłużyć się zasobami informacji patentowej. Umie opisać oczekiwane efekty, związane z zastosowaniem metod inżynierii genetycznej na kilku wybranych przykładach. Potrafii wskazać nowe właściwości, uzyskanetechnikami inżynierii genetycznej w produktach sostepnych na runkach Polskich i UE. Zna akty prawne, obowiązujące w Polsce i UE, dotyczące wprowadzenia produktów GMO. Potrafii wyliczyć zasady patentowania nowych produktów.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat metod diagnostyki molekularnej. Swobodnie porusza się po technikach inżynierii genetycznej. Potrafi posługiwać się zasobami informacji patentowej. Umie dokonać wyboru nowych rozwiązań biotechnologicznych, w celu zwiększenia efektywności procesów technologicznych. Zna sytuację prawną (w kraju, UE i na świecie) inżynierii genetycznej. Wie jak patentować nowe produkty inżynierii genetycznej. Umie formułować własne opinie na temat zasadności legislacji nowych projektów inżynierii genetycznej. Potrafi podsumować osiągnięcia inżynierii genetycznej w rozwoju technologii przemysłowych.