Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Seminarium:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium
Specjalność Technologia organiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS7 30 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Preparatyka organiczna
W-3Technologia chemiczna
W-4Analiza instrumentalna
W-5Podstawy inżynierii chemicznej
W-6Mechanizmy reakcji
W-7Podstawy statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnego napisania pracy dyplomowej z zachowaniem praw autorskich.
C-2Pomoc w wyborze literatury niezbędnej do: napisania części literaturowej pracy dyplomowej, zaplanowania eksperymentów, analizy wyników oraz do opracowania wniosków z badań.
C-3Przygotowanie do prezentacji wyników i do dyskusji nad tymi wynikami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przedstawienie przez studentów przeglądu literatury związanej z tematyką pracy dyplomowej, planu badań i postępów w pracy eksperymentalnej. Dyskusja nad problemami związanymi z syntezą i metodami ustalania struktury badanych związków. Opracowanie wyników i przedstawienie wniosków z wykonanych badań.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w seminariach30
A-S-2Przygotowanie do seminarium.60
A-S-3Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do seminarium.30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Do oceny będzie brana pod uwagę: obecność na wszystkich seminariach, przygotowanie i aktywny udział w seminariach oraz prawidłowe przygotowanie prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-3_U04
Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski.
TCH_1A_U04T1A_U04C-1, C-2, C-3T-S-1M-1S-1
TCH_1A_D02-3_U05
Ma umiejetność samokształcenia się.
TCH_1A_U05T1A_U05C-1, C-2, C-3T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-3_K02
Potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
TCH_1A_K02T1A_K01, T1A_K03C-1, C-2, C-3T-S-1M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-3_U04
Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski.
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna.
3,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące tylko ogólnych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
3,5Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące wybranych, szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
4,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
4,5Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące wybranych, szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym.
5,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym.
TCH_1A_D02-3_U05
Ma umiejetność samokształcenia się.
2,0Nie ma umiejętności samoształcenia.
3,0Ma umiejętność samokształcenia ale realizuje to w bardzo ograniczonym stopniu.
3,5Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to najprostszymi metodami.
4,0Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to wybranymi metodami.
4,5Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to różnymi metodami.
5,0Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to różnymi metodami. Potrafi ocenić, która z metod jest najlepsza i na tę metodę położyc główny nacisk przy samokształceniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-3_K02
Potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
3,0Student potrafi w ograniczony sposób współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zagadnień ogólnych.
4,0Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych.
4,5Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych. Potrafi zaproponowac kilka dróg samokształcenia.
5,0Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych. Potrafi zaproponowac kilka dróg samokształcenia i porównać je ze sobą.

Literatura podstawowa

  1. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych, WNT, Warszawa, 2008, tom 1 i 2
  2. B. Burczyk, Zielona chemia. Zarys, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  3. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, WAE, Wrocław, 1992
  4. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 1992
  5. R.J. Hamilton, P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa, PWN, Warszawa, 2000
  6. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań, 1997
  7. Kirk-Othmer, Encyclopedia of Chemical Technology, John Wiley & Sons Inc., 1999
  8. P.H. Groggins, Procesy jednostkowe w syntezie organicznej, WNT, Warszawa, 1961
  9. S.Ł. Achnazarowa, W.W. Kafarow, Optymalizacja eksperymentu, WNT, Warszawa, 1982
  10. Z. Polański, Planowanie doświadczeń, PWN, Warszawa, 1984
  11. Literatura źródłowa związana z tematem przygotowywanej pracy dyplomowej, -, -, -, 2012

Literatura dodatkowa

  1. E. Hoffman, J. Charette, V. Stroobant, Spektroskopia mas, WNT, Warszawa, 1998
  2. Z. Polański, Metodyka badań doświadczalnych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1978
  3. W. Zieliński, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, WNT, Warszawa, 1995

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przedstawienie przez studentów przeglądu literatury związanej z tematyką pracy dyplomowej, planu badań i postępów w pracy eksperymentalnej. Dyskusja nad problemami związanymi z syntezą i metodami ustalania struktury badanych związków. Opracowanie wyników i przedstawienie wniosków z wykonanych badań.30
30

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w seminariach30
A-S-2Przygotowanie do seminarium.60
A-S-3Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem do seminarium.30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-3_U04Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U04potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna, w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego napisania pracy dyplomowej z zachowaniem praw autorskich.
C-2Pomoc w wyborze literatury niezbędnej do: napisania części literaturowej pracy dyplomowej, zaplanowania eksperymentów, analizy wyników oraz do opracowania wniosków z badań.
C-3Przygotowanie do prezentacji wyników i do dyskusji nad tymi wynikami.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie przez studentów przeglądu literatury związanej z tematyką pracy dyplomowej, planu badań i postępów w pracy eksperymentalnej. Dyskusja nad problemami związanymi z syntezą i metodami ustalania struktury badanych związków. Opracowanie wyników i przedstawienie wniosków z wykonanych badań.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Do oceny będzie brana pod uwagę: obecność na wszystkich seminariach, przygotowanie i aktywny udział w seminariach oraz prawidłowe przygotowanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna.
3,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące tylko ogólnych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
3,5Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące wybranych, szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
4,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim.
4,5Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące wybranych, szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym.
5,0Potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-3_U05Ma umiejetność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego napisania pracy dyplomowej z zachowaniem praw autorskich.
C-2Pomoc w wyborze literatury niezbędnej do: napisania części literaturowej pracy dyplomowej, zaplanowania eksperymentów, analizy wyników oraz do opracowania wniosków z badań.
C-3Przygotowanie do prezentacji wyników i do dyskusji nad tymi wynikami.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie przez studentów przeglądu literatury związanej z tematyką pracy dyplomowej, planu badań i postępów w pracy eksperymentalnej. Dyskusja nad problemami związanymi z syntezą i metodami ustalania struktury badanych związków. Opracowanie wyników i przedstawienie wniosków z wykonanych badań.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Do oceny będzie brana pod uwagę: obecność na wszystkich seminariach, przygotowanie i aktywny udział w seminariach oraz prawidłowe przygotowanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma umiejętności samoształcenia.
3,0Ma umiejętność samokształcenia ale realizuje to w bardzo ograniczonym stopniu.
3,5Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to najprostszymi metodami.
4,0Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to wybranymi metodami.
4,5Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to różnymi metodami.
5,0Ma umiejętność samokształcenia i realizuje to różnymi metodami. Potrafi ocenić, która z metod jest najlepsza i na tę metodę położyc główny nacisk przy samokształceniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-3_K02Potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego napisania pracy dyplomowej z zachowaniem praw autorskich.
C-2Pomoc w wyborze literatury niezbędnej do: napisania części literaturowej pracy dyplomowej, zaplanowania eksperymentów, analizy wyników oraz do opracowania wniosków z badań.
C-3Przygotowanie do prezentacji wyników i do dyskusji nad tymi wynikami.
Treści programoweT-S-1Przedstawienie przez studentów przeglądu literatury związanej z tematyką pracy dyplomowej, planu badań i postępów w pracy eksperymentalnej. Dyskusja nad problemami związanymi z syntezą i metodami ustalania struktury badanych związków. Opracowanie wyników i przedstawienie wniosków z wykonanych badań.
Metody nauczaniaM-1Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty kształcenia i wystawiana pod koniec przedmiotu. Do oceny będzie brana pod uwagę: obecność na wszystkich seminariach, przygotowanie i aktywny udział w seminariach oraz prawidłowe przygotowanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
3,0Student potrafi w ograniczony sposób współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia.
3,5Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zagadnień ogólnych.
4,0Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych.
4,5Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych. Potrafi zaproponowac kilka dróg samokształcenia.
5,0Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia, jeśli samokształcenie dotyczy zarówno zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych. Potrafi zaproponowac kilka dróg samokształcenia i porównać je ze sobą.