Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna

Sylabus przedmiotu Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl>, Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>, Ryszard Ukielski <Ryszard.Ukielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 75 3,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 1,60,30zaliczenie
wykładyW5 90 3,40,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna i niorganiczna I i II
W-2Chemia organiczna I i II
W-3Maszynoznawstwo i aparatura przemysłu chemicznego
W-4Chemia fizyczna I i II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju
C-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
C-3Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych
C-5Zapoznanie studenta z ideami zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń.6
T-A-2Bilans stechiometryczny procesu, przykłady obliczeń.4
T-A-3Zagadnienia termodynamiczne: ciepło molowe, entalpia molowa, wartości standardowe funkcji termodynamicznych, entalpia reakcji, entropia reakcji, ciepło przemian fizycznych, metody addytywne obliczania ciepeł tworzenia poszczególnych reagentów, przykłady obliczeń.10
T-A-4Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych.4
T-A-5Bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych. Projektowanie instalacji przemysłowych polimerów wielkotonażowych.6
30
laboratoria
T-L-1Procesy oczyszczania gazów przemysłowych7
T-L-2Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku7
T-L-3Oczyszczanie ścieków przemysłowych metodą adsorpcji oraz metodami membranowymi6
T-L-4Polimeryzacja blokowa PMMA6
T-L-5Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej7
T-L-6Synteza i wykorzystanie kauczuku naturalnego EPDM w produkcji opon7
T-L-7Otrzymywanie utwardzaczy żywić epoksydowych na drodze aminolizy i aminoglikolizy PET7
T-L-8Oczyszczanie ścieków metodą adsorpcji7
T-L-9Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze zeolitowym TS-17
T-L-10Kataliza homogeniczna.7
T-L-11Synteza rozpuszczalnikowych poliakrylanowych klejów samoprzylepnych7
75
wykłady
T-W-1Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju2
T-W-2Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).4
T-W-3Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu)12
T-W-4Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).2
T-W-5Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).5
T-W-6Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).2
T-W-7Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).3
T-W-8Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego.6
T-W-9Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym.2
T-W-10Hydroformylowanie alkenów - synteza okso.2
T-W-11Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania.2
T-W-12Selektywne procesy redukcji i uwodornienia.1
T-W-13Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi.2
T-W-14Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-15Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów.2
T-W-16Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych.1
T-W-17Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego.2
T-W-18Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej.2
T-W-19Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.2
T-W-20Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi.2
T-W-21Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu.2
T-W-22Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),4
T-W-23Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów2
T-W-24Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej4
T-W-25Reaktory polimeryzacji2
T-W-26Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin:2
T-W-27Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych2
T-W-28Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów2
T-W-29Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.2
T-W-30Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.4
T-W-31Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.3
T-W-32Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.3
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotownie do zajęć i kolokwium18
48
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach75
A-L-2przygotownie do zajęć i zaliczenia15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach90
A-W-2Egzamin1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.11
102

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C09_W01
ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
TCH_1A_W08T1A_W03InzA_W02C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-10M-2, M-3S-1
TCH_1A_C09_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
TCH_1A_W13T1A_W05InzA_W05C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-31, T-W-32M-1S-3
TCH_1A_C09_W03
ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
TCH_1A_W06T1A_W02, T1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-31, T-W-32M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C09_U01
potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U08T1A_U08InzA_U01C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-3S-1, S-2
TCH_1A_C09_U02
potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U10T1A_U09InzA_U02C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C09_K01
Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-21, T-W-22, T-W-23, T-W-24, T-W-25, T-W-26, T-W-27, T-W-28, T-W-29, T-W-30, T-W-31, T-W-32M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C09_W01
ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
2,0Student nie ma wiedzy na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
4,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C09_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
2,0Student nie zna podstwowych problemów omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunków ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C09_W03
ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
2,0Student nie zna głównych operacji i procesów jednostkowych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym, niż dostateczny, główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi analizować schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C09_U01
potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, ma problemy z wyciągnięciem poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie90%.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
TCH_1A_C09_U02
potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70 %.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80 %.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90 %.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98 %.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C09_K01
Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
2,0Student nie zna idei zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Nie widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. Wiedza na ten temat jest na poziomie poniżej 60 %.
3,0Student w dostatecznym stopniu zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
3,5Student w stopniu wyższym niż dostateczny zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
4,0Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych.
4,5Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy i kwalifikacji na temat nowych rozwiązań technologicznych.
5,0Student zna i potrafi samodzielnie stosowac idee zrównoważonego rozwoju w technologii chemicznej

Literatura podstawowa

  1. J. Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1984
  2. E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, warszawa, 1992
  3. W. Szlezyngier, Tworzywa Sztuczne (chemia, technologia wytwarzania, właściwości, przetwórstwo, zastosowanie) t. 1-3, Wydaw. Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 1998
  4. J. Pielichowski, J. Puszyński, Technologia Tworzyw Sztucznych, Wydaw. Naukowo-Techniczne, warszawa, 2003
  5. J. Molenda, E. Grzywa, Technologie podstawowych syntez chemicznych t.1 i t.2, WNT, warszawa, 1996
  6. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, technologia chemiczna organiczna, Akademia Ekonomiczna, Wrocław, 1992
  7. K. Szmidt-Szałkowski, J. Sentek, J. Raabe, E. Bobryk, Podstawy technologii chemicznej. Procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna wydawnicza politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
  8. J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. J. Szarawara, A. Gawdzik, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1990
  2. St. Ropuszyński, Chemia i technologia podstawowej syntezy organicznej, PWN, warszawa, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń.6
T-A-2Bilans stechiometryczny procesu, przykłady obliczeń.4
T-A-3Zagadnienia termodynamiczne: ciepło molowe, entalpia molowa, wartości standardowe funkcji termodynamicznych, entalpia reakcji, entropia reakcji, ciepło przemian fizycznych, metody addytywne obliczania ciepeł tworzenia poszczególnych reagentów, przykłady obliczeń.10
T-A-4Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych.4
T-A-5Bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych. Projektowanie instalacji przemysłowych polimerów wielkotonażowych.6
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Procesy oczyszczania gazów przemysłowych7
T-L-2Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku7
T-L-3Oczyszczanie ścieków przemysłowych metodą adsorpcji oraz metodami membranowymi6
T-L-4Polimeryzacja blokowa PMMA6
T-L-5Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej7
T-L-6Synteza i wykorzystanie kauczuku naturalnego EPDM w produkcji opon7
T-L-7Otrzymywanie utwardzaczy żywić epoksydowych na drodze aminolizy i aminoglikolizy PET7
T-L-8Oczyszczanie ścieków metodą adsorpcji7
T-L-9Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze zeolitowym TS-17
T-L-10Kataliza homogeniczna.7
T-L-11Synteza rozpuszczalnikowych poliakrylanowych klejów samoprzylepnych7
75

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju2
T-W-2Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).4
T-W-3Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu)12
T-W-4Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).2
T-W-5Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).5
T-W-6Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).2
T-W-7Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).3
T-W-8Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego.6
T-W-9Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym.2
T-W-10Hydroformylowanie alkenów - synteza okso.2
T-W-11Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania.2
T-W-12Selektywne procesy redukcji i uwodornienia.1
T-W-13Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi.2
T-W-14Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.2
T-W-15Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów.2
T-W-16Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych.1
T-W-17Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego.2
T-W-18Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej.2
T-W-19Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.2
T-W-20Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi.2
T-W-21Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu.2
T-W-22Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),4
T-W-23Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów2
T-W-24Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej4
T-W-25Reaktory polimeryzacji2
T-W-26Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin:2
T-W-27Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych2
T-W-28Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów2
T-W-29Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.2
T-W-30Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.4
T-W-31Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.3
T-W-32Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.3
90

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotownie do zajęć i kolokwium18
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach75
A-L-2przygotownie do zajęć i zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach90
A-W-2Egzamin1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.11
102
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_W01ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W08ma ugruntowaną wiedzę w zakresie kinetyki i katalizy procesów chemicznych oraz termodynamiki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
Treści programoweT-A-1Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń.
T-A-3Zagadnienia termodynamiczne: ciepło molowe, entalpia molowa, wartości standardowe funkcji termodynamicznych, entalpia reakcji, entropia reakcji, ciepło przemian fizycznych, metody addytywne obliczania ciepeł tworzenia poszczególnych reagentów, przykłady obliczeń.
T-A-4Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych.
T-A-5Bilansowanie mas i ciepeł procesów jednostkowych. Projektowanie instalacji przemysłowych polimerów wielkotonażowych.
T-L-2Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku
T-L-10Kataliza homogeniczna.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
4,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę na temat kinetyki, termodynamiki oraz procesów katalitycznych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_W02ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z nowymi kierunkami rozwoju w omawainych technologiach przemysłu chemicznego
Treści programoweT-W-1Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju
T-W-2Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-3Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu)
T-W-4Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-5Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-6Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-7Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-8Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego.
T-W-9Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym.
T-W-10Hydroformylowanie alkenów - synteza okso.
T-W-11Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania.
T-W-12Selektywne procesy redukcji i uwodornienia.
T-W-13Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi.
T-W-14Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-15Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów.
T-W-16Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych.
T-W-17Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego.
T-W-18Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej.
T-W-19Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-20Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi.
T-W-21Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu.
T-W-22Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-23Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-24Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej
T-W-25Reaktory polimeryzacji
T-W-26Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin:
T-W-27Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych
T-W-28Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-29Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-30Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-31Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-32Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstwowych problemów omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunków ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna podstwowe problemy omawianych procesów przemysłu chemicznego oraz kierunki ich rozwoju. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_W03ma wiedzę na temat podstawowych przemysłowych technologii chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznie studentów z zasadami organizacji procesów technologicznych w przemyśle chemicznym oraz kierunkami ich rozwoju
Treści programoweT-W-1Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju
T-W-2Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-3Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu)
T-W-4Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-5Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-6Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-7Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-8Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego.
T-W-9Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym.
T-W-10Hydroformylowanie alkenów - synteza okso.
T-W-11Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania.
T-W-12Selektywne procesy redukcji i uwodornienia.
T-W-13Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi.
T-W-14Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-15Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów.
T-W-16Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych.
T-W-17Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego.
T-W-18Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej.
T-W-19Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-20Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi.
T-W-21Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu.
T-W-22Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-23Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-24Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej
T-W-25Reaktory polimeryzacji
T-W-26Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin:
T-W-27Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych
T-W-28Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-29Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-30Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-31Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-32Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna głównych operacji i procesów jednostkowych w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest poniżej 60%.
3,0Student zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 60%.
3,5Student zna w stopniu większym, niż dostateczny, główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi analizować schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 90%.
5,0Student dobrze zna główne operacje i procesy jednostkowe w podstawowych przemysłowych technologiach chemicznych. Potrafi narysować schemat ideowy procesu oraz zna parametry i warunki prowadzonych procesów i operacji jednostkowych, potrafi schemat technologiczny procesu. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_U01potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami fizykochemicznymi, kinetyką omawianych procesów przemysłu syntezy chemicznej
Treści programoweT-L-2Badanie kinetyki reakcji syntezy amoniaku
T-L-3Oczyszczanie ścieków przemysłowych metodą adsorpcji oraz metodami membranowymi
T-L-4Polimeryzacja blokowa PMMA
T-L-5Synteza poli(tereftalanu etylenu) w skali ćwierćtechnicznej
T-L-6Synteza i wykorzystanie kauczuku naturalnego EPDM w produkcji opon
T-L-7Otrzymywanie utwardzaczy żywić epoksydowych na drodze aminolizy i aminoglikolizy PET
T-L-8Oczyszczanie ścieków metodą adsorpcji
T-L-9Epoksydowanie alkoholu allilowego na katalizatorze zeolitowym TS-1
T-L-10Kataliza homogeniczna.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, ma problemy z wyciągnięciem poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski.Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie90%.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh potrafi interpretować uzyskane wyniki, oraz wyciągać poprawne wnioski. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_U02potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami obliczeń bilansowych na przykładzie prostych procesów przemysłowych, doboru odpowiednich urzadzeń przemysłowch do przeprowadzenia określonych procesów lub operacji jednostkowych
Treści programoweT-A-1Pojęcia podstawowe. masa reakcyjna i jej skład (sposoby wyrażania stężeń składników w mieszaninie), kryteria oceny przebiegu procesu; stopień przemiany, liczba postępu reakcji, wydajność i selektywność procesu, zdolność produkcyjna i przerobowa reaktora, przykłady obliczeń.
T-A-2Bilans stechiometryczny procesu, przykłady obliczeń.
T-A-3Zagadnienia termodynamiczne: ciepło molowe, entalpia molowa, wartości standardowe funkcji termodynamicznych, entalpia reakcji, entropia reakcji, ciepło przemian fizycznych, metody addytywne obliczania ciepeł tworzenia poszczególnych reagentów, przykłady obliczeń.
T-A-4Obliczenia bilansowe na przykładzie technologii polimerów kondensacyjnych i addycyjnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwia sprawdzające aktualny stan wiedzy, kartkówki pozwalające ocenić przygotownie do ćwiczeń przedmiotowych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60 %.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60 %.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70 %.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80 %.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90 %.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania zadań inzynierskich z zakresu technologii chemicznej. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98 %.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C09_K01Student samodzielnie potrafi stosować idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studenta z ideami zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych
Treści programoweT-W-1Problematyka dyscypliny technologia chemiczna. Zagadnienia podstawowe, kierunki rozwoju
T-W-2Technologia wytwrzania kwasu siarkowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-3Technologie wytwarzania związków azotowych ( amoniak, kwas azotowy, mocznik, azotan amonu)
T-W-4Technologie wytwarzania kwasu fosforowego (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-5Przemysłowe metody wytwarzania gazów syntezowych (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-6Produkcja sody (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-7Technologie wytwarzania bieli tytanowej (podstawy fizykochemiczne procesu, operacje i procesy jednostkowe, kinetyka procesu, odpady i zanieczyszczenia powietrza).
T-W-8Technologie otrzymywania gazu syntezowego. Konwersja węglowodorów parą wodną. Utleniająca Konwersja węglowodorów parą wodną. Zgazowanie węgla i pozostałości ropnych. Podstawowe kierunki wykorzystania gazu syntezowego.
T-W-9Technologie otrzymywania metanolu z gazu syntezowego. Zastosowania wodoru w przemyśle chemicznym.
T-W-10Hydroformylowanie alkenów - synteza okso.
T-W-11Otrzymywanie węglowodorów w oparciu o gaz syntezowy. Synteza Fischera-Tropsha. Zastosowania tlenku węgla w syntezie organicznej - procesy karbonylowania.
T-W-12Selektywne procesy redukcji i uwodornienia.
T-W-13Utlenianie i odwodornienie utleniające. Utlenianie tlenem lub powietrzem lw obecności katalizatorów lub czynnikami chemicznymi.
T-W-14Technolologie utleniania p-ksylenu do kwasu tereftalowegoi tereftalanu dimetylu. Utlenianie o-ksylenu do bezwodnika ftalowego.
T-W-15Technologie otrzymywania aldehydu octowego metodą Wackera i otrzymywanie ketonów.
T-W-16Otrzymywanie tlenku etylenu i jego znaczenie w produkcji środków powierzchniowo-czynnych.
T-W-17Otrzymywanie bezwodnika octowego i produkcje kwasu octowego.
T-W-18Jednoczesna produkcja fenolu i acetonu. Znaczenie fenolu w technologii organicznej.
T-W-19Chlorowe i wodoronadtlenkowe metody produkcji tlenku propylenu.
T-W-20Otrzymywanie wyższych kwasów tłuszczowych w oparciu o parafinę i metodami alternatywnymi.
T-W-21Otrzymywanie alkoholu etylowego metodami fermentacyjnymi i w oparciu o metody hydratacji etylenu.
T-W-22Podstawowe definicje z chemii polimerów (polimer, rodzaje i źródła pozyskiwania monomerów, różnica między polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg różnych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojęcie ciężaru cząsteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje średnich ciężarów cz., polidyspersja i stopień polidyspersji, stopień polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, tworzenie nazw polimerów, klasyfikacja tworzyw polimerowych),
T-W-23Mechanizmy polireakcji, polimeryzacja łańcuchowa i stopniowa, cechy charakterystyczne, etapy polimeryzacji, rodzaje inicjatorów
T-W-24Metody polimeryzacji: blokowa, blokowo-strąceniowa, w roztworze, rozpuszczalnikowo-strąceniowa, w zawiesinie, emulsyjna (szczegółowe omówienie poszczególnych etapów), w fazie gazowej
T-W-25Reaktory polimeryzacji
T-W-26Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie poliolefin:
T-W-27Przemysłowe metody syntezy, przetwórstwo i zastosowanie polimerów winylowych
T-W-28Najbardziej rozpowszechnione metody przetwórstwa termoplastów
T-W-29Polimery kondensacyjne, sposoby klasyfikacji polimerów wg: zachowania podczas ogrzewania, charakteru reakcji, mechanizmu reakcji.
T-W-30Metody prowadzenia polireakcji stopniowych; w stopie, w fazie stałej, w masie, w procesie przetwórstwa, w roztworze, na granicy faz. Kinetyka polikondensacji, różnice w mechanizmie polimeryzacji łańcuchowej i stopniowej, pojęcie funkcyjności.
T-W-31Poliestry: technologie surowców, technologia PET, technologia PBT, poliestry aromatyczne i alifatyczne. Poliamidy: technologie surowców, technologia PA 6, technologia PA 66, aramidy.
T-W-32Poliuretany: technologie surowców, technologia PUE, technologia włókien wysokoelastycznych, poliuretany; aromatyczne i alifatyczne, sztywne i wysokoelastyczne. Poliwęglany, poliimidy, polisiloksany; przemysłowe metody polikondensacji, specyficzne właściwości i metody przetwórstwa tych polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna idei zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Nie widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych. Wiedza na ten temat jest na poziomie poniżej 60 %.
3,0Student w dostatecznym stopniu zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
3,5Student w stopniu wyższym niż dostateczny zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych.
4,0Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych.
4,5Student zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi konieczności podnoszenia wiedzy i kwalifikacji na temat nowych rozwiązań technologicznych.
5,0Student zna i potrafi samodzielnie stosowac idee zrównoważonego rozwoju w technologii chemicznej