Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Gospodarowanie odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarowanie odpadami | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętności z zakresu procesów technologicznych, powstawania odpadów, chemii fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wiedzy z zakresu zagospodarowania odpadowych ropopochodnych, olejów, tłuszczów, wykorzystania odpadów ze spalania odpadów przemysłowych typu popioły i żużle. |
C-2 | Ukształtowanie wiedzy z zakresu gospodarowania odpadami rolno-spożywczymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie parametrów ścieków: pH, zawartości tlenu, potencjału redoks, przewodności, lotnych zwiazków organicznych. | 4 |
T-L-2 | Odzuskiwanie glikolu etylenowego z płynów chłodniczych. | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie chloropochodnych organicznych w ściekach przemysłowych z produkcji tlenku propylenu. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagospodarowanie i systemy unieszkodliwiania substancji ropopochodnych, olejów i tłuszczów. | 3 |
T-W-2 | Procesy spalania odpadów przemysłowych, komunalnych i niebezpiecznych. | 5 |
T-W-3 | Wykorzystanie popiołów i żużli z elektrowni, elektrociepłowni i innych obiektów energetycznych. | 3 |
T-W-4 | Wykorzystanie odpadów do produkcji kompostu. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie odpadów z przemysłu rolno-spożywczego. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 12 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzacym przedmiot. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny oraz dyskusja dydaktyczna na temat związany z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy studenta po zakończeniu wykładów na reprezentatywnej próbie zdefiniowanych efektów kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiedzy po trzech wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_W01 Ma szeroką wiedzę z zakresu chemii organicznej, fizycznej, analitycznej i innych działów chemii oraz technologii chemicznej a także w zakresie procesów służących otrzymywaniu substancji chemicznych, określania ich właściwości, analiz składu oraz ocen oddziaływania na środowisko. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03a_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie zagospodarowania odpadów z elektrowni, elektrociepłowni, obiektów klasycznej energetyki, odpadów przemysłu rolno-spozywczego. | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03a_W03 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz w zakresie zmian klimatycznych. | KOS_2A_W06 | T2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03a_W04 Student powinien dobierać, objaśniać, charakteryzować, zaproponować podstawowe technologie, stosowane w gospodarowaniu odpadami. Powinien potrafić minimalizować zagrożenia dla środowiska w wyniku zagospodarowywania odpadów, eliminowania emisji na etapie ich powstawania i zagospodarowywania. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | KOS_2A_W04, KOS_2A_W06 | T2A_W01, T2A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | KOS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03a_U02 Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników badań, wyników zadania projektowego lub badawczego oraz dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-03a_U03 Potrafi sformułować zadanie inżynierskie i rozwiązywać proste problemy badawcze w oparciu o metody analityczne, symulacyjne komputerowe. Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów obowiązujące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi. | KOS_2A_U12, KOS_2A_U18 | T2A_U09, T2A_U15 | InzA2_U02, InzA2_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma kompetencje w zakresie identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz czuje potrzebę zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej. | KOS_2A_K02, KOS_2A_K06 | T2A_K02, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_W01 Ma szeroką wiedzę z zakresu chemii organicznej, fizycznej, analitycznej i innych działów chemii oraz technologii chemicznej a także w zakresie procesów służących otrzymywaniu substancji chemicznych, określania ich właściwości, analiz składu oraz ocen oddziaływania na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować wiedzę z zakresu chemii fizycznej i analitycznej w odniesieniu do odpadów energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03a_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie zagospodarowania odpadów z elektrowni, elektrociepłowni, obiektów klasycznej energetyki, odpadów przemysłu rolno-spozywczego. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu zagopodarowania odpadów rolno-spożywczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03a_W03 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz w zakresie zmian klimatycznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować podstawowe metody analityczne do analizy zużli i lotnych popiłów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03a_W04 Student powinien dobierać, objaśniać, charakteryzować, zaproponować podstawowe technologie, stosowane w gospodarowaniu odpadami. Powinien potrafić minimalizować zagrożenia dla środowiska w wyniku zagospodarowywania odpadów, eliminowania emisji na etapie ich powstawania i zagospodarowywania. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych | 2,0 | Student nie jest w stanie opisać i scharakteryzować systemów unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych , olejów, tłuszczów. |
3,0 | Student jest w stanie opisać i scharakteryzować systemy unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych , olejów, tłuszczów. | |
3,5 | Student jest w stanie opisać i scharakteryzować systemy unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych , olejów, tłuszczów, spalania odpadów przemysłowych. komunalnych i niebezpiecznych. | |
4,0 | Student jest w stanie opisać i scharakteryzować systemy unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych , olejów, tłuszczów, spalania odpadów przemysłowych i komunalnych. | |
4,5 | Student jest w stanie opisać i scharakteryzować systemy unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych , olejów, tłuszczów, spalania odpadów przemysłowych, komunalnych i niebezpiecznych. | |
5,0 | Student jest w stanie opisać i scharakteryzować systemy unieszkodliwiania związków typu ropopochodnych, odpadów rolno-spożywczych, olejów, tłuszczów, spalania odpadów przemysłowych, komunalnych i niebezpiecznych, odpadów z produkcji kompostu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi korzystać z literatury obcojęzycznej i przedstawiać wyniki prac z zakresu gospodarki odpadami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03a_U02 Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników badań, wyników zadania projektowego lub badawczego oraz dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów. | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność przedstawienia i opracownia wyników badań, prostego projektu z zakresu gospodarki odpaami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-03a_U03 Potrafi sformułować zadanie inżynierskie i rozwiązywać proste problemy badawcze w oparciu o metody analityczne, symulacyjne komputerowe. Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów obowiązujące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi. | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność przedstawienia i rozwiązania problemu badawczego z zakresu gospodarki odpadami. Potrafi przedstawić dobre i słabe strony rozwiązania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-03a_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma kompetencje w zakresie identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu oraz czuje potrzebę zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Jest osobą kompetentną w ocenie pozatechnicznych aspektów działalności inzynierskiej i rozstrzygania dylematów zwiazanych z wykonywaniem zawodu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- G.Lewandowski, A.Wróblewska, E.Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, pierwsze
- B.Bilitewski, G.Hardtle, K.Marek, Podręcznik gospodarki odpadami, "Seidel-Przywecki" Sp. z o.o., Warszawa, 2003, pierwsze
Literatura dodatkowa
- J.Wandrasz, A.Wandrasz, Paliwa formowane, biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych, "Seidel-Przywecki" Sp. z o. o., Warszawa, 2006, pierwsze
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska - ćwiczenia i seminaria, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze