Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Urządzenia mechaniczne w procesach oczyszczania ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia mechaniczne w procesach oczyszczania ścieków | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Grafika inżnierska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę teoretyczną o roli, budowie i rozwiązaniach konstrukcyjnych urządzeń mechanicznych w procesach oczyszczania ścieków. Pozna metody oceny jakości przeprowadzonych procesów oczyszczania wybranych rodzajów ścieków. |
C-2 | Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność projektowania mechanicznych urządzeń wykorzystywanych w procesach oczyszczania ścieków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy i zasady projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków. Obliczenia liczbowe projektowania mechanicznych urządzeń wykorzystywanych w procesach oczyszczania ścieków: kraty, sita, piaskowniki, osadniki, rozdrabniarki, transport przenośnikami (taśmowy, ślimakowy). Fizykochemiczne wskaźniki zanieczyszczenia ścieków. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola urządzeń mechanicznych w procesach oczyszczania ścieków. Rodzaje ścieków oraz ich charakterystyka. Nierównomierności dopływu ścieków. Zasady oczyszczania ścieków metodą mechaniczną. Rodzaje systemów zbierania ścieków. Oddziaływanie ścieków na środowisko. Wskaźniki zanieczyszczenia ścieków. Charakterystyka, wpływ na odbiornik oraz dalsza obróbka ścieków z wybranych gałęzi przemysłu (przetwórczy, rolno-spożywczy, paliwowo-energetyczny, chemiczny, farmakologiczny, celulozowo-papierniczy). Schematy technologiczne oczyszczalni ścieków. Mechaniczne urządzenia do zatrzymywania zanieczyszczeń (kraty, sita, piaskowniki, odtłuszczacze, osadniki). Urządzenia do flokulacji i sedymentacji. Wspomaganie procesu koagulacji. Unieszkodliwianie odpadów ciekłych. Usuwanie ze ścieków substancji pożywkowych. Oczyszczanie ścieków deszczowych. Oczyszczanie ścieków przemysłowych. Oczyszczanie ścieków bytowo-gospodarczych we własnym zakresie na przykładach przydomowych oczyszczalni ścieków. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie pisemne oraz opracowanie pisemne wybranego przez studenta zagadnienia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-10_W01 Student posiada wiedzę z zakresu projektowania wybranej aparatury minimalizującej wpływ człowieka na naturalne środowisko. Wiedza ta związana jest z ochroną środowiska przez stosowanie najlepszych dostępnych technologii minimalizujących ilość odpadów docierających do odbiornika. Ma podstawową wiedzę o działaniu i eksploatacji oraz cyklu życia urządzeń. | KOS_2A_W07, KOS_2A_W09 | T2A_W04, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-10_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność dokonania oceny istniejących konstrukcji urządzeń w oparciu o pozyskane informacje z literatury z zakresu ukończonego kierunku studiów. Zna podstawowe zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy przy urządzeniach mechanicznych, analizuje ich konstrukcję oraz podejmuje próby ich usprawnienia. | KOS_2A_U04, KOS_2A_U16, KOS_2A_U19 | T2A_U03, T2A_U13, T2A_U16 | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-10_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. Myśli i działa ze zrozumieniem, widzi związek pomiędzy procesami produkcyjnymi a środowiskiem innowacyjnych rozwiązań. | KOS_2A_K02, KOS_2A_K03, KOS_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-10_W01 Student posiada wiedzę z zakresu projektowania wybranej aparatury minimalizującej wpływ człowieka na naturalne środowisko. Wiedza ta związana jest z ochroną środowiska przez stosowanie najlepszych dostępnych technologii minimalizujących ilość odpadów docierających do odbiornika. Ma podstawową wiedzę o działaniu i eksploatacji oraz cyklu życia urządzeń. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o roli urządzeń mechanicznych w procesach oczyszczania ścieków. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o roli urządzeń mechanicznych w procesach oczyszczania ścieków. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie konieczność rozwiązania problemów z wpływem człowieka na naturalne środowisko. | |
4,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie konieczność rozwiązania problemów z wpływem człowieka na naturalne środowisko zna możliwości urządzeń mechanicznych stosowanych w procesach oczyszczania ścieków. | |
4,5 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie konieczność rozwiązania problemów zanieczyszczeń, zna w stopniu rozszerzonym możliwości urządzeń mechanicznych stosowanych w procesach oczyszczania ścieków. | |
5,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę teoretyczną i rozumie konieczność rozwiązania problemów zanieczyszczeń, zna w stopniu rozszerzonym możliwości urządzeń mechanicznych stosowanych w procesach oczyszczania ścieków. Wiedza studenta z zakresu teorii obejmuje działanie, eksploatacje oraz cykl życia urządzeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-10_U01 Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność dokonania oceny istniejących konstrukcji urządzeń w oparciu o pozyskane informacje z literatury z zakresu ukończonego kierunku studiów. Zna podstawowe zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy przy urządzeniach mechanicznych, analizuje ich konstrukcję oraz podejmuje próby ich usprawnienia. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków. | |
3,5 | Student posiada umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków oraz w ograniczonym stopniu potrafi dokonać oceny analizowanego przypadku. | |
4,0 | Student posiada umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków oraz potrafi dokonać oceny analizowanego przypadku w oparciu o uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiada umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków oraz potrafi dokonać oceny analizowanego przypadku w oparciu o uzyskane wyniki i literaturę przedmiotu. | |
5,0 | Student posiada umiejętności z zakresu podstawy projektowania urządzeń do oczyszczania ścieków oraz potrafi dokonać oceny analizowanego przypadku w oparciu o uzyskane wyniki oraz literaturę przedmiotu. Analizuje problem pod względem konstrukcji, działania i podejmuje próbę wprowadzenia usprawnień. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-10_K01 Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego. Myśli i działa ze zrozumieniem, widzi związek pomiędzy procesami produkcyjnymi a środowiskiem innowacyjnych rozwiązań. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0 . |
3,0 | Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność, wykazuje potrzebę kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania i kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy. Widzi wyraźny związek pomiędzy wpływem procesów produkcyjnych a środowiskiem naturalnym. |
Literatura podstawowa
- Piotrowski I., Roman M., Urządzenia do oczyszczania wody i ścieków, PWN, Warszawa, 1974
- Cywinski B., Gdula S., Kempa E., Kurbiel J., Plosyański H., Oczyszczanie ścieków. Oczyszczanie mechaniczne i chemiczne, Arkady, Warszawa, 1983
- Heinrich Z., Witkowski A., Urządzenia do oczyszczania ścieków, Seidel-Przywecki, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Imhoff K., Imhoff K.R., Kanalizacja miast i oczyszczanie ścieków, Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1996