Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Procesy i aparaty w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Ekologiczne podstawy projektowania przemysłowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne podstawy projektowania przemysłowego | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy modelowania ekosystemów. Typy modeli. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie doświadczalne. Modelowanie i wpływ jego wyników na sposób projektowania obiektów przemysłowych. | 3 |
T-W-3 | Ekosystemy lądowe, Ekosystemy wodne. Sterowanie zmianami w środowisku. Problematyka lokalizacji obiektów przemysłowych. Omówienie stosowanych procedur lokalizacyjnych. Dokumenty i ich przygotowywanie. | 4 |
T-W-4 | Definicja pojęcia "recykling", podstawy teorii recyklingu, koszty recyklingu - główne czynniki (logistyka, demontaż, sortowanie, przetwórstwo, wytwarzanie wyrobu finalnego), projektowanie prorecyklingowe - idea, zasady (dobór materiału, kształtu, sposobu demontażu, oznakowania i technologii wytwarzania), przykłady rozwiązań przemysłowych. | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-4 | Konsultacje u prowadzącego zajęcia | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_W01 Student ma szczegółową wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczania i eliminowania emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). | KOS_2A_W07 | T2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C03-09a_W02 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. | KOS_2A_W09 | T2A_W06 | InzA2_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_U01 Student potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemyslowego. | KOS_2A_U18 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_W01 Student ma szczegółową wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczania i eliminowania emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym wiedzy w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80 %. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90 %. | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę w zakresie ekologicznych aspektów projektowania przemysłowego (oddziaływania na środowisko, minimalizowania zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji). | |
KOS_2A_C03-09a_W02 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawowej wiedzy o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80 %. | |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90 %. | |
5,0 | Student w pelni opanował podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_U01 Student potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemyslowego. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny, dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobrym, dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student w pełni potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne w zakresie ekologicznych podstaw projektowania przemysłowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-09a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie ma świadomość ważności i nie rozumie pozatechniczne aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
3,5 | Student w stopniu wiekszym, niż dostateczny, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
4,5 | Student w stopniu wiekszym, niż dobry, ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Student w pełni ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Literatura podstawowa
- 1. A. Beeby, Applying Ecology, Chapmann & Hall, London, 1993
- J. Zieńko, Ekologiczne podstawy projektowania inwestycji, Wyd. PS, Szczecin, 1997
- K. Błędzki, P. Orth, P. Tappe, M. Rink, K. Pawlaczyk, Konstruowanie wyrobów z tworzyw sztucznych z uwzględnieniem możliwości ich recyklingu Cz. I Co konstruktor wiedzieć powinien?, Polimery, 44, 4 str. 275-281, 1999