Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Procesy i aparaty w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Zarządzanie ekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie ekologiczne | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Połom <Ewa.Polom@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma wiedzę z zakresu treści programowych przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem: - ogólny model systemu zarządzania środowiskiem – rodzaje procesów ochrony środowiska, sterowanie i zarządzanie w ochronie środowiska, modele systemu zarządzanego i zarządzającego - uwarunkowania prawne – system regulacji ogólnoprawnych, polityka ekologiczna i ekorozwoju, Polski i Unii Europejskiej - organizacje zarządzania środowiskiem – centralne, terytorialne, finansowe, kontrolne, organizacje pozarządowe Praktyka zarządzania środowiskowego: - systemy zarządzani środowiskowego wg norm serii ISO 14 000 - narzędzia zarządzania środowiskiem - zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie - interpretacja wymagań normy ISO 14 001; elementy SZŚ - BAT i Dyrektywa IPPC | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje z prowadzącym przedmiot | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-4 | zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne pod koniec zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego. | KOS_2A_W12 | T2A_W09 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-13_U01 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu treści programowych przedmiotu. | KOS_2A_U07 | T2A_U05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-13_K01 Student ma świadomość potrzeby "ciągłego doskonalenia" zwiazanej z kształtowaniem środowiska. | KOS_2A_K01 | T2A_K01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą zarządzania środowiskowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-13_U01 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu treści programowych przedmiotu. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu treści programowych przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-13_K01 Student ma świadomość potrzeby "ciągłego doskonalenia" zwiazanej z kształtowaniem środowiska. | 2,0 | |
3,0 | świadomość potrzeby "ciągłego doskonalenia" zwiazanej z kształtowaniem środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa pod redakcją D. Szaniawskiej, Wybrane zagadnienia ochrony środowiska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2001
Literatura dodatkowa
- R. Pochyluk, P. Grudowski, J. Szymański, Zasady wdrażania systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z wymaganiami normy ISO 14 001, EKOKONSULT, Gdańsk, 1999
- T. Podgajniak, Na kogo ten BAT, http://www.eko-net.pl, 2005