Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Technologie i bioprocesy membranowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie i bioprocesy membranowe | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 21 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii fizycznej |
W-2 | Znajomość podstaw inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami separacji membranowej |
C-2 | Zapoznanie studenta z wykorzystaniem technik membranowych głównie do separacji materiałów biologicznych, oczyszczania ścieków metodą biologiczną |
C-3 | Zapoznanie z postawami bioreaktorów membranowych i ich wykorzystaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zasada separacji membranowej. Podstawy transportu masy przez membrany. | 1 |
T-W-2 | Formowanie membran organicznych i nieorganicznych. | 3 |
T-W-3 | Moduły membranowe. | 1 |
T-W-4 | Zjawiska przymembranowe. Polaryzacja stężeniowa i biofouling. | 2 |
T-W-5 | Membrany ciekłe. | 1 |
T-W-6 | Ciśnieniowe techniki membranowe – mikro-, ultra- i nanofiltracja, odwrócona osmoza. | 1 |
T-W-7 | Separacja gazów. Dyfuzyjne techniki membranowe – dializa, perwaporacja. | 1 |
T-W-8 | Prądowe techniki membranowe. | 1 |
T-W-9 | Bioreaktory membranowe. Immobilizacja enzymów na membranach. Membranowe układy hybrydowe. | 2 |
T-W-10 | Systemy membranowe w uzdatnianiu wód i ścieków, usuwanie azotanów i substancji refrakcyjnych w bioreaktorach membranowych. | 1 |
T-W-11 | Wytwarzanie bioetanolu w bioreaktorze membranowym. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-14b_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi i powinien być w stanie przedstawić techniki membranowe własciwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-14b_U15 W wyniku przedstawionych wykładów student powinien być w stanie dobrać technikę membranową do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologi, szczególnie z wykorzystaniem bioreaktorów membranowych | KOS_2A_U15 | T2A_U12 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-14b_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi i powinien być w stanie przedstawić techniki membranowe własciwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstaw rozdziału technikamii membranowymi ani przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych ani przedstawić zasad produkcji w bioreaktorach membranowych |
3,0 | Student potrafi w 60 % opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi, przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz przedstawić zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | |
3,5 | Student potrafi w 70 % opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi, przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz przedstawić zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | |
4,0 | Student potrafi w 80 % opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi, przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz przedstawić zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | |
4,5 | Student potrafi w 90 % opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi, przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz przedstawić zasady produkcji w bioreaktorach membranowych | |
5,0 | Student potrafi w w pełni opisać podstawy rozdziału technikamii membranowymi, przedstawić techniki membranowe właściwe do rozdziału roztworów biologicznych oraz przedstawić zasady produkcji w bioreaktorach membranowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-14b_U15 W wyniku przedstawionych wykładów student powinien być w stanie dobrać technikę membranową do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologi, szczególnie z wykorzystaniem bioreaktorów membranowych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać techniki membranowej do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologi |
3,0 | Student potrafi dobrać technikę membranową, moduł membranowy, parametry procesowe do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologii, szczególnie z wykorzystaniem reaktoów membranowych w 60% | |
3,5 | Student potrafi dobrać technikę membranową, moduł membranowy, parametry procesowe do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologii, szczególnie z wykorzystaniem reaktoów membranowych w 70% | |
4,0 | Student potrafi dobrać technikę membranową, moduł membranowy, parametry procesowe do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologii, szczególnie z wykorzystaniem reaktoów membranowych w 80% | |
4,5 | Student potrafi dobrać technikę membranową, moduł membranowy, parametry procesowe do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologii, szczególnie z wykorzystaniem reaktoów membranowych w 90% | |
5,0 | Student potrafi dobrać technikę membranową, moduł membranowy, parametry procesowe do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biotechnologii, szczególnie z wykorzystaniem reaktoów membranowych |
Literatura podstawowa
- M.Bodzek, J.Bohdziewicz, K.Konieczny, Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1996
- M.Bodzek, K.Konieczny, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2005
Literatura dodatkowa
- red. A. Narębska, Membrany i membranowe techniki rozdziału, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 1997
- M.Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996