Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały niskotonażowe specjalnego przeznaczenia
Specjalność Nanonauki i nanotechnologie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii ogólnej i nieorganicznej, podstawy chemii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit8
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne9
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego3
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości4
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla1
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych3
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3pozyskiwanie informacji z literatury8
A-W-4egzamin1
A-W-5konsultacje z prowadzącym1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_W02
ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
Nano_2A_W02, Nano_2A_W03T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_U14
potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
Nano_2A_U07, Nano_2A_U08, Nano_2A_U12, Nano_2A_U14T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D1-09a_K01
zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Nano_2A_K02, Nano_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_W02
ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
2,0Wiedza studenta o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykłądu jest bardzo ograniczona, student nie potrafi kojarzyć ani znajdować powiązań pomiędzy nimi, nie rozumie ani specyfiki powodów stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
3,0Student minimalną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, z trudnością potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, czasem potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,0Student ma dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,5Student ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
5,0Student ma szczegółową i obszerną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, bardzo dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w pełni rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_U14
potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
2,0Student nie potrafi zaplanować prostego eksperymentu laboratoryjnego, nie potrafi poprawnie interpretować uzyskanych wyników, nie potrafi dokonać poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, nie potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, nie potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,0Student z trudnością potrafi zaplanować prosty eksperymentu laboratoryjnego, z dużymi trudnościami interpretuje uzyskane wyników, z dużą trudnością dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, z trudnością potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,5Student potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,0Student dość łatwo potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, dobrze interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi wskazać zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,5Student potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, łatwo dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
5,0Student z łatwością potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi bardzo dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, bardzo trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D1-09a_K01
zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
2,0Student nie rozumie i nie wie jaki wpływ może mieć stosowanie techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, nie ma świadomości konsekwencji prawnych tego wpływu, z trudnością odnajduje się w pracy w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem w żadnych sytuacjach, błednie szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, nie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma ograniczoną świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,5Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, wykazuje predyspozycje bycia liderem w trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,0Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,5Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, dobrze wspólpracuje z innymi w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, łatwo przyjmuje pozycję lidera, trafnie potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
5,0Bardzo dobrze rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,bardzo trafnie szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi szybko i bardzo dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów

Literatura podstawowa

  1. Sarbak, Z., Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Winkler, J., Titanium Dioxide, Vincenz Network, Hannover, 2003
  3. Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry, Wiley, 2004
  4. Kirk - Othmer Encyclopedia of Industrial Chemistry, Kirk - Othmer, 2002
  5. Burchell, T.D, Carbon Materials for Advanced Technologies, Pergamon, Amsterdam, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit8
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne9
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego3
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości4
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla1
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych3
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3pozyskiwanie informacji z literatury8
A-W-4egzamin1
A-W-5konsultacje z prowadzącym1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-09a_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym, w zakresie wybranych zagadnień technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów specjalnego przeznaczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza studenta o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykłądu jest bardzo ograniczona, student nie potrafi kojarzyć ani znajdować powiązań pomiędzy nimi, nie rozumie ani specyfiki powodów stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
3,0Student minimalną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, z trudnością potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
3,5Student posiada dość dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, czasem potrafi znajdować powiązania pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,0Student ma dobrą wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, rozumie specyfikę i powód stosowania większości omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących otrzymywania materiałów specjalnego przeznaczenia
4,5Student ma szczegółową wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
5,0Student ma szczegółową i obszerną wiedzę o materiałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym omawianych w trakcie wykładu, bardzo dobrze porafi kojarzyć powiązanie pomiędzy nimi, w pełni rozumie specyfikę i powód stosowania omawianych procesów technologii chemicznej dotyczących materiałów specjalnego przeznaczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-09a_U14potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U07potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_2A_U08potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych poprzez integrację zdobytej wiedzy
Nano_2A_U12potrafi określić zakres stosowalności poznanych metod badawczych i technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować prostego eksperymentu laboratoryjnego, nie potrafi poprawnie interpretować uzyskanych wyników, nie potrafi dokonać poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, nie potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, nie potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,0Student z trudnością potrafi zaplanować prosty eksperymentu laboratoryjnego, z dużymi trudnościami interpretuje uzyskane wyników, z dużą trudnością dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, z trudnością potrafi określić zakresu stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
3,5Student potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, w dostatecznym stopniu potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,0Student dość łatwo potrafi zaplanować prosty eksperyment laboratoryjny, dobrze interpretuje uzyskane wyniki, poprawnie dobiera metody analityczne i aparaturę właściwe dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy, potrafi wskazać zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, potrafi dokonać poprawnego doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
4,5Student potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, łatwo dokonuje poprawnego doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
5,0Student z łatwością potrafi zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi bardzo dobrze interpretować uzyskane wyniki potrafi, dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych na bazie zdobytej wiedzy potrafi określić zakres stosowalności poznanych technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych, bardzo trafnie dokonuje doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D1-09a_K01zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z materiałami produkowanymi w stosunkowo niewielkich ilościach, do zastosowań specjalnych
C-2zapoznanie studenta z nietypowymi metodami syntezy różnych materiałów
Treści programoweT-W-1Materiały węglowe - otrzymywanie i własciwości: węgiel ktywny, sorbenty hybrydowe, sztuczny diament, grafit
T-W-2Pigmenty nieorganiczne - otrzymywanie i właściwości: białe, kolorowe, czarne
T-W-3Technologia otrzymywania i rafinacji krzemu monokrystalicznego
T-W-4Sorbenty nieorganiczne, otrzymywania i właściwości
T-W-5Otrzymywania i wydzielanie ditlenku węgla
T-W-6Otrzymywania gazów szlachetnych
T-W-7Technologie otrzymywania koagulantów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte w trakcie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie wie jaki wpływ może mieć stosowanie techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, nie ma świadomości konsekwencji prawnych tego wpływu, z trudnością odnajduje się w pracy w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem w żadnych sytuacjach, błednie szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, nie potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,0Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma ograniczoną świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych,nie wykazuje predyspozycji bycia liderem trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
3,5Student zdaje sobie sprawę z wpływu stosowania techniologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych, ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, wykazuje predyspozycje bycia liderem w trudnych sytuacjach, dość dobrze szacuje czas potrzebny na realizację konklretnych zadań, z trudnością potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,0Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
4,5Rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz ma świadomość konsekwencji prawnych tego wpływu, dobrze wspólpracuje z innymi w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, łatwo przyjmuje pozycję lidera, trafnie potrafi szacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
5,0Bardzo dobrze rozumie i zna wpływ technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi pracować w zespołach zarówno badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera,bardzo trafnie szacuje czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi szybko i bardzo dobrze opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów