Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów nanotechnologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów nanotechnologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Chemia fizyczna
W-3Materiały i nanomateriały polimerowe
W-4Materiały i nanomateriały polimerowe
W-5Fizykochemia roztworów polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy przez Student z zakresu modelowania procesów nanotechnologicznych.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności Studenta w zakresie opracowywanie własnych modeli dla procesów nanotechnologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - I praca: zebranie danych źródłowych, aproksymacja danych źródłowych równaniami, predykcja brakujących danych dla pojedynczych składników,5
T-A-2Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - II praca: wyznaczenie własności układów dwu- i trójskładnikowych w oparciu o odpowiednie reguły mieszania.5
T-A-3Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego -III praca: wyznaczenie równowag dwu- i trójskładnikowych.5
15
wykłady
T-W-1Przygotowywanie danych fizykochemicznych do modelowania. Dane fizykochemiczne, komputerowe bazy danych fizykochemicznych. Aproksymacja i predykcja danych.2
T-W-2Obliczanie własności mieszanin. Obliczanie równowag ciecz-para z modeli aktywności i z równania stanu. Obliczanie równowag ciecz-ciecz.4
T-W-3Własności gazów wilgotnych. Równowaga adsorpcyjna. Obliczanie dyfuzyjności w gazach i cieczach i ciałach stałych.2
T-W-4Charakterystyka nanomateriałów ziarnistych.2
T-W-5Wycieczka dydaktyczna do biura projektowego wykorzystującego technikę CAPD i branżowych zakładów chemicznych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładów i dostepnej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C04_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
Nano_2A_W01T2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C04_U01
Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu, ocenić przydatność i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
Nano_2A_U09T2A_U08, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15InzA2_U01C-2T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_C04_K01
Student wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
Nano_2A_K02, Nano_2A_K03T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C04_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym, wiedzy z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %.
4,0Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C04_U01
Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu, ocenić przydatność i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zdobytej w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_C04_K01
Student wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
2,0Student nie wykazuje lub wykazuje w stopniu niewystarczającym aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz nie potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
5,0Student w pełni wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.

Literatura podstawowa

  1. R.C., Reid, J.M., Prausnitz, B.E., Poling, The Properties of Gases and Liquids, McGraw-Hill, 4th ed., 1987
  2. Z. Pakowski, M. Głębowski, Symulacja procesów inżynierii chemicznej, Wyd. PŁ, 2001, ISBN 83-7283-034-7
  3. S. Wroński, R. Pohorecki, J. Siwiński, Przykłady obliczeń z termodynamiki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1979

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - I praca: zebranie danych źródłowych, aproksymacja danych źródłowych równaniami, predykcja brakujących danych dla pojedynczych składników,5
T-A-2Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - II praca: wyznaczenie własności układów dwu- i trójskładnikowych w oparciu o odpowiednie reguły mieszania.5
T-A-3Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego -III praca: wyznaczenie równowag dwu- i trójskładnikowych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przygotowywanie danych fizykochemicznych do modelowania. Dane fizykochemiczne, komputerowe bazy danych fizykochemicznych. Aproksymacja i predykcja danych.2
T-W-2Obliczanie własności mieszanin. Obliczanie równowag ciecz-para z modeli aktywności i z równania stanu. Obliczanie równowag ciecz-ciecz.4
T-W-3Własności gazów wilgotnych. Równowaga adsorpcyjna. Obliczanie dyfuzyjności w gazach i cieczach i ciałach stałych.2
T-W-4Charakterystyka nanomateriałów ziarnistych.2
T-W-5Wycieczka dydaktyczna do biura projektowego wykorzystującego technikę CAPD i branżowych zakładów chemicznych.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładów i dostepnej literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą4
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
A-W-4Konsultacje u prowadzącego zajecia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C04_W01Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki z matematycznymi metodami modelowania komputerowego, chemii, technologii chemicznej do rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy przez Student z zakresu modelowania procesów nanotechnologicznych.
Treści programoweT-W-1Przygotowywanie danych fizykochemicznych do modelowania. Dane fizykochemiczne, komputerowe bazy danych fizykochemicznych. Aproksymacja i predykcja danych.
T-W-2Obliczanie własności mieszanin. Obliczanie równowag ciecz-para z modeli aktywności i z równania stanu. Obliczanie równowag ciecz-ciecz.
T-W-3Własności gazów wilgotnych. Równowaga adsorpcyjna. Obliczanie dyfuzyjności w gazach i cieczach i ciałach stałych.
T-W-4Charakterystyka nanomateriałów ziarnistych.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym, wiedzy z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %.
4,0Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70 %.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu opracowywania modeli procesów nanotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C04_U01Student potrafi, w oparciu o wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu, ocenić przydatność i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U09potrafi ocenić przydatność, możliwość wykorzystania i obsłużyć złożone, nowoczesne układy pomiarowe z wykorzystaniem elektronicznych systemów pomiarowych oraz zaawansowanych narzędzi informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności Studenta w zakresie opracowywanie własnych modeli dla procesów nanotechnologicznych.
Treści programoweT-W-5Wycieczka dydaktyczna do biura projektowego wykorzystującego technikę CAPD i branżowych zakładów chemicznych.
T-A-1Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - I praca: zebranie danych źródłowych, aproksymacja danych źródłowych równaniami, predykcja brakujących danych dla pojedynczych składników,
T-A-2Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - II praca: wyznaczenie własności układów dwu- i trójskładnikowych w oparciu o odpowiednie reguły mieszania.
T-A-3Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego -III praca: wyznaczenie równowag dwu- i trójskładnikowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy zdobytej w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student w pełni potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą w zakresie przedmiotu do oceny przydatności i możliwość wykorzystania modeli dla procesów nanotechnologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_C04_K01Student wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K03potrafi pracować w zespołach badawczych i produkcyjnych, a w razie potrzeby przyjmować pozycję lidera, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy przez Student z zakresu modelowania procesów nanotechnologicznych.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności Studenta w zakresie opracowywanie własnych modeli dla procesów nanotechnologicznych.
Treści programoweT-W-1Przygotowywanie danych fizykochemicznych do modelowania. Dane fizykochemiczne, komputerowe bazy danych fizykochemicznych. Aproksymacja i predykcja danych.
T-W-2Obliczanie własności mieszanin. Obliczanie równowag ciecz-para z modeli aktywności i z równania stanu. Obliczanie równowag ciecz-ciecz.
T-W-3Własności gazów wilgotnych. Równowaga adsorpcyjna. Obliczanie dyfuzyjności w gazach i cieczach i ciałach stałych.
T-W-4Charakterystyka nanomateriałów ziarnistych.
T-W-5Wycieczka dydaktyczna do biura projektowego wykorzystującego technikę CAPD i branżowych zakładów chemicznych.
T-A-1Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - I praca: zebranie danych źródłowych, aproksymacja danych źródłowych równaniami, predykcja brakujących danych dla pojedynczych składników,
T-A-2Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego - II praca: wyznaczenie własności układów dwu- i trójskładnikowych w oparciu o odpowiednie reguły mieszania.
T-A-3Opracowanie kompletnego dossier danych fizykochemicznych dla wybranego układu trójskładnikowego -III praca: wyznaczenie równowag dwu- i trójskładnikowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje lub wykazuje w stopniu niewystarczającym aktywnej postawy przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz nie potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
3,0Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
3,5Student w stopniu większym, niż dostateczny wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
4,5Student w stopniu większym, niż dobry wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.
5,0Student w pełni wykazuje aktywną postawę przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz potrafi poprawnie oceniać wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych.