Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Narkiewicz <Urszula.Narkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
projektyP6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-2Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
C-3Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zarządzanie jakością wg norm ISO 9001 wraz z przykładami4
T-P-2Wprowadzanie systemu zarządzania jakością na przykładzie wybranych zakładów przemysłowych10
T-P-3Podsumowanie1
15
wykłady
T-W-1Historia zarządzania jakością1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)3
T-W-3Pojęcie jakości, definicje1
T-W-4Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami4
T-W-5Metody i narzędzia doskonalenia jakości2
T-W-6Koszty jakości2
T-W-7Standaryzacja i procedury1
T-W-8Metody oceny jakości systemu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zbieranie materiałów do projektu6
A-P-3Przygotowanie projektu6
A-P-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-P-5Prezentacja projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania i prezentacji projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C29_W14
zna różne koncepcje i systemy zarządzania jakością, zna wskaźniki oceny jakości działania systemu, zna struktury organizacyjne w zarządzaniu oraz posiada wiedzę na temat transferu technologii
Nano_1A_W14T1A_W08, T1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C29_U10
student zna statystyczne metody kontroli procesu i potrafi zastosować otrzymane wyniki pomiarowe do obliczeń statystycznych
Nano_1A_U10T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C29_K06
potrafi ocenić skutki działania systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, wie jak polepszyć jakość stosując poznane narzędzia poprawy jakości
Nano_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C29_W14
zna różne koncepcje i systemy zarządzania jakością, zna wskaźniki oceny jakości działania systemu, zna struktury organizacyjne w zarządzaniu oraz posiada wiedzę na temat transferu technologii
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C29_U10
student zna statystyczne metody kontroli procesu i potrafi zastosować otrzymane wyniki pomiarowe do obliczeń statystycznych
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C29_K06
potrafi ocenić skutki działania systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, wie jak polepszyć jakość stosując poznane narzędzia poprawy jakości
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009, 3
  2. Łunarski Jerzy, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2007
  3. pod red. Adama Tabora, Andrzeja Zająca, Marka Rączki, Zarządzanie Jakością, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
  4. P. B. Jensen, Iso 9000: przewodnik i komentarz, Wydawnictwo Normalizacyjne ALFA-WERO, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Giera, W. Werpachowski, Księga Jakości, MCNEAMT, Radom, 1994

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zarządzanie jakością wg norm ISO 9001 wraz z przykładami4
T-P-2Wprowadzanie systemu zarządzania jakością na przykładzie wybranych zakładów przemysłowych10
T-P-3Podsumowanie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia zarządzania jakością1
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)3
T-W-3Pojęcie jakości, definicje1
T-W-4Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami4
T-W-5Metody i narzędzia doskonalenia jakości2
T-W-6Koszty jakości2
T-W-7Standaryzacja i procedury1
T-W-8Metody oceny jakości systemu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Zbieranie materiałów do projektu6
A-P-3Przygotowanie projektu6
A-P-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-P-5Prezentacja projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Opanowanie materiału wykładowego8
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C29_W14zna różne koncepcje i systemy zarządzania jakością, zna wskaźniki oceny jakości działania systemu, zna struktury organizacyjne w zarządzaniu oraz posiada wiedzę na temat transferu technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W14ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-3Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jakością
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
T-W-3Pojęcie jakości, definicje
T-W-4Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami
T-W-5Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-6Koszty jakości
T-W-7Standaryzacja i procedury
T-W-8Metody oceny jakości systemu
T-P-1Zarządzanie jakością wg norm ISO 9001 wraz z przykładami
T-P-2Wprowadzanie systemu zarządzania jakością na przykładzie wybranych zakładów przemysłowych
T-P-3Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu sprawdzającego przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C29_U10student zna statystyczne metody kontroli procesu i potrafi zastosować otrzymane wyniki pomiarowe do obliczeń statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jakością
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
T-W-3Pojęcie jakości, definicje
T-W-4Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami
T-W-5Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-6Koszty jakości
T-W-7Standaryzacja i procedury
T-W-8Metody oceny jakości systemu
T-P-1Zarządzanie jakością wg norm ISO 9001 wraz z przykładami
T-P-2Wprowadzanie systemu zarządzania jakością na przykładzie wybranych zakładów przemysłowych
T-P-3Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C29_K06potrafi ocenić skutki działania systemu zarządzania jakością na wynik finansowy firmy, wie jak polepszyć jakość stosując poznane narzędzia poprawy jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istniejącymi koncepcjami i systemami zarządzania jakością, ze szczególnym uwzględnieniem norm ISO 9000
C-2Zapoznanie studentów z istniejącymi metodami poprawy jakości z przykładami
C-3Zapoznanie studentów z kosztami jakości, jak można wpływać na koszty jakości w celu osiągnięcia korzystnych wyników finansowych
Treści programoweT-W-1Historia zarządzania jakością
T-W-2Koncepcje i systemy jakości, zasady Deminga, idea jakości kompleksowej (TQM)
T-W-3Pojęcie jakości, definicje
T-W-4Zarządzanie jakością wg norm ISO 9000 z przykładami
T-W-5Metody i narzędzia doskonalenia jakości
T-W-6Koszty jakości
T-W-7Standaryzacja i procedury
T-W-8Metody oceny jakości systemu
T-P-1Zarządzanie jakością wg norm ISO 9001 wraz z przykładami
T-P-2Wprowadzanie systemu zarządzania jakością na przykładzie wybranych zakładów przemysłowych
T-P-3Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z przygotowania i prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie testu przynajmniej w 50%
3,5
4,0
4,5
5,0