Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania środowiskowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie zarządzania środowiskowego | ||
Specjalność | Informatyka procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości na temat systemów zarządzania środowiskowego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Omówienie przydatnych technik wspomagania zarządzania środowiskowego |
C-2 | Rozwijanie umiejętności wykorzystywania narzędzi informatycznych w działalności inżynierskiej |
C-3 | Uświadomienie znaczenia ekologicznych aspektów w działalności inżynierskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Typologia systemów informatycznych zarządzania: systemy ewidencyjno-sprawozdawcze (SES), informowania kierownictwa (SIK); systemy z bazą wiedzy (SBW). | 2 |
T-W-2 | Strategia informatyzacji zarządzania środowiskowego: cele i typowe strategie informatyzacji zarządzania, kryteria wyboru systemów informatycznych, elementy systemów informatycznych (oprogramowanie; struktura wyposażenia; użytkownicy systemu); tworzenie i nadzorowanie obiegu dokumentów; bezpieczeństwo danych w systemach informatycznych – przyczyny, źródła zagrożeń, analiza ryzyka. | 4 |
T-W-3 | Informatyczne systemy zarządzania danymi środowiskowymi: ewidencje zanieczyszczeń środowiska, ewidencje opłat emisyjnych i odpadów - przetwarzanie danych, tworzenie raportów; internetowe bazy danych (EPER, EUWAS); zintegrowany system ewidencji i raportowania zanieczyszczeń (E - PRTR). | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji | 5 |
A-W-4 | opracowanie sprawozdania | 5 |
A-W-5 | konsultacje | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_W01 Student zdobywa wiedzę na temat technik komputerowych wspomagających system zarządzania środowiskowego w przedsiebiorstwie produkcyjnym funkcjonującym w określonym makrootoczeniu | ICPN_2A_W07, ICPN_2A_W10, ICPN_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_U01 Student potrafi zastosować nowoczesne narzędzia informatyczne do pozyskiwania i prezentacji danych środowiskowych oraz do projektowania obiektów ekologicznie bezpiecznych | ICPN_2A_U04, ICPN_2A_U07, ICPN_2A_U19 | T2A_U04, T2A_U07, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_K01 Student jest zorientowany na stosowanie nowoczesnych technik komputerowych do identyfikacji aspektów środowiskowych oraz minimalizacji stopnia uciążliwości ekologicznej przedsiębiorstwa | ICPN_2A_K02, ICPN_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K04 | InzA2_K01 | C-3 | T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_W01 Student zdobywa wiedzę na temat technik komputerowych wspomagających system zarządzania środowiskowego w przedsiebiorstwie produkcyjnym funkcjonującym w określonym makrootoczeniu | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Student zna zaledwie kilka technik wspomagania zarządzania środowiskowego | |
3,5 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania środowiskowego | |
4,0 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania oraz potrafi oceniać ich efektywność | |
4,5 | Student zna wszystkie omawiane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania, oraz potrafi przeprowadzać krytyczną analizę przydatności poszczególnych technik | |
5,0 | Student zna wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć techniki wspomagania zarządzania środowiskowego oraz potrafi samodzielnie dobierać najodpowiedniejsze techniki do konkretnych zastosowań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_U01 Student potrafi zastosować nowoczesne narzędzia informatyczne do pozyskiwania i prezentacji danych środowiskowych oraz do projektowania obiektów ekologicznie bezpiecznych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Student potrafi znajdować i prezentować dane środowiskowe dotyczące wybranych aspektów ekologicznych bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych dotyczących kluczowych aspektów ekologicznych działalności produkcyjnej | |
4,0 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać kategoryzacji wpływu poszczególnych aspektów na środowisko naturalne | |
4,5 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać oceny uciążliwości ekologicznej instalacji przemysłowej | |
5,0 | Student potrafi prezentować i przeprowadzać analizę danych środowiskowych oraz dokonywać oceny uciążliwości ekologicznej instalacji, a także proponować metody jej zmniejszenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C01-07_K01 Student jest zorientowany na stosowanie nowoczesnych technik komputerowych do identyfikacji aspektów środowiskowych oraz minimalizacji stopnia uciążliwości ekologicznej przedsiębiorstwa | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie stosować techniki komputerowe do identyfikacji aspektów ekologicznych |
3,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z wybranymi procesami inżynierii chemicznej stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z typowymi procesami inżynierii chemicznej stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne związane z typowymi procesami inżynierii chemicznej oraz określać kategorię ich wpływu wykorzystując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne dla wybranych systemów produkcyjnych oraz określać kategorię ich wpływu wykorzystując do tego odpowiednie techniki komputerowe | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie identyfikować aspekty ekologiczne dla wybranych systemów produkcyjnych oraz określać kategorię ich wpływu stosując do tego odpowiednie techniki komputerowe, a także proponować metody ograniczenia uciążliwości systemu dla środowiska |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
- Radosiński E., Systemy informatyczne w dynamicznej analizie decyzyjnej, PWN, Wrocław, 2001
- Malina D., Konieczyński J., Ocena ekologiczna wybranych procesów produkcyjnych, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Rothery B., ISO 14 000 i ISO 9 000, AIWIPS, Warszawa, 1999