Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Walerian Arabczyk <Walerian.Arabczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii nieorganicznej, chemii fizycznej, matematyki z obszaru studiów I. i II. stopnia, kierunek technologia lub inżynieria chemiczna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozszerzenie wiedzy nabytej z chemii nieorganicznej i fizycznej na obszar chemii nanomateriałów. |
C-2 | Przygotowanie i wygłoszenie krótkich prezentacji z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej związanej z tematem pracy doktorskiej. |
C-3 | Zapoznanie się z tematyką prac badawczych realizowanych przez wszystkich doktorantów w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Otrzymywanie materiałów nanokrystalicznych, kinetyka procesów. Otrzymywanie: - metali. - węgli. - związków metali (azotków, tlenków, węglików). - kompozytów zawierających nanokrystaliczny węgiel, metal i/lub związki. Badanie właściwości fizykochemicznych nanomateriałów. Wybrane zagadnienia z chemii stosowanej w technologii chemicznej nieorganicznej (tematyka każdorazowo dopasowana do tematów prac doktorskich realizowanych przez doktorantów). | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | przygotowanie krótkiego wystąpienia związanego z tematem realizowanej pracy z obszaru materiału objętego wykładem | 20 |
A-W-3 | Studiowanie najnowszych informacji literaturowych związanych z tematyką wykładów i tematem pracy doktorskiej. | 24 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i uzupełniający ustny |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: aktywność doktoranta w czasie wykładu i umiejętność dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03a_W01 Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej i nieorganicznej, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. Doktorant w zależności od wybranego kierunku badań ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań. Doktorant ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii. Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki pomiarowych stosowanych przy badaniu właściwości materiałów nanokrystalicznych. Doktorant ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień chemicznych związanych bezpośrednio z tematem pracy doktorskiej. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W02, TICh_3A_W03, TICh_3A_W04, TICh_3A_W06 | — | C-1, C-2 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03a_U01 Posiada podstawową wiedzę do studiowania literatury z zakresu nanochemii. Doktorant potrafi ocenić przydatność metod instrumentalnych do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie wybranego kierunku badań. Doktorant potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań | TICh_3A_U08, TICh_3A_U13, TICh_3A_U14 | — | C-2, C-3 | — | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03a_K01 Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym | TICh_3A_K01, TICh_3A_K02, TICh_3A_K03 | — | C-2, C-3 | — | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03a_W01 Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej i nieorganicznej, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. Doktorant w zależności od wybranego kierunku badań ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań. Doktorant ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii. Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki pomiarowych stosowanych przy badaniu właściwości materiałów nanokrystalicznych. Doktorant ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień chemicznych związanych bezpośrednio z tematem pracy doktorskiej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03a_U01 Posiada podstawową wiedzę do studiowania literatury z zakresu nanochemii. Doktorant potrafi ocenić przydatność metod instrumentalnych do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie wybranego kierunku badań. Doktorant potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03a_K01 Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym | 2,0 | |
3,0 | Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2009
- W. Arabczyk, Materiały pomocnicze do wykładów w formie prezentacji Power Point
- G. Barrow, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1978
- P. Atkins, Chemia. Przewodnik po chemii fizycznej, PWN, Warszawa, 1997
- M. Jurczyk, Nanomateriały, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. I - Materials, Oxford University press, 2010
- A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010