Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii.
C-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.1
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.1
T-W-3Orbitale molekularne i chemia organiczna.1
T-W-4Teorie kwasów i zasad.1
T-W-5Typy odczynników chemicznych.1
T-W-6Efekty elektronow i steryczne.1
T-W-7Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych.2
T-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.1
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..1
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.1
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.1
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.1
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.1
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.1
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca zpoleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-4Zaliczenie kursu.3
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B01b_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
TICh_3A_W01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15M-2S-1
TICh_3A_B01b_W02
Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
TICh_3A_W01, TICh_3A_W03C-3T-W-15, T-W-14M-2, M-1, M-3S-1
TICh_3A_B01b_W03
Student tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
TICh_3A_W01, TICh_3A_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B01b_U01
Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
TICh_3A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2
TICh_3A_B01b_U02
Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
TICh_3A_U01, TICh_3A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B01b_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
TICh_3A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B01b_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
2,0
3,0Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B01b_W02
Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
2,0
3,0Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B01b_W03
Student tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane ze stereochemią, ale nie potrafi ich zastosować w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B01b_U01
Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B01b_U02
Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
2,0
3,0Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B01b_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
2,0
3,0Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  3. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
  4. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2005
  3. David G. Morris, Stereochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.1
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.1
T-W-3Orbitale molekularne i chemia organiczna.1
T-W-4Teorie kwasów i zasad.1
T-W-5Typy odczynników chemicznych.1
T-W-6Efekty elektronow i steryczne.1
T-W-7Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych.2
T-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.1
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..1
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.1
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.1
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.1
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.1
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.1
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.1
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca zpoleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.30
A-W-4Zaliczenie kursu.3
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej.
C-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.
Treści programoweT-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.
T-W-5Typy odczynników chemicznych.
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_W02Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.
Treści programoweT-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_W03Student tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii.
Treści programoweT-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane ze stereochemią, ale nie potrafi ich zastosować w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_U01Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U02potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii.
C-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.
Treści programoweT-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.
T-W-5Typy odczynników chemicznych.
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.
T-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.
T-W-3Orbitale molekularne i chemia organiczna.
T-W-4Teorie kwasów i zasad.
T-W-6Efekty elektronow i steryczne.
T-W-7Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_U02Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U01potrafi biegle pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną, inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
TICh_3A_U02potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii.
C-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.
Treści programoweT-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.
T-W-5Typy odczynników chemicznych.
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.
T-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.
T-W-3Orbitale molekularne i chemia organiczna.
T-W-4Teorie kwasów i zasad.
T-W-6Efekty elektronow i steryczne.
T-W-7Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B01b_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K01potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii.
C-3Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel.
Treści programoweT-W-1Współczesna definicja chemii organicznej.
T-W-2Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek.
T-W-5Typy odczynników chemicznych.
T-W-15Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów.
T-W-14Aniony enolanowe i aza-enolanowe.
T-W-8Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią.
T-W-9Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów..
T-W-10Wzory projektowe (rzutowe) Fischera.
T-W-11Konwencja konfiguracji Fischera.
T-W-12Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga.
T-W-13Układy z dwoma centrami chiralności.
T-W-3Orbitale molekularne i chemia organiczna.
T-W-4Teorie kwasów i zasad.
T-W-6Efekty elektronow i steryczne.
T-W-7Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0