Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami współczesnej chemii organicznej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami stereochemii. |
C-3 | Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiazań węgiel-węgiel. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesna definicja chemii organicznej. | 1 |
T-W-2 | Struktura i właściwości fizyczne cząsteczek. | 1 |
T-W-3 | Orbitale molekularne i chemia organiczna. | 1 |
T-W-4 | Teorie kwasów i zasad. | 1 |
T-W-5 | Typy odczynników chemicznych. | 1 |
T-W-6 | Efekty elektronow i steryczne. | 1 |
T-W-7 | Klasyfikacja związków organicznych - ugruntowanie wiedzy o grupach funkcyjnych. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia i definicje związane ze stereochemią. | 1 |
T-W-9 | Właściwości enancjomerów i diastereoizomerów.. | 1 |
T-W-10 | Wzory projektowe (rzutowe) Fischera. | 1 |
T-W-11 | Konwencja konfiguracji Fischera. | 1 |
T-W-12 | Konfiguracja absolutna. Reguły pierwszeństwa Cahna, Ingolda i Preloga. | 1 |
T-W-13 | Układy z dwoma centrami chiralności. | 1 |
T-W-14 | Aniony enolanowe i aza-enolanowe. | 1 |
T-W-15 | Alkilowanie nitryli, ketonów i estrów. Halogenowanie enoli i enolanów. | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Praca zpoleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu. | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
A-W-4 | Zaliczenie kursu. | 3 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis. |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | TICh_3A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15 | M-2 | S-1 |
TICh_3A_B01b_W02 Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W03 | — | C-3 | T-W-15, T-W-14 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
TICh_3A_B01b_W03 Student tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W03 | — | C-2 | T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_U01 Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje. | TICh_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
TICh_3A_B01b_U02 Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji . | TICh_3A_U01, TICh_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B01b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | TICh_3A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B01b_W02 Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B01b_W03 Student tłumaczy podstawowe zagadnienia dotyczące stereochemii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane ze stereochemią, ale nie potrafi ich zastosować w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_U01 Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B01b_U02 Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji . | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B01b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
- Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2005
- David G. Morris, Stereochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008