Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
Sylabus przedmiotu Transport ładunków specjalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Transport ładunków specjalnych | ||
Specjalność | Transport portowy i przemysłowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu podstaw fizyki, chemii i procesów transportowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z właściwościami ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności identyfikowania procesów i etapów transportu ładunków niebezpiecznych stwarzających zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Ukształtowanie umiejętności oceny ryzyka związanego z transportem ładunków. |
C-2 | Zapoznanie studentów z przepisami dotyczącymi transportu materiałów niebezpiecznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procedurami postępowania w sytuacji awaryjnej, z obowiązkami uczestników przewozu ładunków niebezpiecznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z bazami i kartami charakterystyk ładunków niebezpiecznych. Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji o charakterystykach ładunków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skolenie stanowiskowe BHP. Wprowadzenie do zajęć | 2 |
T-L-2 | Wzorcowanie i badania kontrolne analizatorów gazów. | 2 |
T-L-3 | Pomiar stężenia wybuchowego mieszaniny gazów, par cieczy i pyłów. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie temperatury zapłonu cieczy palnych. | 2 |
T-L-5 | Badanie zanieczyszczeń powietrza. Badanie stężenia gazów w mieszaninie. | 2 |
T-L-6 | Badanie zapylenia powietrza. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie pisemne | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka materiałów specjalnych i ich klasyfikacja. | 2 |
T-W-3 | Przepisy dotyczące transportu i magazynowania materiałów niebezpiecznych. | 2 |
T-W-4 | Oznaczenia wg. ADR, IMDG i RID. Nalepki ostrzegawcze, wzory i objaśnienia. Oznakowanie przesyłek i środków transportu. | 2 |
T-W-5 | Środki bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych. Załadunek i wyładunek. Elektryczność statyczna. Zakazy ładowania razem. | 1 |
T-W-6 | Warunki transportu luzem. | 1 |
T-W-7 | Warunki transportu w opakowaniach. | 1 |
T-W-8 | Obowiązki przewoźnika. | 1 |
T-W-9 | Zasady bezpieczeństwa składowania i przeładunku. | 1 |
T-W-10 | Postępowanie w razie zagrożenia. | 1 |
T-W-11 | Bazy danych o materiałach niebezpiecznych. | 1 |
T-W-12 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 2 |
A-L-3 | Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń. | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane z tansportem ładunków niebezpiecznych. | TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-4 | T-W-2, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D3-09_W02 Zna zasady przewozu ładunków niebezpiecznych, zna metody doboru opakowań transportowych do przewozu ładunków niebezpiecznych, zna metody oznakowania ładunków niebezpiecznych. | TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-3, C-4 | T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TR_1A_D3-09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych. | TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3, C-4 | T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-09_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z transportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach. | TR_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1, C-4 | T-W-11 | M-2, M-3 | S-2 |
TR_1A_D3-09_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z tansportem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane z tansportem ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | TR_1A_U03, TR_1A_U13, TR_1A_U16 | T1A_U02, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
TR_1A_D3-09_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych. | TR_1A_U17, TR_1A_U18 | T1A_U10, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D3-09_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | TR_1A_K02, TR_1A_K04 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna czynniki wpływające na zagrożenie związane z tansportem ładunków niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
TR_1A_D3-09_W02 Zna zasady przewozu ładunków niebezpiecznych, zna metody doboru opakowań transportowych do przewozu ładunków niebezpiecznych, zna metody oznakowania ładunków niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
TR_1A_D3-09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna procedury postępowania w sytuacji awaryjnej, zna obowiązki uczestników przewozu w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-09_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach związanych z transportem ładunków niebezpiecznych, o właściwościach ładunków, potrafi korzystać z baz danych o ładunkach. | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji |
3,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, ale umiejętność ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się źródłami literatury, bazami danych i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o właściwościach ładunków, o zagrożeniu związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań. | |
TR_1A_D3-09_U02 Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z tansportem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać środki zmniejszające zagrożenie związane z tansportem ładunków niebezpiecznych, potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować czynników wpływających na zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających te zagrożenia, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny. |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające te zagrożenia, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować podstawowe czynniki wpływające na zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające zagrożenie pożarowe ładunków, popełnia sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające korekt, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające te zagrożenia, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały. | |
TR_1A_D3-09_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń związanych z tansportem ładunków niebezpiecznych. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować rozwiązań inżynierskich zapobiegających zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, nie potrafi odpowiednio wybrać i zastosować metod, narzędzi lub środków służących do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń. |
3,0 | Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody, narzędzia lub środki służące do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń, popełnia jednak błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt. | |
3,5 | Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody, narzędzia lub środki służące do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń, popełnia nieliczne błędy w tym postępowaniu, wymagające korekt, potrafi określić podstawowe kryteria doboru tych metod, środków lub narzędzi. | |
4,0 | Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody, narzędzia lub środki służące do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń, potrafi uzasdnić swój wybór, potrafi określić podstawowe kryteria doboru tych metod, środków lub narzędzi. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody, narzędzia lub środki służące do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń, potrafi uzasdnić swój wybór, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria doboru tych metod, środków lub narzędzi. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych, potrafi wybrać i zastosować podstawowe metody, narzędzia lub środki służące do zapobiegania zagrożeniom związanym z transportem ładunków niebezpiecznych lub minimalizowania skutków zaistniałych zagrożeń, potrafi uzasdnić swój wybór, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria doboru tych metod, środków lub narzędzi, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D3-09_K01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenia związane z transportem ładunków niebezpiecznych, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i zespołową. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, nie przykłada staranności do obliczeń, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. Nie wykazuje wrażliwości na występujące zagrożenia i nie ma świadomości związanego z nimi ryzyka. |
3,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, w tym starannego doboru metod i wykonania obliczeń, ale pomimo to popełnia błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
3,5 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - popełnia jednak sporadyczne błędy w tym postępowaniu wymagające kontroli i korekt, Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania badań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
4,5 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. | |
5,0 | Student wykazuje wrażliwość na występujące zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka, stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania oceny ryzyka, w tym starannego doboru metod obliczeniowych, starannego i dokładnego wykonywania obliczeń - nie popełnia błędów w tym postępowaniu. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych., Grupa IMAGE, Warszawa, 2000
- Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
- Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
- Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2009. Transport w praktyce., Grupa Image, Warszawa, 2010
- Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych, Grupa Image, Warszawa, 2000
- Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebezpiecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990
Literatura dodatkowa
- Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, PRS, 2007
- USTAWA o przewozie towarów niebezpiecznych, Dz.U. z 2011 nr 227 poz. 1367, 2011