Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy

Sylabus przedmiotu Przewozy drogowe i śródlądowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przewozy drogowe i śródlądowe
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zagadnienia prawne w transporcie; Infrastruktura transportu wodnego; Podstawy technik transportowych, Ładunkoznawstwo i techniki składowania; Środki transportu naziemnego i powietrznego, Środki transportu wodnego; Organizacja i zarządzanie w transporcie, Inżynieria ruchu, Systemy transportowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami przewozów drogowych i śródlądowych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych3
T-A-2Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych.3
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej.3
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych3
T-A-5Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach2
T-A-6Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego3
T-W-2Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego3
T-W-3Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych3
T-W-4Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym4
T-W-5Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic.2
T-W-6Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku.3
T-W-7Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)3
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.3
T-W-9Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych3
T-W-10Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zajęć14
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu samochodowego oraz śródlądowego i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-4S-2
TR_1A_D4-06_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W05, TR_1A_W10, TR_1A_W12, TR_1A_W13, TR_1A_W14, TR_1A_W16T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-06_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań przewozowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U13T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
TR_1A_D4-06_U02
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności transportowej
TR_1A_U18T1A_U10InzA_U03C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-06_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02, TR_1A_K04, TR_1A_K07, TR_1A_K08T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-3T-W-7, T-W-10, T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu samochodowego oraz śródlądowego i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-06_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-06_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań przewozowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-06_U02
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności transportowej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-06_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w

Literatura podstawowa

  1. Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
  3. Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej, Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
  4. Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
  5. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria Ruchu Drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności., Warszawa, 2008
  6. Krystek R.. Praca zbiorowa., Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
  7. Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Difin, Warszawa, 2008
  8. Tołkacz L., Szanse rozwoju żeglugi śródlądowej, WTM, PS, Szczecin, 2007
  9. Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa; Tom I; Szlaki turystyki zbiorowej, WTM, PS, Szczecin, 2007
  10. Tołkacz L., Śródlądowa turystyka zbiorowa; Tom II; Turystyczne śródlądowe statki pasażerskie, WTM, PS, Szczecin, 2009
  11. Wojewódzka-Król K., Rolbecki R.:, Koncepcja strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce., Sopot, 2007
  12. Pr. zbiorowa pod kierunkiem H. Słoty, Zarządzanie gospodarką wodną w Polsce., Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie., Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Komisja Europejska, 2011
  2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego, 2009
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U.UE.L.2009.300.72);, 2009
  4. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych., 2009
  5. Rozporządzenie Rady ministrów z dnia 07 maja 2002r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych (Dz. U. z 2002r., nr 77, poz. 695, 2002
  6. USTAWA z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, 1984
  7. USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych3
T-A-2Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych.3
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej.3
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych3
T-A-5Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach2
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego3
T-W-2Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego3
T-W-3Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych3
T-W-4Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym4
T-W-5Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic.2
T-W-6Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku.3
T-W-7Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)3
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.3
T-W-9Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych3
T-W-10Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zajęć14
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-06_W01Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu samochodowego oraz śródlądowego i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami przewozów drogowych i śródlądowych
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego
T-W-2Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-06_W02Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie samochodowym oraz zegłudze śródlądowej, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
TR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
TR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami przewozów drogowych i śródlądowych
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawy wiedzy o przewozach drogowych i śródlądowych Treść: Fazy rozwoju przewozów drogowych i śródlądowych w czasach starożytnych. Fazy rozwoju w czasach drogowych i śródlądowych nowożytnych. Zalety i wady transportu zmechanizowanego i nie zmechanizowanego
T-W-2Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego
T-W-3Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych
T-W-4Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym
T-W-5Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic.
T-W-6Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku.
T-W-7Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.
T-W-9Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych
T-W-10Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych
T-A-2Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych.
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej.
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych
T-A-5Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-06_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań przewozowych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych
Treści programoweT-W-2Temat: Rynek przewozów drogowych Treść: Definicja przewoźnika drogowego; Segmenty główne rynku przewozów drogowych. Funkcje krajowego transportu drogowego; Funkcje międzynarodowego transportu drogowego
T-W-3Temat: Rodzaje przewozów w transporcie drogowym Treść: Niezarobkowy przewóz drogowy, Regularny przewóz osób, Regularny przewóz specjalny, Przewóz wahadłowy, Warunki wykonywania przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych, Zasady organizacji przewozów pasażerów. Przewóz okazjonalny, Przewóz kabotażowy, Transport kombinowany, Międzynarodowy transport kombinowany, podział przewozów kombinowanych
T-W-5Temat: Klasyfikacja przewozów drogowych wg trybów funkcjonowania Treść: Integralny model funkcjonalny transportu drogowego. Zasady organizacji przewozów ładunków. Zasady organizacji przewozów drogowych w trybie Point– to – point traffic oraz Multi – point traffic.
T-W-6Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku.
T-W-7Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.
T-W-9Temat: Zasady organizacji przewozów śródlądowych Treść: Uwarunkowania infrastrukturalne organizacji przewozów śródlądowych: śródlądowe drogi wodne w świetle standardów europejskich i przepisów polskich, porty i przystanie rzeczne Wielozadaniowość infrastruktury związanej z drogami wodnymi i jej atuty środowiskowe; Zasady organizacji przewozów śródlądowych pasażerów. Zasady przygotowania ładunku do przewozu żeglugą śródlądową. Zasady organizacji przewozów śródlądowych ładunków. Wady i zalety zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach. Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach śródlądowych
T-W-10Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych.
T-A-2Analiza błędów w zakresie zabezpieczenia oraz mocowania ładunków w przewozach drogowych.
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju przewozów śródlądowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-06_U02Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności transportowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów drogowych i śródlądowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
Treści programoweT-W-4Temat: Regulacje prawne dot. przewozów drogowych Treść: warunki uzyskania licencji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego; zezwolenie na wykonanie przewozów drogowych: zezwolenia krajowe, zezwolenia zagraniczne; Kompetencje zawodowe przewoźnika, warunki uzyskania certyfikatu kompetencji zawodowych; przyczyny cofania licencji; nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego wg rozporządzeń PE i Rady WE wprowadzające zmiany na rynku transportowym
T-W-6Temat: Zasady przygotowania ładunku do przewozu transportem drogowym Treść: Rodzaje ładunków, Rodzaje jednostek ładunkowych, Zasady organizacji procesu przeładunkowego, Reguły mocowania i zabezpieczania ładunku.
T-W-8Temat: Rynek przewozów śródlądowych Treść: Współczesne sfery zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach, Uwarunkowania prawne funkcjonowania żeglugi śródlądowej: warunki funkcjonowania polskich armatorów na rynku UE, dostęp do rynku przewozów w żegludze śródlądowej, dostęp do zawodu przewoźnika w żegludze śródlądowej, Tendencji rozwoju żeglugi śródlądowej w krajach UE.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych
T-A-5Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-06_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
Treści programoweT-W-7Temat: Technologie informatyczne i telematyczne w przewozach drogowych Treść: Systemy automatycznej lokalizacji pojazdów (Advanced Vehicle Location); Systemy komunikacji (Communications), Systemy Bezpieczeństwa (Security System), Systemy bazodanowe, zarządzania informacją (Data Management, GIS), Systemy Wspomagania komputerowego planowania i pracy dyspozytora (Computer Aided Dispatch and Scheduling), Systemy Priorytetowania w zarządzaniu i sterowaniu ruchem (Traffic Signal Priority), System Zarządzania Incydentami Ruchowymi (Incident Management System); Centra Zarządzania Ruchem (Transportation Management/ Operations Center); Systemy zarządzania parkowaniem (Parking Management Systems)
T-W-10Temat: Przewozy kombinowane „przewozy drogowe – przewozy śródlądowe” Treść: zasady organizacji przewozów kombinowanych; uwarunkowania infrastrukturalne; jednostki ładunkowe, urządzenia przeładunkowe i manipulacyjne; tabor drogowy wykorzystywany w przewozach kombinowanych; flora rzeczna wykorzystywana w przewozach kombinowanych; dokument na przewóz kombinowany. Uwarunkowania prawne organizacji przewozów kombinowanych.
T-A-1Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów drogowych
T-A-5Analiza polityki transportowej UE w zakresie zastosowania żeglugi śródlądowej w przewozach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie oceny średniej z 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w