Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw
Sylabus przedmiotu Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Specjalność | Inżynieria ruchu w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zagadnienia prawne w ruchu drogowym |
W-2 | Inżynieria ruchu (podstawy) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie student z obowiązującymi przepisami z zakresu ruchu drogowego, wymagań odnośnie pojazdów i kierujących. |
C-2 | Znajomość znaków i sygnałów drogowych. |
C-3 | Wiedza z zakresu organów kontroli ruchu drogowego oraz administracji drogowej. |
C-4 | Znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego: czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego, organy odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu, przyczyny i okoliczności wypadków. |
C-5 | Umiejetność wskazywania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Komputerowe ćwiczenia labolatoryjne: zastosowanie przepisów ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych. Analiza i statystyka wypadków. Metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. Techniczne rozwiązania poprawy bezpieczeństwa ruchu. Przykłady oraz zagadnienia teoretyczne. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konwencja Wiedeńska, Dyrektywy Europejskie, Prawo o ruchu drogowym. | 2 |
T-W-2 | Ruch drogowy: ruch pojazdów, ruch pieszych, porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach. | 2 |
T-W-3 | Znaki i sygnały drogowe. | 1 |
T-W-4 | Pojazdy: warunki techniczne pojazdów, warunki dopuszczenia do ruchu. | 2 |
T-W-5 | Kierujący: uprawnienia do kierowania, badania, szkolenie i egzaminowanie. | 1 |
T-W-6 | Kontrola ruchu drogowego, organy kontroli i administracji ruchu drogowego, zarządcy dróg. | 2 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu. | 2 |
T-W-8 | Rejestracja, analiza i statystyka wypadków, miara wypadkowości, bezpieczeństwa i zagrożenia wypadkowego. | 2 |
T-W-9 | Okoliczności, przyczyny i skutki wypadków. | 3 |
T-W-10 | Kierunki i sposoby poprawy bezpieczeństwa ruchu. Inżynierskie metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. | 2 |
T-W-11 | Infrastruktura drogowa wpływająca na bezpieczeństwo ruchu. | 3 |
T-W-12 | Efektywność modernizacji dróg. | 3 |
T-W-13 | Organy i instytucje kontrolujące, odpowiedzialne i dbające o bezpieczeństwo ruchu drogowego. | 2 |
T-W-14 | Szkolenie i egzaminowanie kierowców oraz warunki techniczne pojazdów. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | studiowanie literatury | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające oraz problemowe. |
M-2 | Labolatoria: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń labolatoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-01_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym | TR_1A_W05 | T1A_W03, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-01_W02 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie | TR_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-01_U01 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej | TR_1A_U18 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-01_U03 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym | TR_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_D4-01_U11 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D4-01_K08 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-01_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze prawa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
TR_1A_D4-01_W02 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-01_U01 Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
TR_1A_D4-01_U03 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące bezpieczeństwa i prawa w ruchu drogowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje | |
TR_1A_D4-01_U11 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspektyi prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D4-01_K08 Student jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Korjat A., Bezpieczeństwo ruchu drogowego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2010, ISBN 978-83-60738-99-3.
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011, ISBN 978-83-206-1707-8.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym., 2011
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym., 2011
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych., 2011
- Rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2001 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia., 2011
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie., 2011
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów., 2011