Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport chłodniczy i paliw

Sylabus przedmiotu Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Banaszek <Andrzej.Banaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z historii powszechnej na poziomie podstawowym i średnim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
C-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy44
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim30
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Wykład informacyjny 2. Dyskusja dydaktyczna
M-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-1_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_A01-1_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu
TR_1A_U06, TR_1A_U11T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-1_W01
ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim wraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0Student był mało aktywny na zajaeciach i posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0Student był średnio aktywny na zajęciach oraz dobrą podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i zeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
5,0Student był bardzo aktywny na zajęciach, przygotował własne ciekawe informacje z zakresu przedmiotu oraz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_A01-1_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu

Literatura podstawowa

  1. 1. Labuda G., Dzieje Szczecina, Wydawnictwo Poznańskie, 1963-1990, 2011, Tom I-IV
  2. 2. Wulle A.A. 1989, Der Stettiner Vulcan, Koehler, Herford, 1989
  3. 3. Stocznia Szczecińska S.A., 1998, Stocznia Szczecińska, Studio 69, Szczecin, 1998, wyd.1
  4. 4. Kosiarz E., Bitwy Morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974

Literatura dodatkowa

  1. 1. Pohl K., Kontenerowce, Zapol, Szczecin, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy44
T-W-2Zaliczenie przedmiotu1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Studiowanie historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim30
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_W01ma podstawową wiedzę z zakresu historii rozwoju okretownictwa, żeglarstwa i techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
C-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie
Treści programoweT-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy
T-W-2Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-11. Wykład informacyjny 2. Dyskusja dydaktyczna
M-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim wraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0Student był mało aktywny na zajaeciach i posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0Student był średnio aktywny na zajęciach oraz dobrą podstawową wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,5Student był średnio aktywny na zajęciach oraz posiada dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i zeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
5,0Student był bardzo aktywny na zajęciach, przygotował własne ciekawe informacje z zakresu przedmiotu oraz posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_A01-1_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami z zakresu kojarzenia zdarzeń z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim, oraz kojarzenia ich ze zdarzeniami histirii powszechnej, uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi i ekonomicznymi z danego okresu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Umiejetnośc kojarzenia przez studenta zdarzeń w historii rozwoju okretownictwa i żeglarstwa na Pomorzy Zachodnim z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi , ekonomicznymi, socjologicznymi i historycznymi w danym okresie
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zdarzeniami z historii rozwoju okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim
Treści programoweT-W-11. Początki okrętownictwa na Pomorzu. Osady w Wolinie i Szczecinie. Początki żeglarstwa Słowian 2. Rola Hanzy w rozwoju portów, okrętownictwa i żeglarstwa.Typy ówczesnych statków żaglowych 3. Panowanie Szwecji i rozwój budownictwa okrętowego, żeglarstwa` i handlu zamorskiego. 4. Wynalezienie maszyny parowej i pierwsze statki z napędem parowym na Bałtyku i w Szczecinie. S/s Dievenow 5. Powstanie stoczni produkcyjnych w Szczecinie. Stocznie Vulcan , Oderwerke i Nuschke. Rozwój portu i strefy wolnocłowej. Rozwój połączeń liniowych ze Sandynawią. 6. Czterofajkowce i Szczecińska Błękitna Wstęga Atlantyku. Rozwój budownictwa okrętów wojennych przed I wojną światową. Wynalezienie napędu turbinowego statków w Szczecinie. Rozwój żeglarstwa turystycznego. Wykorzystanie statków o napędzie żaglowym w rybołówstwie i do transportu rzecznego i przybrzeżnego. 7. Udział szczecińskich okrętów wojennych i handlowych w I wojnie światowej 8. Okres międzywojenny, Ackermann, Brauenlich i Gruebel. Rozwój portu. II wojna światowa 9.Historia budownictwa okrętowego w Stoczni Warskiego w latach 1951-1990. Powojenny rozwój portu.Działalność Polskiej Żeglugi Morskiej w Szczecinie. Przedsiębiorstwa połowów dalekomorskich 10. Sukcesy szczecińskiego jachtingu. Kapitan Kuba Jaworski i S/y Spaniel. Rozwój szczecińskiego przemysłu jachtowego 11. Połączenia promowe Polski z Danią i Szwecją. Polferies i Unity Lines. 12. Porta Holding S.A. i jej sukcesy w światowym budownictwie okrętowym 1992-2002. Kryzys okrętownictwa i zamknięcie stoczni. 13. Nowe perspektywy
T-W-2Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna
M-11. Wykład informacyjny 2. Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu i aktywności studenta na wykładzie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności kojarzenia zdarzeń zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu kojarzenia zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
3,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia ogólnych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia średnioszczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółowych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu kojarzenia szczegółówych zdarzeń z zakresu historii okrętownictwa i żeglarstwa na Pomorzu Zachodnimwraz z uwarunkowaniami etyczno-społecznymi, socjologicznymi, ekonomicznymi z danego okresu