Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne wodnych środków transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy energetyczne wodnych środków transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy teorii systemów. Maszyny cieplne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rodzajów, budowy i charakterystyki systemów energetycznych stosowanych w wodnych środkach transportu. Źródła energii pierwotnej. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energiii w systemach energetycznych wodnych środków transportu. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu napędowego statku z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych. | 27 |
T-L-2 | Zaliczenia laboratoriów. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje, przeznaczenie i klasyfikacja systemów energetycznych wodnych środków transportu. | 4 |
T-W-2 | Rozwiązania elektrowni i systemów grzewczych. | 2 |
T-W-3 | Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe. | 2 |
T-W-4 | Specyfika rozwiązań systemów energetycznych statków morskich i rzecznych. | 2 |
T-W-5 | Współpraca układu silnik - śruba - kadłub: zmienne warunki pływania. Możliwości rozszerzenia pola pracy silnika: zastosowanie śrub o skoku nastawnym, przekładni mechanicznych, przekładni hydraulicznych i elektrycznych. Charakterystyki napędowe. | 4 |
T-W-6 | Ogólna charakterystyka elementów tworzących systemy energetyczne. | 2 |
T-W-7 | Nośniki i źródła energii dla okrętów. | 2 |
T-W-8 | Systemy i instalacje siłowni motorowych - przeznaczenie, ogólne wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom. | 6 |
T-W-9 | Ogólna charakterystyka siłowni turboparowych, turbogazowych i kombinowanych. | 5 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i opracowywanie sprawozdań. | 20 |
A-L-3 | Zaliczanie laboratoriów. | 3 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 29 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C26-1_W01 Znajomość podstawowych rodzajów systemów energetycznych wodnych środków transportu. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania. | TR_1A_W02, TR_1A_W06, TR_1A_W07 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C26-1_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie wodnym oraz potrafi krytycznie ocenić wodne systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. | TR_1A_U10, TR_1A_U11, TR_1A_U13 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-L-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C26-1_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych wodnych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | TR_1A_K02, TR_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C26-1_W01 Znajomość podstawowych rodzajów systemów energetycznych wodnych środków transportu. Podstawowa wiedza z zakresu konwersji energii. Zagadnienia współpracy elementów głównego układu napędowego statku w różnych warunkach pływania. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C26-1_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do analizy systemów, ze szczególnym uwzględnieniem okrętowych systemów energetycznych, potrafi dostrzegać aspekty systemowe dotyczące zagadnień energetycznych w transporcie wodnym oraz potrafi krytycznie ocenić wodne systemy transportowe z punktu widzenia ich efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C26-1_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych wodnych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Chmielniak T.J., Technologie energetyczne, Wyd. Ucz. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
Literatura dodatkowa
- J. Szargut J. i inni., Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Fundacja Poszanowania Energii, Warszawa, 1994