Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie
Sylabus przedmiotu Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geografii gospodarczej i podstawoych zagadnień z mechaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania i analizy infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Infrastruktura transportu samochodowego. Budowa i wyposażenie dróg. | 4 |
T-A-2 | Infrastruktura transportu kolejowego. Budowa i wyposażenie linii kolejowych. | 4 |
T-A-3 | Infrastruktura i wyposażenie lotnisk. | 4 |
T-A-4 | Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć | 1 |
T-W-2 | Rys historyczny rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna infrastruktury liniowej i punktowej transportu naziemnego i powietrznego. | 2 |
T-W-4 | Drogi samochodowe. Kształtowanie geometryczne, konstrukcja drogi. Autostrady, drogi ekspresowe, ulice. Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. | 8 |
T-W-5 | Drogi kolejowe. Zasady kształtowania układu geometrycznego toru, konstrukcja drogi. Utrzymanie nawierzchni kolejowej i podtorza. Linie, stacje i węzły kolejowe. Trakcje elektryczne, systemy sterowania ruchem kolejowym. | 8 |
T-W-6 | Drogi i porty lotnicze. Infrastruktura lotnisk. | 4 |
T-W-7 | Sieci transportowe. Aspekty organizacyjne i ekonomiczne infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | 2 |
T-W-8 | Ocena rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego w Polsce. Kierunki rozwoju infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń i do zaliczenia. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu, udział w egzaminie. | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnietych efektów na zajeciach (ćwiczenia) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C01_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i wykorzystania infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego | TR_1A_W08 | T1A_W04, T1A_W05 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C01_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania stacjonarnych obiektów tworzących infrastrukturę tansportu naziemnego i powietrznego | TR_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | TR_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C01_W01 Student ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i wykorzystania infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C01_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania stacjonarnych obiektów tworzących infrastrukturę tansportu naziemnego i powietrznego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie skutki działalności inżynierskiej w zakresie infrastruktury transportu naziemnego i powietrznego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji wymaganych przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2009
- Wojewódzka - Król K., Rozwój infrastruktury transportu, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2002
- Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, OWPW, Warszawa, 2006
- Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L., Infrastruktura transportu, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1998
- Towpik K., Infrastruktura transportu kolejowego, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Niedzielski P., Tomanek R. (red.), Innowacje w transporcie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2010
- Neider J., Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa, 2012