Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Inżynieria ruchu w transporcie

Sylabus przedmiotu Informatyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Żelazny <Katarzyna.Zelazny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu użytkownia i zastosowania komputerów
W-2Podstawowe umiejętności posługiwania się systemem operacyjnym Windows, przetwarzania tekstów, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego oraz pojęcia baz danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
C-2Umiejętność praktycznego zarządzania zasobami danych.
C-3Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonywanie obliczeń inżynierskich (praca z wieloma arkuszami, dane tabelaryczne) z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego2
T-L-2Tworzenie i formatowanie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.2
T-L-3Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczania obiektów tworzonych w innych aplikacjach.2
T-L-4Kolokwium sprawdzające2
T-L-5Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego.10
T-L-6Relacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących zgadnień transportowych.10
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć4
A-L-4Przygotowanie materiałów na zajęcia8
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
M-2Praca grupowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B09_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
TR_1A_W03T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B09_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U08T1A_U07C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B09_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-3T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B09_W01
Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B09_U01
Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
2,0Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wykorzystać postawowe typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów bez możliwości ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu, rozwiązywać proste zadania inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu oraz wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać proste zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,0Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych i wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B09_K01
Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Dec Z., ABC.. Worda 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  2. Czajkowski M., Poznajemy ...Excela 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  3. Kuciński K., Poznajemy...Accessa 2000, Edition 2000, Kraków, 2000
  4. Stachurski A., Wprowadzenie do optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Cassel P., Eddy C., Access - Baza danych dla każdego, Helion, Gliwice, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonywanie obliczeń inżynierskich (praca z wieloma arkuszami, dane tabelaryczne) z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego2
T-L-2Tworzenie i formatowanie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.2
T-L-3Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczania obiektów tworzonych w innych aplikacjach.2
T-L-4Kolokwium sprawdzające2
T-L-5Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego.10
T-L-6Relacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących zgadnień transportowych.10
T-L-7Zaliczenie przedmiotu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury2
A-L-3Przygotowanie się do zajęć4
A-L-4Przygotowanie materiałów na zajęcia8
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B09_W01Student zdobywa wiedzę z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych dotyczących zagadnień transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W03ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, technik programowania, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania zadań technicznych i w zarządzaniu transportem; zna zasady bezpieczeństwa informacji elektronicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
Treści programoweT-L-5Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu sieci komputerowych, systemów operacyjnych oraz korzystania z komputerowego wspomagania w rozwiązywaniu zadań technicznych
3,0Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu pracy w systemie operacyjnym, podstawowych pojęć dotyczących sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
3,5Student posiada wiedzę na poziomie podstawowym z zakresu organizacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych oraz możliwości rozwiązywania zadań technicznych.
4,0Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, podstawowych rodzajów sieci komputerowych i aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
5,0Student posiada w pełni wiedzę w zakresie organizacji i modyfikacji pracy w systemie operacyjnym, architektury sieci komputerowych, aplikacji sieciowych oraz korzystania z komputerowego wspomagania rozwiązywania zadań technicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B09_U01Student powinien wykazać się umiejętnościami posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego.
C-2Umiejętność praktycznego zarządzania zasobami danych.
Treści programoweT-L-2Tworzenie i formatowanie różnych typów wykresów do prezentacji i interpretacji otrzymanych wyników oraz błędów pomiarów. Analiza regresyjna.
T-L-3Tworzenie dokumentów tekstowych prezentujących otrzymane wyniki eksperymentów z wykorzystaniem technik umieszczania obiektów tworzonych w innych aplikacjach.
T-L-5Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego.
T-L-6Relacyjne bazy danych (projektowanie, tworzenie w postaci aplikacji) do przechowywania i wykorzystywania informacji dotyczących zgadnień transportowych.
T-L-1Wykonywanie obliczeń inżynierskich (praca z wieloma arkuszami, dane tabelaryczne) z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi arkusza kalkulacyjnego
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności posługiwania się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
3,0Student potrafi wykorzystać postawowe typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów bez możliwości ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu, rozwiązywać proste zadania inżynierskie.
3,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, stworzyć relacyjną bazę danych według wskazanego projektu oraz wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać proste zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,0Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych i wykorzystać zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne.
4,5Student potrafi wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.
5,0Student potrafi w pełni wykorzystać różne typy wykresów i możliwości ich formatowania, opracować dokument prezentujący wyniki i błędy z otrzymanych eksperymentów z możliwością ich analizy, zaprojektować i stworzyć relacyjną bazę danych w postaci aplikacji oraz wykorzystać i zaprezentować zawarte w niej informacje, rozwiązywać zadania inżynierskie, w tym optymalizacyjne z samodzielnym tworzeniem modelu obiektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B09_K01Student umie współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność pracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań technicznych
Treści programoweT-L-5Rozwiązywanie zadań inżynierskich, w tym optymalizacyjnych z zakresu problematyki transpotowej, z wykorzystaniem zaawansowanych funcji arkusza kalkulacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne przy stanowisku komputerowym
M-2Praca grupowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanych materiałów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,0Student potrafi realizować zadania w grupie ale nie potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
3,5Student potrafi realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,0Student potrafi organizować i realizować zadania w grupie i podporządkować się zasadom pracy w zespole i ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania.
4,5Student potrafi organizować i zaproponować własne pomysły przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.
5,0Student potrafi organizować i podejmować własne inicjatywy przy realizacji zadań w grupie oraz jest odpowiedzialny za realizowane wspólnie zadanie.