Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Optymalizacja i wspomaganie decyzji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Optymalizacja i wspomaganie decyzji
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunku wektorowego.
W-2Podstawy analizy matematycznej.
W-3Podstawy rachunku różniczkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania sformułowanych zadań optymalizacji w transporcie wodnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.3
T-A-2Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w transporcie wodnym.2
T-A-3Rozwiązanie sformułowanego zadania wybraną metodą.3
T-A-4Dyskusja wyników i sformułowanie wniosków.1
T-A-5Zaliczenie zajęć.1
10
wykłady
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji.1
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).1
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).3
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).2
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne)3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.13
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć.2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Własne studia literaturowe.11
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykładów na podstawie wyników egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-13_W01
Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
TR_2A_W03, TR_2A_W08, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-13_U01
Absolwent potrafi formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U16T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-13_K01
Działając w sposób kreatywny i przedsiębiorczy Absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie ze świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
TR_2A_K04, TR_2A_K05T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06InzA2_K02C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-13_W01
Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
2,0Absolwent nie wykazuje się wystarczającą wiedzą, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
3,0Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną na minimalnym zadowalającym poziomie, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
3,5Absolwent ma zadowalająco ale ze znacznymi brakami uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
4,0Absolwent ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
4,5Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną powyżej średniego poziomu , w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
5,0Absolwent ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-13_U01
Absolwent potrafi formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
3,0Absolwent potrafi, spełniając minimalne kryteria, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
3,5Absolwent potrafi, zadowalająco ale ze znacznymi brakami, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
4,0Absolwent potrafi dobrze formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
4,5Absolwent potrafi, powyżej średniegiego standardu z niewielkimi błędami, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-13_K01
Działając w sposób kreatywny i przedsiębiorczy Absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie ze świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
2,0Absolwent nie wykazuje zadowalającego poziomu kreatywności i przedsiębiorczości oraz nie potrafi zadowalająco współdziałać i pracować w grupie,a przy tym wykazuje się niezadowalającą świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
3,0Wykazując bardzo niski poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent słabo współdziała i pracuje w grupie z bardzo niską świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
3,5Mając niski poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent słabo współdziała i pracuje w grupie z niewielką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
4,0Wykazując znaczący poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie z wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
4,5Wykazując wysoki poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie z wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
5,0Wykazując bardzo wysoki poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie z bardzo wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.

Literatura podstawowa

  1. Amborski K., Podstawy metod optymalizacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  2. Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Popov O.S., Metody numeryczne i optymalizacja, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  4. Stadnicki J., Teoria i praktyka rozwiązywania zadań optymalizacji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  5. Sekulski Z., Wybrane problemy optymalizacji wielokryterialnej we wstępnym projektowaniu konstrukcji kadłuba statków morskich, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Bhatti M.A., Practical Optimization Methods with Mathematica Applications, Springer Verlag, 2000
  2. Sójka Z., Statek optymalny, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1964
  3. Szymczak Cz., Elementy teorii projektowania, PWN, Warszawa, 1998
  4. Tarnowski W., Optymalizacja i polioptymalizacja w technice, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.3
T-A-2Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w transporcie wodnym.2
T-A-3Rozwiązanie sformułowanego zadania wybraną metodą.3
T-A-4Dyskusja wyników i sformułowanie wniosków.1
T-A-5Zaliczenie zajęć.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji.1
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).1
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).3
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).2
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne)3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.13
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Własne studia literaturowe.11
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-13_W01Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozpoznawania w praktyce i formułowania matematycznego zadań optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
Treści programoweT-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.
T-A-2Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w transporcie wodnym.
T-A-3Rozwiązanie sformułowanego zadania wybraną metodą.
T-A-5Zaliczenie zajęć.
T-A-4Dyskusja wyników i sformułowanie wniosków.
T-W-1Podstawowe sformułowania i klasyfikacja zadań optymalizacji.
T-W-2Ogólne sformułowanie algorytmu rozwiązywania zadań optymalizacji. Klasyfikacja algorytmów optymalizacji (przeszukiwania, poszukiwania, adaptacyjne).
T-W-3Omówienie wybranych algorytmów przeszukiwania (systematycznego przeszukiwania, losowego przeszukiwania), poszukiwania (spadku względem współrzędnych, gradientowe) i adaptacyjnych (symulowanego wyżarzania, strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne).
T-W-4Metody uwzględnienia ograniczeń w zadaniach optymalizacyjnych (metoda Lagrange’a, metody funkcji kary).
T-W-5Heurystyczne algorytmy optymalizacji (strategie ewolucyjne, algorytmy genetyczne, symulowane wyżarzanie, inne)
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykładów na podstawie wyników egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie wykazuje się wystarczającą wiedzą, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
3,0Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną na minimalnym zadowalającym poziomie, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
3,5Absolwent ma zadowalająco ale ze znacznymi brakami uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
4,0Absolwent ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
4,5Absolwent ma uporządkowaną i pogłębioną powyżej średniego poziomu , w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
5,0Absolwent ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną, w zakresie formułowania i rozwiązywania zadań optymalizacji, wiedzę dotyczącą projektowania i użytkowania obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w transporcie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-13_U01Absolwent potrafi formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
Treści programoweT-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.
T-A-2Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w transporcie wodnym.
T-A-3Rozwiązanie sformułowanego zadania wybraną metodą.
T-A-5Zaliczenie zajęć.
T-A-4Dyskusja wyników i sformułowanie wniosków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie potrafi zadowalająco formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
3,0Absolwent potrafi, spełniając minimalne kryteria, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
3,5Absolwent potrafi, zadowalająco ale ze znacznymi brakami, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
4,0Absolwent potrafi dobrze formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
4,5Absolwent potrafi, powyżej średniegiego standardu z niewielkimi błędami, formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
5,0Absolwent potrafi bardzo dobrze formułować, integrując wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin właściwych dla transportu, hipotezy, planować i przeprowadzać, stosując wlaściwe metody i narzędzia, symulacje komputerowe dotyczące optymalizacji środków i systemów transportowych oraz interpretować wyniki i wyciągać wnioski dotyczące podejmowania decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-13_K01Działając w sposób kreatywny i przedsiębiorczy Absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie ze świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami optymalizacji i nabycie przez nich umiejętności doboru metod optymalizacji do określonych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie wodnym.
Treści programoweT-A-1Przykłady zastosowań poznanych metod optymalizacji do optymalizacji funkcji analitycznych.
T-A-2Sformułowanie zadania i modelu optymalizacyjnego dla wybranego problemu decyzyjnego w transporcie wodnym.
T-A-3Rozwiązanie sformułowanego zadania wybraną metodą.
T-A-5Zaliczenie zajęć.
T-A-4Dyskusja wyników i sformułowanie wniosków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Absolwent nie wykazuje zadowalającego poziomu kreatywności i przedsiębiorczości oraz nie potrafi zadowalająco współdziałać i pracować w grupie,a przy tym wykazuje się niezadowalającą świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
3,0Wykazując bardzo niski poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent słabo współdziała i pracuje w grupie z bardzo niską świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
3,5Mając niski poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent słabo współdziała i pracuje w grupie z niewielką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
4,0Wykazując znaczący poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie z wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
4,5Wykazując wysoki poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie z wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.
5,0Wykazując bardzo wysoki poziom kreatywności i przedsiębiorczości Absolwent potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie z bardzo wysoką świadomością odpowiedzialności za pracę własną i zadania realizowanie przez grupę do której należy.