Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Ładunki niebezpieczne i wielkogabarytowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ładunki niebezpieczne i wielkogabarytowe
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ładunkoznawstwo i techniki składowania, Środki transportu naziemnego i powietrznego, Środki transportu wodnego, Organizacja i zarządzanie w transporcie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-8Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej z zakresu transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych2
T-W-2Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych,2
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.2
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie2
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych40
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
TR_1A_W05T1A_W03, T1A_W08InzA_W03C-1, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W04
Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
TR_1A_W07T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W02C-5T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W05
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-3, C-5, C-7T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W06
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
TR_1A_W12T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09InzA_W02, InzA_W04C-3, C-5, C-7T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W07
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
TR_1A_W13T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W08
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W14T1A_W02, T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_W09
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
TR_1A_W16T1A_W03, T1A_W04C-3, C-5, C-7T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U03T1A_U02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U06
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań przewozowych dot. transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-2, C-3, C-5, C-6, C-7T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U07
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych
TR_1A_U15T1A_U14InzA_U06C-3, C-7T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U08
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
TR_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_U09
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej dot. przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
TR_1A_U18T1A_U10InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-8T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_K04
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-3, C-7T-W-5M-3S-1, S-2
TR_1A_D4-12_K05
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-8T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W04
Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W05
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W06
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W07
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W08
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_W09
Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_U01
Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U06
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań przewozowych dot. transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U07
Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U08
Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_U09
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej dot. przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-12_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_K04
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje i w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-12_K05
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencjei i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk K., Buchcar R., Towary niebezpieczne ADR 2011 – 2013, Wydawnictwo Buch-Car, 2011
  2. Hanczyk B., Grzegorczyk K., Buchcar R., Transport drogowy materiałów niebezpiecznych., Grupa IMAGE, Warszawa, 2000
  3. Jamroz K., Metoda zarządzania ryzykiem w inżynierii drogowej., Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2011
  4. Mindur L. (red.), Współczesne techniki transportowe., Wydawnictwo Politechnika Radomska, Warszawa, 2002
  5. Muzyczek J. (red.), Transport drogowy w praktyce. Forum: Wiedza na usługach rynku, Tom 1 i Tom 2, 2008
  6. Pusty T., Przewóz materiałów niebezpiecznych. Poradnik kierowcy, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2002
  7. Różycki M., Towary niebezpieczne w praktyce Tom 2, Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2011
  8. Różycki M., OSK Towary Niebezpieczne w Praktyce – Tom 3 Wykaz towarów, Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2011
  9. Różycki M., Towary Niebezpieczne w Praktyce - Tom 1 Bezpieczne operacje transportowe towarów niebezpiecznych., Wydawnictwo: PPHU MORITZ, 2010
  10. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  11. Nierzwicki W., Opakowania, Wyd. WSM Gdynia, Gdynia, 1997
  12. Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W, Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne., 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych2
T-W-2Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych,2
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.2
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie2
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych40
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W05ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia prawnych i ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-2Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych,
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W04Student ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W07ma wiedzę dotyczącą budowy i zastosowania środków transportu i ich podsystemów, zna ich zasady projektowania oraz trendy rozwojowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W05Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W06Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W07Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W13ma wiedzę dotyczącą podstawowych zagadnień z zakresu ładunkoznawstwa, zna metody i formy zabezpieczenia ładunków w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W08Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_W09Student ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W16ma elementarną wiedzę dotyczącą niezawodności i bezpieczeństwa maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, a także wiedzę z BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U01Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-2Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych,
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U06Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań przewozowych dot. transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U07Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu ładunków niebezpiecznych i ponadgabarytowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U08Student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_U09Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej dot. przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych i ich właściwościami
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ładunków dużego ryzyka, wyboru opakowań oraz oznakowania sztuki przesyłki ładunku niebezpiecznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-4Zapoznanie z klasyfikacją ładunków wielkogabarytowych
C-5Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dot. organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
C-6Ukształtowanie umiejętności w zakresie mocowania ładunków ponadnormatywnych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności transportowej z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-8Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej z zakresu transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-2Temat: Warunki przewozu ładunków niebezpiecznych Treść: Regulacje prawne przewozu ładunków niebezpiecznych, Rodzaje opakowań ładunków niebezpiecznych, Sztuki przesyłki, Oznakowanie sztuki przesyłki: oznakowanie zawartości, oznakowanie opakowania, Zgłaszanie przewozu, Oznakowanie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych, Wyposażenie pojazdów w przewozach ładunków niebezpiecznych,
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_K04Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków niebezpiecznych
C-7Ukształtowanie umiejętności w zakresie organizacji przewozów ładunków wielkogabarytowych
Treści programoweT-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje i w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-12_K05Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy z zakresu przewozów ładunków niebezpiecznych i wilkogabarytowych i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-8Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej z zakresu transportu ładunków niebezpiecznych i wielkogabarytowych, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-1Temat: Klasyfikacja ładunków niebezpiecznych Treść: Definicja ładunków niebezpiecznych; Właściwości ładunków niebezpiecznych wg klas: Klasa 1: materiały i przedmioty wybuchowe, Klasa 2: gazy; Klasa 3: materiały ciekłe zapalne, Klasa 4.1: materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne i materiały wybuchowe stałe odczulone, Klasa 4.2: materiały samozapalne, Klasa 4.3: materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne, Klasa 5.1: materiały utleniające, Klasa 5.2: nadtlenki organiczne, Klasa 6.1: materiały trujące, Klasa 6.2: materiały zakaźne, Klasa 7: materiały promieniotwórcze; Klasa 8: materiały żrące, Klasa 9: różne materiały i przedmioty niebezpieczne. Podatność transportowa ładunków niebezpiecznych
T-W-3Temat: Ochrona towarów niebezpiecznych Treść: Wykaz towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Plan ochrony towarów niebezpiecznych dużego ryzyka. Nadzorowanie pojazdów.
T-W-4Temat: Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych Treść: Ładunki ponadgabarytowe zwykłe, ładunki ponadgabarytowe specjalne, ładunki ciężkie, ładunki ciężkie o skupionej masie, ładunki długie
T-W-5Temat: Warunki przewozu ładunków ponadnormatywnych Treść: Regulacje prawne dot. przewozów ładunków ponadnormatywnych; warunki uzyskania zezwolenia na wykonywanie przewozów ładunków ponadnormatywnych, ograniczenia infrastrukturalne przewozów ładunków ponadnormatywnych; zasady mocowania oraz zabezpieczania ładunków ponadnormatywnych; techniki przeładunku ładunków ponadnormatywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 5 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej pracy
S-2Ocena podsumowująca: Ocena średnia z prac pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencjei i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.