Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy

Sylabus przedmiotu Ergonomia w ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia w ruchu drogowym
Specjalność Inżynieria ruchu w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 5 0,70,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,30,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Modelowanie i optymalizacja ruchu , Badanie i prognozowanie ruchu drogowego, Podstawy inżynierii ruchu drogowego, Prawo i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców1
T-A-2Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstotliwością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20072
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser2
5
wykłady
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.3
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca3
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego3
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu3
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń2
17
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie6
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-11_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_W06T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
TR_1A_D4-11_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
TR_1A_W08T1A_W04, T1A_W05InzA_W05C-3, C-5T-W-3, T-W-4, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TR_1A_D4-11_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
TR_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-3, C-4T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-11_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TR_1A_D4-11_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TR_1A_D4-11_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_1A_U13T1A_U13InzA_U05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4
TR_1A_D4-11_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
TR_1A_U18T1A_U10InzA_U03C-2, C-3, C-4, C-5T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_D4-11_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-5, C-6T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-11_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną umiejętności i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-11_W02
Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną umiejętności i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-11_W03
Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-11_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-11_U02
Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-11_U03
Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
TR_1A_D4-11_U04
Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_D4-11_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Górska E., Ergonomia – projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  2. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, tom I i II., CIOP, Warszawa, 1997
  3. Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, Lubaś P. Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka, Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, AE, Poznań, 1993
  5. Pawіowska Z., Najmiec A., Ocena i ksztaіtowanie bezpiecznych zachowaс pracownikуw dla potrzeb prewencji wypadkowej. Raport wewnкtrzny, CIOP-PiB, Warszawa, 2004
  6. Rajchel K., Wieczorek S., Prawno - ergonomiczne zagadnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Politechnika Radomska, Radom, 2000
  7. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  8. Starkowki D., Bińczak K., Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. Tom I. Zagadnienia techniczne., 2003
  9. Zawadzki B., Strelau J., Formalna charakterystyka zachowania – kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT)., PTP, Warszawa, 1997
  10. PN-EN 1005-5:2007 Bezpieczeństwo maszyn. Możliwości fizyczne człowieka. Część 5: Ocena ryzyka dotycząca czynności wykonywanych z dużą częstością powtórzeń, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców1
T-A-2Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstotliwością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:20072
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.3
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca3
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego3
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu3
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie się do ćwiczeń2
17
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie6
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_W01Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych i logistycznych, zna i rozumie zasady ich projektowania i analizy oraz zna i rozumie zasady gospodarki materiałowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną umiejętności i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_W02Student ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W08ma wiedzę na temat funkcjonowania i wykorzystywania infrastruktury transportowej oraz zna metody jej kształtowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną umiejętności i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_W03Student ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W10ma wiedzę z podstaw eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich właściwej eksploatacji na wydłużenie cyklu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu ergonomii metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców
T-A-2Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstotliwością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_U02Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu ergonomii, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców
T-A-2Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstotliwością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_U03Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami ergonomii
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-W-1Temat: Podstawowe zagadnienia ergonomii Treść: Definicja ergonomii, Przedmiot i zakres oddziaływań ergonomii, Fundamentalne zasady ergonomii.
T-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców
T-A-2Ocena ryzyka dot. czynności wykonywanych z dużą częstotliwością powtórzeń(metodą OCRA) wg norm PN-EN 1005-5:2007
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_U04Student rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu ergonomii w ruchu drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania ergonomicznego
C-3Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej
C-4Ukształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania wpływu czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu
C-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
Treści programoweT-W-2Temat: Podstawowe nurty działalności ergonomicznej Treść: ergonomia korekcyjna (korygująca); ergonomia koncepcyjna (projektowanie ergonomiczne); ergonomia modernizująca
T-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-A-1Identyfikacja przyczyn popełnienia błędów i naruszeń przez kierowców
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_D4-11_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu ergonomii
C-6Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-3Temat: Diagnozowanie ergonomiczne Treść: Cele diagnozowania ergonomicznego; zakres przedmiotowy, jakościowa diagnoza ergonomiczna; Ergonomiczny wymiar układu kierowca - samochód – otoczenie. Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ ruch drogowy; Zadania ergonomii systemu infrastruktura/ mobilność społeczeństwa. Ergonomiczne determinanty bezpieczeństwa ruchu drogowego
T-W-4Temat: Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej Treść: Charakterystyka i specyfika polskiej sieci drogowej. Mierniki skuteczności funkcjonalnej infrastruktury transportowej: przepustowość obiektu infrastruktury, dostępność usług przewozowych, wskaźnik „wąskich gardeł” w ruchu drogowym, kongestia; Wpływ ergonomicznych czynników ryzyka infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu
T-W-5Temat: Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo ruchu Treść: Wybrane uwarunkowania jakości pracy kierowcy. Czynniki fizycznego środowiska pracy. Podział działań niebezpiecznych kierowcy: błędy, naruszenia. Kształtowanie kultury bezpieczeństwa. Ergonomiczne czynniki ryzyka wg kategorii. Ergonomiczne aspekty edukacji komunikacyjnej, Sposoby zwiększania sprawności kierowców. Modele szacowania niezawodności człowieka. Aspekty ergonomii w praktyce.
T-A-3Ocena ryzyka związanego z czynnikami ergonomicznymi w oparciu o metodę ErgoEaser
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Objaśnienie, wyjaśnienie
M-5Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osągnięć studentów: 5 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny średniej wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.